
Huhtamaki har produsert Monaco Cup, en engangs pappkopp som har en etikett med unik QR-kode og selges på Shell-stasjoner og restauranter i Finland.
Det digitale innholdet og markedsføringsplattformen gjør pappkoppen til et verktøy for smarte kampanjer, sier selskapet. De unike og dynamiske QR-kodene er skjult under varmesensitivt trykk og kontrollert med en programvare for digitale data og innhold.
Første smarte kaffekopp
– Prosjektet er det første der et høyt antall engangs kaffekopper er brukt som smart emballasje, hevder Huhtamaki.
Bruk av varmesensitivt trykk fungerer også som et sikkert og iøynefallende verktøy. Thermosensitivt trykk gjør at koden er usynlig frem til bruk, noe som gjør at reklameinnholdet er skjult for forbrukeren frem til kjøpet.
Når varm drikke helles oppi koppen, vil varmen aktivere det thermokromatiske blekket på etiketten, som avslører en unik kode. Ved å skanne denne koden med mobiltelefon kan forbrukeren vinne en gevinst, enten det er gratis kaffe eller en reise for fire til Monte Carlo for å se Monaco Formel 1 Grand Prix.
Tre måneders kampanje
Den smarte programvaren som håndterer kodene sikrer at hver kode bare kan brukes en gang og forandrer det digitale innholdet etter bruk.
Det finske byrået Mediakolmio har utviklet annonsekampanjen og designen på Monaco Cup, som kom på finske Shell-stasjoner rett før nyttår.
Kampanjen fortsetter i cirka tre måneder.