Smart Cups - trykte drikkevarer som distribueres uten væske

PUBLISERT: 16 januar 2020
OPPDATERT: 26 januar

Ingrediensene i Smart Cups er trykket og innkapslet i emballasjen (foto Packaging Digest).|Chris Kanik er gründer av Smart Cups.|Forskjellige varianter av Smart Cups som kun selges i nettbutikker.|Gründerne i Smart Cups vurderer nye markeder, varianter og ny emballasje.

Råvarene trykkes og kapsles inni emballasjen og tilsettes vann hos forbrukeren. Metoden gir lang holdbarhet og logistikkfordeler under lagring og frakt.


Bak produktet står Chris Kanik som startet å jobbe for et amerikanske kjemilaboratorium i en alder av 12 år.
Flere år senere har han flyttet til California der han livnærer seg som stand up-komiker, ved siden av å være CEO i Smart Cups.

Sistnevnte er basert på en patentert teknologi for de unike koppene som inneholder funksjonelle ingredienser som skal tilsettes vann når de brukes.

Chris Kanik er gründer av Smart Cups (foto Smart Cups).
Ydmyk men «eksplosivt» produktiv

Ideen til Smart Cups ble unnfanget da Kanik utålmodig ventet på en margarita han hadde bestilt fra en svært travel kelner i 2010.

Han husker at han tenkte: «Hadde det ikke vært fint om man kunne tilsette ingrediensene i en kopp med vann og lage drinken på den måten».

Han skriblet ideer ned på en serviett og startet eksperimenter hjemme. Selv om dette førte til at kjøkkenet eksploderte, lyktes han også med å utvikle alkohol i pulverform med tre forskjellige smaker.

I 2012-1013 inngikk han samarbeid med en oppfinnere for å utvikle et patentert leveringssystem basert på en teknologi som tillater trykking av ingredienser på en overflate.

Det var da de innså at myndighetene aldri ville tillate en rehydrerbar, alkoholholdig drikkevare på markedet. Kanik fortsatte da langs en annen kurs og har i dag oversjøisk virksomhet med 16 ansatte.

Relansering av energidrikker

Smart Cups har nå vært i markedet siden desember 2017 da de ble lansert med seks smaker, som alle ble trukket tilbake etter noen måneder. De ble relansert i oktober 2019 i varianter med bedre smak.

Kanik anser energidrikkene som et bevis for at konseptet fungerer, uten at han dermed anser dette som den beste utnyttelsen av teknologien.

– Det er ikke sånn at jeg elsket energidrikker, forteller han til Packaging Digest, som har laget en sak om Smart Cups. – Men jeg ville bevise funksjonaliteten og anvendeligheten av teknologien og vise at vi kan trykke koffein, aminosyre og vitaminer på innsiden av en kopp. Kort tid etter at vannet var tilsatt, har brukeren en ferdig drikk.

Kanik gikk inn i mainstream-markedet for drikkevarer fordi dette ble sett som den enkleste veien mot kommersiell aksept.

Fordeler uten vann

Forskjellige varianter av Smart Cups som kun selges i nettbutikker.

Smart Cups har en fundamental fordel fremfor standard drikkevarer under transport og lagring, siden de kan settes oppi hverandre. En lastebil som normalt har plass til 3000 liter, kan få med seg en mengde som tilsvarer 35.000 liter i Smart Cups og tilsvarende vektreduksjon.

Ingredienser som distribueres tørre i innkapslet form er dessuten beskyttet mot mikrobiologisk vekst, noe som betydelig økt holdbarheten. Dette gjelder spesielt for sensitive funksjonelle formuleringer.

– Vi jobber med å øke holdbarheten ytterligere, forteller Kanik, som også røper at produksjonen av Smart Cups ikke benytter vann.

Bearbeiding, produksjon og oppgradering

Resepten inneholder bare ingredienser som generelt blir regnet som trygge. Kjernen i patentet og det trykkbare aspektet er en polymer som beskytter ingrediensene under innkapsling og som løses opp når vann, eventuelt en annen væske, tilsettes.

Produktet oppløses i løpet av 45-90 sekunder. Kanik sier at 2-trinnsprosessen i den kjemiske formelen og produksjonen er kritisk for suksessen. Når det gjelder trykkingen sier han det teknisk sett ikke dreier seg om 3D-printing, slik noen har antatt.

– Vi har bygget opp alt produksjonsutstyret fra bunnen av, og det krever både kunst i tillegg til vitenskap, sier han. Utbytte har vokst fra 50-100 batcher i lab-en til tusenvis i fabrikken. Kapasiteten skal mangedobles mot midten av 20-årene ved hjelp av automatisering.

Smart Cups selges bare i nettbutikker, og via Amazon er de tilgjengelige i to multipack-størrelser: 5-pack og 10-pack i gjenlukkbare ståposer laget av fuktresistent, varmeforseglet polyfilm. Trykkteknologien utvides til å kunne brukes på de innvendige sidene.

– Dette gir økt trykkflate, bedre smaksprofil og mulighet for mer komplekse formuleringer, sier Kanik.

Gründerne i Smart Cups vurderer nye markeder, varianter og ny emballasje (bilde Smart Cups).
Vurderer ny emballasje, nye produkter og nye markeder

Koppene som brukes i dag er laget av PLA (polyactic acid) og er levert forhåndstrykket med merkevarelogo og relatert informasjon.

Nå vurderer selskapet andre løsninger.  – Vi kan trykke på alle overflater, enten det er resirkulert papir eller spisbare materialer, sier han.
Kanik forteller at det har vært utfordrende å lansere en teknologi som er ny for kundene. Dermed må nye vaner tilvennes.

– Forbrukere er vant til å vurdere et produkt i boks eller flaske etter produktets vekt. Med Smart Cups holder de en tom kopp.

98 prosent av kjøperne har vært kvinner i alderen 25-45. Nå kommer mennene sakte etter, og de neste 18 månedene blir spennende for selskapet.

Les mer

Oppstart for Re3-plast: Reduce, Reuse, Recycle

Den 5. og 6. mars hadde Grønn plattform-prosjektet Re3-plast oppstart hos Nofima i Ås. Prosjektet ledes av Marit Kvalvåg Pettersen, seniorforsker i Nofima, og eies av Nortura ved Per Berg.
re3plast

Konsumentene katalysator for nye bærekraftige emballasjeløsninger

Det er oss forbrukere som driver utviklingen av ny, bærekraftig, emballasje og plastemballasje er ille ute, ifølge en undersøkelse fra Tetra Pak.
ryoji-iwata-IBaVuZsJJTo-unsplashx

Ny teknikk gir innebygd fuktbeskyttelse i fleksible emballasjer

Aptar CSP Technologies og ProAmpac har utviklet en teknologi som gir innebygd fuktbeskyttelse i fleksibel emballasje.
proampac-and-aptar-1709018491x

Lanserer mat-trau av 100% resirkulerte materialer

Klöckner Pentaplast (kp) sier de lanserer en viktig milepæl i matemballasjeindustrien og har lansert de første mattrauene bestående av hundre prosent resirkulert PET (rPET) som utelukkende kommer fra trau.
KP-trayx

Siste nytt

Oppstart for Re3-plast: Reduce, Reuse, Recycle

Den 5. og 6. mars hadde Grønn plattform-prosjektet Re3-plast oppstart hos Nofima i Ås. Prosjektet ledes av Marit Kvalvåg Pettersen, seniorforsker i Nofima, og eies av Nortura ved Per Berg.
re3plast

Konsumentene katalysator for nye bærekraftige emballasjeløsninger

Det er oss forbrukere som driver utviklingen av ny, bærekraftig, emballasje og plastemballasje er ille ute, ifølge en undersøkelse fra Tetra Pak.
ryoji-iwata-IBaVuZsJJTo-unsplashx

Ny teknikk gir innebygd fuktbeskyttelse i fleksible emballasjer

Aptar CSP Technologies og ProAmpac har utviklet en teknologi som gir innebygd fuktbeskyttelse i fleksibel emballasje.
proampac-and-aptar-1709018491x

Lanserer mat-trau av 100% resirkulerte materialer

Klöckner Pentaplast (kp) sier de lanserer en viktig milepæl i matemballasjeindustrien og har lansert de første mattrauene bestående av hundre prosent resirkulert PET (rPET) som utelukkende kommer fra trau.
KP-trayx