Smarties i resirkulerbar papir-emballasje kutter 372 tonn plast

PUBLISERT: 26 januar 2021
OPPDATERT: 26 januar

Smarties kommer nå i resirkulert papiremballasje. Det innebærer en reduksjon på 372 tonn plast globalt.|Alexander ||Alexander von Maillo.|Bruce Funnell 
Packaging Lead – PTC York, Nestlé 

26. januar annonserte Nestlé at den populære merkevaren Smarties går over til resirkulerbar papiremballasje på alle sine populære produkter.

Dette innebærer en transformasjon av 90 prosent av den globale porteføljen og hele den norske Smarties-porteføljen innen utgangen av april. Smarties blir dermed det første globale sjokolademerket som bytter til resirkulerbar papiremballasje. I Europa, Midtøsten og Nord-Afrika vil tiltaket føre til en årlig reduksjon i plastbruken på 372 tonn.

Bærekraftinitiativ
Bruce Funnell , emballasjeleder ved  forskningssenteret i  York, Nestlé , deltok på pressekonferansen.

Elisabeth Rasmussen, kategorisjef for sjokolade i Nestlé Norge, sier:

– Smarties’ overgang til resirkulerbar papiremballasje er ett av de viktigste bærekraftinitiativene våre innenfor sjokoladekategorien. Det er også et viktig bidrag til Nestlés ambisiøse mål innen bærekraftig emballasje.

– Vi begynner utrullingen her i Norge nå i februar, og inkluderer begge Smarties-rørene – 38g og 158g – og Mini Smarties.

Papir dekket av et vannbasert belegg

Den nye Smarties-emballasjen er laget av papir dekket med et vannbasert belegg. Emballasjen resirkuleres i Norge som papir.
Louise Barrett, sjef for Nestlés forskningssenter i York, sier:

– Den nye emballasjen har blitt grundig testet av våre emballasje-eksperter for å sikre at den opprettholder topp kvalitet på produktet under transport og lagring. Vi har også gjennomført en rekke modifikasjoner til våre eksisterende produksjonslinjer så vi kan pakke produktet uten å skade emballasjen.

Smarte innovasjoner
Alexander von Maillot, Nestlé, deltok  på pressekonferansen.

På en pressekonferanse 26. januar deltok blant andre Bruce Funnel,leder for emballasje ved forskningssenteret i York.

– Papiremballasje har noen ulemper, den kan revne hvis man drar i den.  Men det finnes metoder for å beskyttelse den, uten at det går utover gjenvinnbarheten. Vi trenger noe smarte innovasjoner, sa han.

Han kunne ikke gå inn på detaljer når det gjelder det vannbaserte belegget. som er utviklet av en underleverandør, men fortalte at det skal være lett å fjerne belegget fra papiret  ved gjenvinning. Alexander von Maillo, Global Head of Confectionery and Ice Cream, Nestlé, fastslo at Smarties er det første store varemerket som tar i bruk plastløs og resirkulerbar papiremballasje.

– Vi selger 276 millioner pakker med Smarties globalt hvert år. Åpnemekanismen er som før, bortsatt fra at den nå er laget av papir. Papirposen ser bra ut og føles bra, det handler ikke bare om å skifte format, forklarte han.

En ambisiøs reise

I løpet av de siste året har Nestlé, verdens ledende mat- og drikkevareselskap, lagt ut på en ambisiøs reise for å gjøre all selskapets emballasje enten resirkulerbar eller gjenbrukbar innen 2025. Samtidig skal selskapet redusere bruken av jomfruelig plast med én tredel.

Nestlé har gjennomfør betydelige investeringer for å oppgradere fabrikkene sine globalt. Nestlé Norge inngår i Nestlé SA som er verdens ledende næringsmiddelkonsern innen ernæring, helse og velvære. Selskapets historie i Norge strekker seg helt tilbake til 1898 og oppkjøpet av Viking Melk.

 

Les mer

World Packaging Organization og AIPIA i smart samarbeid

WPO, World Packaging Organization, og AIPIA, Active and Intelligent Packaging Industry Association, har signert et Memorandum of Understanding (MOU), for å fremme deres samarbeid om å dele ideer om smart emballasje og vitenskapen bak denne.
WPO-AIPIAx

Fiberflaske som er klar for industriell produksjon

Flasker laget av fiber er et område som interesserer mange utviklere og nå og da kommer det informasjon om nye produkter. Du ser imidlertid ikke mye av dem på markedet. På den nylig avsluttede Pack Expo i Las Vegas ble et alternativ vist frem.
RyPax-and-CelluComp-Launch-Industry-First-All-Fiber-Bottle-Solutionx

Sveriges mest kjøpte bil fyller 70 år og har blitt ”grønn”

Godteriproduktet Ahlgrens biler kalles "Sveriges mest kjøpte bil" – i år fyller den 70 år og har samtidig fått nytt design og emballasje som i stor grad består av "grønn" bioplast. Dette skriver Nordisk Bioplastforening på sine nettsider.
bilar-plantpack-utvald

Her er de nominerte i Packnorth Award 2023 - del 2

Vi fortsetter presentasjonen av de nominerte til årets Packnorth Awards, denne gangen emballasje i kategoriene næringsmidler og netthandel.
A-gg-red

Siste nytt

World Packaging Organization og AIPIA i smart samarbeid

WPO, World Packaging Organization, og AIPIA, Active and Intelligent Packaging Industry Association, har signert et Memorandum of Understanding (MOU), for å fremme deres samarbeid om å dele ideer om smart emballasje og vitenskapen bak denne.
WPO-AIPIAx

Fiberflaske som er klar for industriell produksjon

Flasker laget av fiber er et område som interesserer mange utviklere og nå og da kommer det informasjon om nye produkter. Du ser imidlertid ikke mye av dem på markedet. På den nylig avsluttede Pack Expo i Las Vegas ble et alternativ vist frem.
RyPax-and-CelluComp-Launch-Industry-First-All-Fiber-Bottle-Solutionx

Sveriges mest kjøpte bil fyller 70 år og har blitt ”grønn”

Godteriproduktet Ahlgrens biler kalles "Sveriges mest kjøpte bil" – i år fyller den 70 år og har samtidig fått nytt design og emballasje som i stor grad består av "grønn" bioplast. Dette skriver Nordisk Bioplastforening på sine nettsider.
bilar-plantpack-utvald

Her er de nominerte i Packnorth Award 2023 - del 2

Vi fortsetter presentasjonen av de nominerte til årets Packnorth Awards, denne gangen emballasje i kategoriene næringsmidler og netthandel.
A-gg-red