De privateide Q-meieriene er Tines største konkurrent om melk og en del andre meieriprodukter. De begynte med skrukorker på melkekartongene, noe Tine etter hvert kopierte. Nylig plasserte Q-meieriene en fem meter høy melkekartong foran Østbanehallen ved Oslo S for å sette fokus på konkurranse, innovasjon og valgfrihet i meierihyllene.
Melkekartongen var produsert og installert av Adpoint på oppdrag for ClearChannel. Tiltaket kan ses på som et svar på Tines konsernsjefs påstand om at deres omstrukturering i fjor med nedbemanning om oppsigelsen ble begrunnet med at Tine har måttet gi fra seg en del av omsetning som subsidier til sine konkurrenter.
Bakgrunn
Landbruksministeren har tatt til orde for at konkurransen i meieriutvalget må styrkes. Den største aktøren er Tine, som har en markedsandel på 76 prosent. Konkurrentene, deriblant Q-meieriene fikk et oppsving da regjeringen i 2007 lagde en ordning for å skape konkurranse på meierisektoren.
Fra 2007 ble Tine pålagt å omfordele millioner av kroner til sine konkurrenter gjennom en intrikat prisutjevningsordning (PU). En prisutjevningsordning som egentlig skal sikre lik pris til bonden uansett hvor i landet bruket ligger, og uansett hva melka brukes til.
Formålet med disse nye konkurranserettede tilskuddene i PU var å få til konkurranse så Synnøve Finden, Q-meieriene, Rørosmeieriet og andre skulle komme seg på markedet.
Tiltaket har ført til at konkurrentene til Tine har bidratt med kategoriutvikling i flere segmenter. Eksempler er skivet og revet ost, Skyr og type gresk yoghurt, økologiske produkter og emballasjeutvikling.
Tine nedbemanner
10. november 2022 varslet Tine omstrukturering og oppsigelser. Konsernsjef Gunnar Hovland pekte da på fallende melkeforbruk, betydelig import av meieriprodukter og 200 millioner kroner i årlige «sentraliserende subsidier» til konkurrentene som årsak til nedbemanningen. Det er PU-ordningen Hovland da refererer til. De største konkurrentene, Q-meieriene og Synnøve Finden slo kraftig tilbake mot påstandene.
– Tine bruker deres nedbemanning aktivt for å påvirke Landbruksdirektoratets pågående utredning om konkurransefremmende tiltak – tiltak som er helt avgjørende for å sikre at det skal være norske konkurrenter til Tine, skrev administrerende direktør Trond Haug i Synnøve Finden i en pressemelding. – Hovlands utspill er rett og slett manipulerende, og i verste fall utslettende for den lille norske konkurransen som er i meierisektoren i dag, fortsatte Haug.
I desember 2022 la Landbruksdirektoratet frem den omtalte utredningen om de konkurransefremmende tiltakene.
I forbindelse med aksjonen med den store melkekartongen i februar 2023 viste Q-sjef Kristine Aasheim til en undersøkelse fra desember 2022 gjennomført av analyseselskapet Opinion, der det går frem at av de 1000 spurte svarte 53 prosent at de mener Tine har for stor makt i sektoren, kun 14 prosent er uenig i dette. Den viser også at 40 prosent av befolkningen har fått med seg meierikampen, og av disse er over 80 % bekymret for at konkurrentene kan forsvinne.
– Det vitner om at vi ikke er alene om å mene at konkurransen i meierisektoren er svak, skriver Aasheim. – Dette blir også bekreftet av konkurransetilsynet, Landbruksdirektoratet, Forbrukerrådet, flere økonomer og jurister fra akademia. Folk reagerer på angrepet Tine gjør mot aktører som er 12 ganger mindre enn dem selv, hevder Aasheim.
– Vi håper og forventer at regjeringen lytter til faglige råd, slik at det ikke blir mindre konkurranse. At konkurransen er viktig for rett priser, mangfold og valgfrihet, er noe folk kjenner på hver dag, avslutter hun.