Elopak fortsetter sine gode resultater i tredje kvartal 2021, med 13 prosent omsetningsvekst og justert EBITDA på 31,7 millioner euro.
Veksten i fortjenesten er drevet av mer verdifulle produkter, medvind når det gjelder bærekraft og økte markedsandeler.
Solide finansielle resultater
– Vi er fornøyde med å kunne opplyse at Elopak fortsatt visere solide finansielle resultater, med et veldig sterkt kvartal når det gjelder vekst i fortjeneste og omsetningen, sier Thomas Körmendi, CEO i Elopak.
Hoveddriveren for veksten i omsetningen er fortsatt utvikling til en mer verdifull portefølje av produkter og ny forretningsutvikling i Elopaks to markedssegmenter. Sammenlignet med tredje kvartal i 2020 har både Europa og Americas gjort det bra, men omsetningsvekst på respektive 15 og 8 prosent.
Veksten er drevet av selskapets bærekraftstrategi med overgang fra plast til kartong i de viktigste segmentene, inkludert Storbritannia.
– Oppkjøpet av Naturapak VBeverage, som er den største mønetoppleverandøren i MENA-ragionen gir oss tilgang til viktige vekstmarkeder. Regionen har nest høyest vekstrater i verden når det gjelder kartongemballasje. Elopak har opererert i regionen i 25 år og har et godt rykte, sier Körmendi.
Oppkjøpet er forventet å gi vekst, økte marginer og fortjeneste per aksje.
Bærekraftdrevet innovasjon
– Vi ser at vår bærekraftdrevne strategi gir resultater i hyllene, hvor vi også driver konvertering fra plast til kartong ved å posisjonere vårt varemerke D-Pak til non-food-kartonger i Norge. I tråd med vår vekststrategi fortsetter vi å se etter vekst- og markedsmuligheter, sier Körmendi.