Levering av mat og cateringtjenester utgjør en stadig større andel av omsetningen for restauranter, og de ser derfor etter skreddersydd emballasje.
Ledende restaurantkjeder sier at emballasjen må reflektere varemerket og fungere som en forlengelse av restauranten. Emballasjen skal også opprettholde kvaliteten på maten ved å gjøre transporten sikker og lettvint, samtidig som den gjør gjenvinning enklere for kunden.
Kvaliteten skal være like god som i restauranten
– Skreddersydd emballasje kan være nødvendig for at produktet skal være av like god kvalitet når det leveres hjemme eller på et event, som når det serveres i restauranten, sier Sheri Miksa, president og CEO i Italian Eatery i Tulsa, Oklahoma, USA..
Gjennom godt samarbeid med emballasjeleverandører kan ny emballasje utvikles på uker, ikke måneder. Det siste tilskuddet er nye salatskåler og bølgepapp-hylser for folierte matvarer.
– Hvordan produktet leveres, reflekterer varemerket, og kundene bryr seg ikke om at en dårlig leveranse kan skyldes en tredjepartsleverandør. Man bør ta dette seriøst og gjøre leveransen like god som restaurantopplevelsen, sier Miksa.
Transporteres i «Smart Box»
The Melt-kjeden i San Francisco samarbeider med Eco-Products for å utvikle emballasje som holder sandwicher og hamburgere sprø og varme frem til leveranse. De har utviklet komposterbar emballasje som leveres i en programvarestyrt «Smart Box» som balanserer fuktighet, varme og luftsirkulasjon.
– Vi kunne ikke finne en eksisterende cateringløsning som kunne gjøre jobben for oss, så vi utviklet vår egen, sier Jonathan Kaplan, leder for The Melt til Restaurant News.
Sandwichen legges på en hylle i emballasjen slik at luft kan strømme rundt den og forhindre at fuktighet fanges under den, noe som gjør brødet mykt. Fuktigheten drives ut gjennom ventiler.