Papirflasken til Paboco får ekstra omtale om dagen, ikke minst fordi Systembolaget nå kjører en test, som vi kunne fortelle om i forrige uke. Følgende intervju om Absoluts syn på flaskens muligheter ble publisert i vårt svenske magasin, Packnews nummer 3/2023.
Rundt ti år har gått siden magasinet Packnews muligens var det første magasinet som skrev om danske ecoXpacs utvikling av en flaske laget av fiber. Mulighetene var store, det samme var optimismen, men som vanlig tar alt mye lengre tid enn forventet. I dag drives prosjektet av Paboco med flere store varemerker bak seg, inkludert Pernod-Ricard, representert ved Absolut Vodka.
Vi spurte Elin Furelid og Eric Näf i selskapet om status, kan vi forvente en fullskala, kommersiell lansering i nær fremtid?
Det lille selskapet ecoXpac var ekspert på å forme fiber til produkter som eggemballasje. De brukte kunnskapen sin på en smart måte og begynte i 2010 å utvikle en teknologi som skulle gjøre det mulig å produsere flasker kommersielt av fiber. En stor del av hemmeligheten lå i en metode for raskt å fjerne vannet som fiberen svømte rundt i. Det kan være opptil nittiåtte prosent vann som må fjernes raskt hvis produksjonen skal være interessant. Da man hadde teknologien for ti år siden, så man en lys fremtid og rivende utvikling. Det var først og fremst et problem å forholde seg til, spørsmålet om en intern barriere mot fukt og væske måtte løses, og det viste seg å være vanskeligere enn forventet. Faktum er at det fortsatt er hovedproblemet i prosjektet.
Etter hvert ble en rekke større selskaper interessert i ecoXpacs teknologi. Først ut var Carlsberg-gruppen i 2015 og da kom Billerud og den store plastflaskeprodusenten Alpla inn i bildet. Begge disse er i dag hovedeiere i Paboco, Paper Bottle Company, der familien bak ecoXpac også har en liten andel. Det har blitt dannet et fellesskap hvor vi finner merkevareeiere som Coca-Cola, L`Oréal, The Absolut Company og P&G pluss en rekke ekspertselskaper. Paboco er basert i Danmark og har et par pilotlinjer på plass for testing.
– Vi lærer av hverandre i samfunnet, sier Elin Furelid med tittelen Global Director of Future Packaging i The Absolut Company.
– Det handler om ulike produkter som skal fylles på flasken, så det er ikke en perfekt løsning som møter alles behov og ønsker. Vi har imidlertid jevnlige møter hvor vi diskuterer hvor vi står i utviklingen.
– Det vi har til felles er jobben med å finne den smarteste og beste barrieren. Vi deler erfaringer om for eksempel aromaoverføring og ser om noen har funnet en måte som fungerer overalt. Til slutt har det en tendens til å komme ned på molekylært nivå.
– For vår del handler mye om sensorer, det er ikke et viktig spørsmål om man skal pakke hudkrem, da kan det i stedet være snakk om allergener. I en perfekt verden finner vi en barriere som kan håndtere alt og som kan dele kostnadene.
Ønsker å ta ansvar
Elin Furelid har jobbet hos Pernod Ricard i atten år og var tidligere ansvarlig for Absoluts globale produktportefølje, inkludert Limited Edition-flasker. Siden tidlig i år er det den nye rollen som gjelder.
– Det er på tide å være med i et skikkelig endringsarbeid. Alle Limited Edition-flaskene er midlertidige lanseringer, her snakker vi om fremtiden og papirflasken er egentlig bare ett spor.
– Vi ønsker å ta vårt ansvar som storprodusent og se på ulike emballasjeløsninger, vi tror fremtiden vil bety at vi må tilpasse emballasjematerialer til ulike markeders forbrukeratferd og resirkuleringsinfrastruktur. At et første spor er papirflasken er fordi det er et av de mest resirkulerte materialene globalt. Vi er tilstede i hundre og førti markeder og det er viktig å finne løsninger som fungerer i så mange land som mulig.
– Papir har vanligvis litt lavere CO2-generering, lettere vekt og dermed mer effektiv transport. Da tar vi selvfølgelig også hensyn til forbrukeropplevelser. I denne sammenhengen føles papir spennende og har en fin taktil følelse. Det er en flaske som tydelig signaliserer bærekraft og det er store muligheter med materialet. Vi tror ikke det er usannsynlig at det kan ha samme innvirkning på markedet som vår ikoniske glassflaske har hatt gjennom årene. Viktig å merke seg er imidlertid at vi ser på papirflasken som et supplement til vår glassflaske og eventuelle andre fremtidige emballasjematerialer.
Ingen voldsom fart
Eric Näf har tittelen Director Packaging Development og har også jobbet mange år i selskapet. Han er enig i at utviklingen av papirflasken ikke har gått i rasende fart.
– Det er flere som kan forme en papirflaske i dag, men å lage en fungerende barriere er vanskelig. Det er de som sier de har lykkes, men det er vanskelig å finne de løsningene på markedet.
– Utvikling tar tid, det må man innse, selv om det ofte er en innledende optimisme om tid. Veien videre må få gå steg for steg, det må respekteres. Selv om du har lovende laboratorieresultater, oppstår det ofte komplikasjoner når du må ta disse resultatene videre. Det er viktig å forstå når du skal stoppe eller akselerere.
– Med vår flaske ønsker vi å være de første til å lansere en kommersiell løsning fylt med alkohol, og det stiller krav til barrieren.
Ifølge Eric Näf følger man generelt emballasjeutviklingen veldig tett og hvor man finner noe interessant prøver man å trå til, og det var tilfellet med ecoXpac.
– Vi trenger ikke gjøre det vanskeligere enn det er, vi ser ofte på kjente materialer med grunnleggende kunnskap, det er ikke et mål i seg selv å finne på noe helt nytt. Det er også viktig at det vi lanserer fungerer i eksisterende returstrømmer, legger Elin Furelid til.
Testet med hell
Ulike varianter av flasken har vært, eller er ute på testmarkeder. Tidligere ble en 33 cl flaske ferdigblandet cocktail med en ABV på 4,5 % lansert på Way Out West i Sverige og på Boiler Room i Storbritannia, og nå testes Absolut Vodka i Manchester-området i Storbritannia. De representerer det som kalles Generation 1, og det har vært noen nesten hånende kommentarer om løsningen, som har en veldig tynn plastkapsel inni med en forsterkning i halsen for lukkingen. Hva er vitsen med å kombinere to materialer på den måten er et spørsmål mange har hatt?
– Dette er generasjon 1, som betyr at vi langt fra er ferdige, men som Eric sa, det må være en gradvis utvikling, sier Elin Furelid. Med denne ønsker vi å teste produktet gjennom hele verdikjeden, inkludert forbrukernes aksept og forståelsen av hvordan det kan resirkuleres.
– Vi hadde tenkt å lansere i hele landet, men skjønte at det ikke ville fungere med gjenvinning overalt. Noen ganger synes resirkuleringssystemene det er vanskelig å lese runde papirprodukter som papir og da blir de avvist.
– Vi får gode tilbakemeldinger fra forbrukere som kanskje ofte går inn med en negativ følelse med opplevelsen av klissete papirsugerør og kopper som ikke helt sitter godt, men man skjønner fort at dette er en veldig slitesterk flaske. Du kan slippe den uten at den går i stykker og en litt rar kommentar er at den ikke skrangler når du tar den ut av butikken eller til resirkulering.
Ifølge Elin Furelid er interessen stor. Hun forteller at de fikk laget en to meter høy Absolut-flaske av materialet til en utendørsreklame i Manchester. Ganske raskt ble den stjålet og folk har lett etter den på sosiale medier uten hell, men samtidig skapte den oppmerksomhet. Det var litt hype.
Maks to år
Når generasjon 2 kommer på markedet bør det være med en fungerende barriereløsning og det bør ligge ganske nært tidsmessig om man skal tro Eric Näf.
– Vi snakket ikke om ytterligere ti år, heller maks to år. Innen 2025 bør vi være i rute med en validert løsning.
– Når det gjelder barrieren vi for tiden jobber med, PEN, har vi testet PEF som kan være et enda bedre alternativ, men problemet der er at det ikke finnes i store nok kvanta. Der får fremtiden vise hva som skjer, sier han.
Designet for å fungere i eksisterende tappelinjer, er fiberflasken en kopi av glassflasken til Absolut Vodka. Så langt har de ikke hatt tilstrekkelig volum til å kjøre i skarp modus i eksisterende linjer, men det skal fungere ifølge Eric Näf. Den er lettere enn glassflasken og kan derfor oppføre seg litt annerledes i linjen. Dessuten må du sørge for at det ikke blir gnidd noe sted i linjen, det må være perfekte flasker som kommer på markedet. Flasken til Boiler room ble fylt av en ekstern aktør på en halvautomatisk linje, lik linjen som Absolut Vodka-flasken ble fylt på i Åhus før testen som nå er ute på markedet.
Lukking av fiber
Det relativt nye selskapet Blue Ocean Closures, som til tross for navnet holder til i Säffle, har også vakt interessen til Eric og Elin. De produserer lukkinger av fiberbaserte materialer og har utviklet produkter som sies å være minst like gode, om ikke bedre, enn plastlukkinger.
– De er et godt eksempel på en utvikling der vi ønsket å etablere et samarbeid og det har vi nå. Vi tror på deres produkt, som har alle forutsetninger. Vi har ambisjon om å ha en fiberbasert lukking, ikke bare på den fiberbaserte flasken, men muligens også på glassflasken, sier Eric.
– Vi vurderer fortsatt løsningen deres, for eksempel når det gjelder fukt- og ripebestandighet, men vi tror på det og i bunn og grunn er det en industriell tankegang som skaper interessante forhold.
– Vår ambisjon er å ha denne løsningen som et komplement, vi får en annen komponent å jobbe med. Her håper vi er klare allerede neste år.
Bevisst åpenhet
Det er en tydelig åpenhet i diskusjonene rundt flaske og lukking fra Absoluts side og det er med vilje ifølge Elin Furelid.
– Det at vi velger åpenhet er fordi vi ønsker å inspirere andre til nytenkning og tar gjerne kontakt og forteller hva du eventuelt kan bidra med i prosjektet vårt. Det trengs endringer i bransjen, og vi tror veien videre går gjennom samarbeid både på tvers og innad i bransjen
– Viktig å påpeke i disse diskusjonene er at fiberflasken ikke er ment å erstatte glassflasken, og fiberlukking vil ikke erstatte aluminiumshetten. De gir oss nye forutsetninger og gjør oss mer fleksible når vi retter oss mot ulike markeder.