Et finsk bryggeri tok i bruk en helt spesiell emballasje da de lanserte et «dødelig godt øl» – Post Mortem Imperial Stout – i forbindelse med Halloween.
Bryggeriet Käsityöläispanimo Pyynikki i Tammerfors i Finland ville ha en bærekraftig emballasje som kunne gjenspeile produktets unike karakter og samtidig selge produktet.
Utrolig emballasje
DS Smith utviklet i samarbeid med bryggeriet en helt utrolig og smått makaber emballasje i form av en miniatyrkiste. Størrelsen passer eksakt til en ølflaske, og hver emballasje fikk sitt unike nummer.
Dermed kunne kundene få håndverksbrygget øl med unik emballasje for hvert produkt.
Kisteemballasjen viste seg å være en fulltreffer og ble øyeblikkelig svært populær. I tillegg til å være svært synlig i hyllen, solgte produktet ut på rekordtid.
Resultat:
* Økt salg på grunn av unik og lett identifiserbar emballasje
* Strålende varemerkebygging med en flott emballasje som kunden fikk beholde
* Gode miljøegenskaper med fullt gjenvinnbar emballasje
* God risikohåndtering da emballasjen beskyttet de skjøre ølflaskene
* Individuelt nummerte emballasjer ga samlere et unikt produkt og styrket lojalitet til bryggeriet