Sosialt ansvar blir viktigere også for fiskeemballasje

PUBLISERT: 30 januar 2017
OPPDATERT: 26 januar

|

Ifølge den finske fiskeleverandøren Kalaneuvos vil stadig flere forbrukere ha tilleggsinformasjon om hvilket sosialt ansvar produsent og handel tar for produktet.

Når det gjelder fisk, er de fleste mest opptatt av ferskhet, kvalitet og opprinnelse. Men stadig flere forbrukere vil også ha informasjon om det sosiale ansvaret som produsenter og dagligvarehandel tar.

Skifter ut EPS-kasser
Den finske fiskeleverandøren Kalaneuvos bestemte seg for å bli en pioner ved å pakke fisk i de lekkasjefrie bølgepappeskene EcoFishBox fra Stora Enso i stedet for EPS-kasser.

Fiskebransjen er nært knyttet til naturressursene, og miljøansvar er en av kjerneverdiene for V. Hukkanen OY som eier varemerket Kalaneuvos. I januar begynte selskapet å pakke ferske fiskefileter i EcoFishBox som er laget av finske trefibre.

– Vi er stadig på jakt etter nye måter å redusere miljøpåvirkningen og utvikle driften på, så EcoFishBox er en naturlig fortsettelse av denne innsatsen, sier Mari Heikkilä, markedskommunikasjonssjef i Kalaneuvos – V. Hukkanen Oy.

Is og fisk i bølgepappeske
Emballasje for fersk fisk pakket i knust is må være hygienisk, lekkasjesikker og fuktresistent. Etablering av en kaldkjede som strekker seg fra sjøen til middagsbordet har gjort det mulig for bedrifter å se etter alternativer til EPS-kasser.

Stora Enso, Kalaneuvos og dagligvarehandelen har sammen utviklet et finsk alternativ laget av ferske trefibre, en lekkasjetett bølgepappeske med fremragende stableegenskaper. Konseptet inkluderer en automatiske eskereiser og isposer med lekkasjesikker søm.

– Den vannresistente EcoFishBox-en er basert på en barrierefilm som er laminert på bølgepappen og en innovativ hjørnestruktur som gjør emballasjen lekkasjetett, sier salgsutviklingssjef Vesa Penttinen, som sammen med produktdesigner Mika Tuhkunen hadde ansvaret for produktutviklingen ved Stora Enso.

Tar mindre plass
– Vi har gjenvunnet EPS-esker effektivt i lang tid, mens vi samtidig har sett etter mer miljøvennlig alternativer til de tradisjonelle fiskeeskene, sier Sulevi Toivo, salgsdirektør hos Kalanruvos – V. Hukkanen Oy.

– Som et resultat av denne utviklingsprosessen, har vi en emballasjeløsning som lar oss levere fiskeprodukter med samme høye kvalitet som før, men med et mindre karbonavtrykk. Den økologiske løsningen gjør gjenvinning og avfallshåndtering enklere i butikkene, restauranter og storkjøkken.

Bølgepapp som brukes som dagligvareemballasje er 100 prosent gjenvinnbar og har en stor fordel ved at de kan leveres som flate ark til fiskepakkeriene. Dette sparer mye plass, da en EcoFishBox tar sju ganger mindre plass enn en EPS-kasse.nDette bidrar til redusert transport og reduserte utslipp.

Lignende løsninger er tidligere utviklet av Glomma Papp og Peterson Packaging Ranheim (Ranheim Paper & Board).

 

 

Les mer

Heidelberg vil forløse ditt potensial

Det blir verdenspremiere på den nye generasjonen Speedmaster XL 106 på Drupa. Pressen skal muliggjøre autonom trykking også innen emballasjeproduksjon.
Speedmaster_XL_106_21k_5-2048x1365x

Uro i grafisk bransje når det utdannes for få

At det utdannes for få blir påpekt som et stort urovarsel for den grafiske bransjen. Det betyr at antallet personer som rekrutteres uten formell opplæring til bransjen øker. Det går fram av en ny rekrutteringsrapport fra den svenske bransje-og arbeidsgiverorganisasjonen Grafiska Företagen.
eva_gluckman

Ny ubestrøket kartongkvalitet fra Holmen Iggesund

Invercote Touch er en ny ubestrøket plate fra Holmen Board & Paper. Det er en kvalitet som er utviklet for å møte den økende etterspørselen etter holdbare og visuelt tiltalende emballasjematerialer, samtidig som utskriftsvennligheten opprettholdes.
Igge-touchx

Orkla starter panting av emballasje i Sverige

Orkla Confectionery & Snacks Sverige og Orkla Care Sverige starter et samarbeid med gjenvinnings-appen Bower. Det betyr at forbrukere kan pante sin chipspose fra OLW, tannkremtube fra Jordan og såpepakke fra Family Fresh og få penger tilbake.
OLW-pantx

Siste nytt

Heidelberg vil forløse ditt potensial

Det blir verdenspremiere på den nye generasjonen Speedmaster XL 106 på Drupa. Pressen skal muliggjøre autonom trykking også innen emballasjeproduksjon.
Speedmaster_XL_106_21k_5-2048x1365x

Uro i grafisk bransje når det utdannes for få

At det utdannes for få blir påpekt som et stort urovarsel for den grafiske bransjen. Det betyr at antallet personer som rekrutteres uten formell opplæring til bransjen øker. Det går fram av en ny rekrutteringsrapport fra den svenske bransje-og arbeidsgiverorganisasjonen Grafiska Företagen.
eva_gluckman

Ny ubestrøket kartongkvalitet fra Holmen Iggesund

Invercote Touch er en ny ubestrøket plate fra Holmen Board & Paper. Det er en kvalitet som er utviklet for å møte den økende etterspørselen etter holdbare og visuelt tiltalende emballasjematerialer, samtidig som utskriftsvennligheten opprettholdes.
Igge-touchx

Orkla starter panting av emballasje i Sverige

Orkla Confectionery & Snacks Sverige og Orkla Care Sverige starter et samarbeid med gjenvinnings-appen Bower. Det betyr at forbrukere kan pante sin chipspose fra OLW, tannkremtube fra Jordan og såpepakke fra Family Fresh og få penger tilbake.
OLW-pantx