Smarte bølgepapp-løsninger vist på teknisk FEFCO-event

PUBLISERT: 27 oktober 2021
OPPDATERT: 26 januar

FEFCO arrangerte teknisk seminar på Bella Centre i København 20.-22. oktober 2021 (Foto FEFCO).

816 representanter fra bølgepappindustrien og maskinprodusenter deltok på teknisk seminar i FEFCO i Bella Centre i København 20.-22. oktober.

Industriens nyeste innovasjoner og ideer ble debattert, og det ble satt søkelys på bransjens tiltak for å tilnærme seg målene i Green Deal, herunder digital transformasjon, bærekraftig utvikling og klimanøytralitet.De nyeste digital trykksystemene og andre smarte teknologier ble vist på arrangementet som hadde temaet «Towards intelligent manufacturing – the digitalisation of the corrugated industry».

22 foredragsholdere og 80 utstillere

Programmet tiltrakk seg stor oppmerksomhet med 22 foredragsholdere, 62 separate spotlight-sesjoner og paneldebatt med høytstående representanter fra industrien. På utstillingsområdet var det 117 stands med 80 utstillere fra 30 land, som viste produkter og tjenester.
FEFCO samlet innkjøpere og leverandører fra Europa og andre verdensdeler for å diskutere innovasjoner, bransjetrender og hvordan bølgepappsektoren kan tilpasse seg EUs overhaling av bærekraftreguleringen.
De presenterte ideer og løsninger for mer effektiv og bærekraft produksjon av esker med lavere CO2-fotavtrykk.

Fady Gemayel, President i FEFCO.

FEFCO-president Fady Gemayel sa i sin åpningstale at bølgepapp, som først ble lansert i 1896, fortsatt viser seg som en uerstattelig emballasjeløsning.

– Vi er sosialt ansvarlige og en del av den sirkulære økonomien: Vi resirkulerer og gjenbruker fibrene, sa han.

– Og vi har vist gjennom pandemien at hvor essensiell bølgepapp er. Vi representerer en reell verdi for samfunnet. Bølgepappindustrien er ikke tilbakelent, men forbereder seg proaktivt. Etter hvert som Industry 4.0 brer seg ut, vil vi vise vei.

Diskusjoner
Eleni Despotou er generalsekretær i FEFCO.

Deltakerne diskuterte hvordan fabrikkene kan ta i bruk integrert planlegging, bygge automatiserte lagringssystemer som kontrollerer temperatur og fuktighet og bruke prediktivt vedlikehold til å løse problemer før de oppstår.
Andre temaer handlet om når man bør skifte til digitaltrykk og forståelse av digitale data for å forbedre arbeidsflyten.
FEFCOs nye Generalsekretær Eleni Despotou sa at arrangementet viste hvordan bølgepappsektoren fortsatt er innovativ og tilpasser seg utfordringer. Til tross for pandemien viste det store oppmøtet i København at bransjen er motstandsdyktig.

– Vår verden endrer seg raskere enn noen gang før, men vi skal vise av våre smarte og bærekraftige pappemballasjeløsninger er tilpasningsdyktig, sa hun.

– Europeisk emballasjeindustri er meget kompleks og tilpasser seg nye miljøkrav, global konkurranse, intelligent emballasje og høyteknologiske faktorer. Men sektoren tenker stort, tenker grønt, tenker smart og tenker bærekraftig.

Europeisk interesseforening for produsenter av bølgepapp

FEFCO er en europeisk forening for bølgepapp-produsenter og har hovedkontor i Brussel. Foreningen har 17 organisasjonsmedlemmer. Den europeiske bølgepappindustrien produserer cirka 50 milliarder kvadratmeter papp årlig, noe som er nok til å dekke Danmark.

FEFCO omfatter 373 selskaper og 646 fabrikker. I perioden fra 1996 til 2018 har vekten per bølgepappeske blitt redusert med 9 prosent.

Les mer

World Packaging Organization og AIPIA i smart samarbeid

WPO, World Packaging Organization, og AIPIA, Active and Intelligent Packaging Industry Association, har signert et Memorandum of Understanding (MOU), for å fremme deres samarbeid om å dele ideer om smart emballasje og vitenskapen bak denne.
WPO-AIPIAx

Fiberflaske som er klar for industriell produksjon

Flasker laget av fiber er et område som interesserer mange utviklere og nå og da kommer det informasjon om nye produkter. Du ser imidlertid ikke mye av dem på markedet. På den nylig avsluttede Pack Expo i Las Vegas ble et alternativ vist frem.
RyPax-and-CelluComp-Launch-Industry-First-All-Fiber-Bottle-Solutionx

Sveriges mest kjøpte bil fyller 70 år og har blitt ”grønn”

Godteriproduktet Ahlgrens biler kalles "Sveriges mest kjøpte bil" – i år fyller den 70 år og har samtidig fått nytt design og emballasje som i stor grad består av "grønn" bioplast. Dette skriver Nordisk Bioplastforening på sine nettsider.
bilar-plantpack-utvald

Her er de nominerte i Packnorth Award 2023 - del 2

Vi fortsetter presentasjonen av de nominerte til årets Packnorth Awards, denne gangen emballasje i kategoriene næringsmidler og netthandel.
A-gg-red

Siste nytt

World Packaging Organization og AIPIA i smart samarbeid

WPO, World Packaging Organization, og AIPIA, Active and Intelligent Packaging Industry Association, har signert et Memorandum of Understanding (MOU), for å fremme deres samarbeid om å dele ideer om smart emballasje og vitenskapen bak denne.
WPO-AIPIAx

Fiberflaske som er klar for industriell produksjon

Flasker laget av fiber er et område som interesserer mange utviklere og nå og da kommer det informasjon om nye produkter. Du ser imidlertid ikke mye av dem på markedet. På den nylig avsluttede Pack Expo i Las Vegas ble et alternativ vist frem.
RyPax-and-CelluComp-Launch-Industry-First-All-Fiber-Bottle-Solutionx

Sveriges mest kjøpte bil fyller 70 år og har blitt ”grønn”

Godteriproduktet Ahlgrens biler kalles "Sveriges mest kjøpte bil" – i år fyller den 70 år og har samtidig fått nytt design og emballasje som i stor grad består av "grønn" bioplast. Dette skriver Nordisk Bioplastforening på sine nettsider.
bilar-plantpack-utvald

Her er de nominerte i Packnorth Award 2023 - del 2

Vi fortsetter presentasjonen av de nominerte til årets Packnorth Awards, denne gangen emballasje i kategoriene næringsmidler og netthandel.
A-gg-red