Absolut lanserer nå «Absolut Paper» på det svenske markedet i et begrenset opplag for å teste markedet. Man kaller det et halvferdig prosjekt med en helferdig plan.
PABOCO papirflasken har 57 prosent FSC-merket papir og en beskyttende barriere bestående av 43 prosent plast. Målet er å lage en hundre prosent biobasert flaske, og nå inviteres forbrukere og leverandører med på innovasjonsreisen.
Absoluts ambisjon er å finne mer bærekraftige emballasjeløsninger og redusere miljøpåvirkningen på globalt nivå. Ved å gi ut en første versjon av Absolut Vodka på en papirbasert flaske, inviterer Absolut nå til tilbakemelding på hvordan flasken presterer gjennom hele verdikjeden og hvordan den blir mottatt av forbrukerne.
– Selv om utviklingsarbeidet er halvferdig, er planen ferdig – flasken skal være hundre prosent biobasert. Det som skal til for å nå målet vårt er komplekst, som krever tid, samarbeid og ny teknologi – det er det som gjør dette så spennende. Vi tar et steg videre på reisen ved å invitere forbrukere, leverandører og transportører med på innovasjonsreisen, vi ser stor verdi i å utnytte innspill fra de som bruker produktet i det rette miljøet, sier Elin Furelid, direktør for Future Packaging i Absolut .
Etter en tidligere test i Manchester, skal denne versjonen av papirflasken nå testes hos svenske forbrukere. Fra og med 3. november vil flasken være tilgjengelig i barer og i et begrenset opplag på 15.000 flasker også på Systembolaget.
Absolut er en global merkevare og Sveriges største eksport innen næringsmidler. Absolut er nå også den første brennevinsleverandøren som kan tilby en papirflaske som kan resirkuleres som papir og kan håndtere 40 volumprosent alkohol.
– Forbrukeratferd er en av våre viktigste faktorer når vi utvikler nye produkter globalt. Vi tror på ulike typer emballasje for ulike markeder, basert på både resirkuleringsinfrastruktur og forbrukernes behov. Papirflasken er et supplement til vår klassiske glassflaske, sier Elin Furelid.
Absolut er en del av The PAPER BOTTLE INITIATIVE, et samarbeid mellom PABOCO og globale merkevarer som The Coca-Cola Company, Carlsberg, P&G og L’Oréal. Sammen jobber aktørene på tvers av bransjer og kategorier for å finne innovativ og bærekraftig emballasje.
– Papirflasken er et steg på veien og gir oss en sjanse til å utvide porteføljen vår av ulike emballasjer og vise hvor vi skal. Vi ønsker å åpne opp for diskusjon om alternative løsninger og på sikt påvirke forbrukeratferd og samarbeide med andre aktører om problemstillinger knyttet til infrastrukturen for gjenvinning, avslutter Elin Furelid.