Solid resultat og sterk vekst-strategi for Elopak i 3. kvartal

PUBLISERT: 9 november 2021
OPPDATERT: 26 januar

Thomas Körmendi, CEO i Elopak, sier at børsnotering gir selskapet tilgang til kapital til å ekspandere i nye markeder og investere i ny teknologi.

 

Elopak fortsetter sine gode resultater i tredje kvartal 2021, med 13 prosent omsetningsvekst og justert EBITDA på 31,7 millioner euro.
Veksten i fortjenesten er drevet av mer verdifulle produkter, medvind når det gjelder bærekraft og økte markedsandeler.

Solide finansielle resultater

– Vi er fornøyde med å kunne opplyse at Elopak fortsatt visere solide finansielle resultater, med et veldig sterkt kvartal når det gjelder vekst i fortjeneste og omsetningen, sier Thomas Körmendi, CEO i Elopak.

Hoveddriveren for veksten i omsetningen er fortsatt utvikling til en mer verdifull portefølje av produkter og ny forretningsutvikling i Elopaks to markedssegmenter. Sammenlignet med tredje kvartal i 2020 har både Europa og Americas gjort det bra, men omsetningsvekst på respektive 15 og 8 prosent.

Veksten er drevet av selskapets bærekraftstrategi med overgang fra plast til kartong i de viktigste segmentene, inkludert Storbritannia.

– Oppkjøpet av Naturapak VBeverage, som er den største mønetoppleverandøren i MENA-ragionen gir oss tilgang til viktige vekstmarkeder. Regionen har nest høyest vekstrater i verden når det gjelder kartongemballasje. Elopak har opererert i regionen i 25 år og har et godt rykte, sier Körmendi.

Oppkjøpet er forventet å gi vekst, økte marginer og fortjeneste per aksje.

Bærekraftdrevet innovasjon

– Vi ser at vår bærekraftdrevne strategi gir resultater i hyllene, hvor vi også driver konvertering fra plast til kartong ved å posisjonere vårt varemerke D-Pak til non-food-kartonger i Norge. I tråd med vår vekststrategi fortsetter vi å se etter vekst- og markedsmuligheter, sier Körmendi.

Siste nytt

Ketsjupemballasje som "eksploderer"

Det nederlandske designfirmaet Akarton har utviklet en reklameemballasje for det nederlandske selskapet Hela og deres Hela Tomato Ketchup. Løsningen viser hvordan innovativ design og funksjonalitet kan møtes, samt tiltrekke seg influensere som markedsførere.
Akarton_HelaTomaat_VM3_25_verpakkingx

Starbucks lanserer plastfrie kaffebegre

En ny versjon av Starbucks' ikoniske hvite beger har nylig blitt lansert i Europa. Etter mye forskning og utvikling har Starbucks nå en kaffekopp der plastfôringen er erstattet med et mineralbelegg. Det nye begeret er sertifisert som hjemmekomposterbart og i stor grad resirkulerbart.
starbux

Ny trauforsegler for store kvanta fra Ishida bygger på smart intelligens

Ishida Europe har introdusert en ny trau-forsegler for næringsmiddelindustrien, QX-800, som gir økt kapasitet og adresserer ytelses- og effektivitetsutfordringene ved trauforseglingsapplikasjoner. Den er basert på smart intelligens og har et kompakt design.
QX-800-close-up-shot-of-gripper-arms-with-pots-of-fruitx

Kongsberg forenkler håndteringen med ny programvare

På Drupa i fjor lanserte Kongsberg PCS sitt nye flaggskip innen skjærebord, ultimate 24. Det var en gitt følgesvenn for årets FESPA -messe samt et C24 -bord og nyheter innen programvare.
David

Les mer

Ketsjupemballasje som "eksploderer"

Det nederlandske designfirmaet Akarton har utviklet en reklameemballasje for det nederlandske selskapet Hela og deres Hela Tomato Ketchup. Løsningen viser hvordan innovativ design og funksjonalitet kan møtes, samt tiltrekke seg influensere som markedsførere.
Akarton_HelaTomaat_VM3_25_verpakkingx

Starbucks lanserer plastfrie kaffebegre

En ny versjon av Starbucks' ikoniske hvite beger har nylig blitt lansert i Europa. Etter mye forskning og utvikling har Starbucks nå en kaffekopp der plastfôringen er erstattet med et mineralbelegg. Det nye begeret er sertifisert som hjemmekomposterbart og i stor grad resirkulerbart.
starbux

Ny trauforsegler for store kvanta fra Ishida bygger på smart intelligens

Ishida Europe har introdusert en ny trau-forsegler for næringsmiddelindustrien, QX-800, som gir økt kapasitet og adresserer ytelses- og effektivitetsutfordringene ved trauforseglingsapplikasjoner. Den er basert på smart intelligens og har et kompakt design.
QX-800-close-up-shot-of-gripper-arms-with-pots-of-fruitx

Kongsberg forenkler håndteringen med ny programvare

På Drupa i fjor lanserte Kongsberg PCS sitt nye flaggskip innen skjærebord, ultimate 24. Det var en gitt følgesvenn for årets FESPA -messe samt et C24 -bord og nyheter innen programvare.
David