SIG først med barrierematerial uten aluminium

PUBLISERT: 16 oktober 2025
OPPDATERT: 16 oktober
Bilde: SIG

SIG har lansert det de kaller verdens første fullbarrieremateriale for aseptiske kartonger uten aluminiumslag. Teknologien brukes i selskapets Terra-emballasje, og Aldi er den første som bruker den.

Aldi lanserer Rio d’oro druesaft i SIGs aluminiumsfrie Terra-emballasje, laget av over 80 % papir, for å redusere karbonutslipp og øke resirkulerbarheten, samtidig som full barrierefunksjon opprettholdes.

I deler av Tyskland vil forhandleren Aldi tilby druesaft under sitt eget merke Rio d’oro i SIGs nye én-liters aseptiske kartonger laget av SIG Terra Alu-free, et aluminiumsfritt barrieremateriale. Ved å velge dette emballasjeformatet sier Aldi og SIG at karbonavtrykket til konvensjonelle flerporsjonskartonger reduseres med 29 prosent. Produktene produseres og fylles hos den italienske drikkevare- og matprodusenten Quargentan, ved hjelp av produsentens eksisterende SIG Midi 12 Aseptic-fyllemaskin.

Terra Alu-free er et fullbarrieremateriale laget av mer enn 80 prosent papir, som erstatter aluminiumslaget med et ultratynt polymerbelegg som beskytter produktet mot tap av oksygen, lys, fuktighet og aroma, ifølge selskapet. Dette reduserer antallet råvarer fra tre til to og kan redusere karbonavtrykket til aseptiske kartonger med opptil 61 prosent når det kombineres med skogbaserte polymerer – uten at det går på bekostning av barrierefunksjon, holdbarhet eller ytelsen til fyllelinjen.

– Denne innovasjonen har potensial til å forenkle resirkuleringsprosessen for aseptiske kartonger, ettersom det bare kreves separasjon av papp og polymerer, sier José Matthijsse, president og daglig leder for Europa hos SIG.

Siste nytt

Klar for å ta imot din plastemballasje

Tidligere ble plastemballasjen du kildesorterer hjemme sendt til Tyskland og Sverige. Nå sendes alt til Områ i Indre Østfold. Etter en lengre testperiode er anlegget nå i full drift, og klar for å ta imot plastemballasje fra store deler av Sunnmøre. Finsorteringsanlegget kan ta i mot 90 000 tonn plastemballasje og er 13 000 kvadratmeter stort.
områ7
Klar for å ta imot din plastemballasje

Leken og frekt når Bubs endrer profil

Det virale godterimerket Bubs fornyer identiteten sin. Den nye grafiske profilen inkluderer en fullstendig redesignet logo som skal styrke merkevaren og dens gjenkjennelse, samt nye fargevalg, fonter og en spesialdesignet merchandise-kolleksjon. Identiteten ble utviklet i samarbeid med byrået Super Tuesday, som fokuserte på å fremheve det som har blitt synonymt med merkevaren på en leken måte.
BUBS_37x
Leken og frekt når Bubs endrer profil

Metsä Board fortsetter å tilpasse seg et svakt kartongmarked

Metsä Board har tidligere lansert et kostnadsbesparende og lønnsomhetsforbedringsprogram verdt omtrent 200 millioner euro. Som en del av programmet startet selskapet forhandlinger om driftsendringer som dekker alt personell i selskapets operasjonsland 7. oktober 2025. Det ble en håndfull færre oppsigelser i Finland enn forventet.
Reels-in-warehousex
Metsä Board fortsetter å tilpasse seg et svakt kartongmarked

Tetra Pak og Artek Solutions leter etter bruksområde for PolyAl

Tetra Pak har inngått et samarbeid med det svenske selskapet Artek Solutions for å utforske nye bruksområder for PolyAl – plast- og aluminiumsmaterialet som resirkuleres fra drikkekartonger. Målet er å lage høytytende industriprodukter med lang levetid ved å kombinere PolyAl med andre resirkulerte materialer.
Artek_Tetra-Pak
Tetra Pak og Artek Solutions leter etter bruksområde for PolyAl

Les mer

Klar for å ta imot din plastemballasje

Tidligere ble plastemballasjen du kildesorterer hjemme sendt til Tyskland og Sverige. Nå sendes alt til Områ i Indre Østfold. Etter en lengre testperiode er anlegget nå i full drift, og klar for å ta imot plastemballasje fra store deler av Sunnmøre. Finsorteringsanlegget kan ta i mot 90 000 tonn plastemballasje og er 13 000 kvadratmeter stort.
områ7
Klar for å ta imot din plastemballasje

Leken og frekt når Bubs endrer profil

Det virale godterimerket Bubs fornyer identiteten sin. Den nye grafiske profilen inkluderer en fullstendig redesignet logo som skal styrke merkevaren og dens gjenkjennelse, samt nye fargevalg, fonter og en spesialdesignet merchandise-kolleksjon. Identiteten ble utviklet i samarbeid med byrået Super Tuesday, som fokuserte på å fremheve det som har blitt synonymt med merkevaren på en leken måte.
BUBS_37x
Leken og frekt når Bubs endrer profil

Metsä Board fortsetter å tilpasse seg et svakt kartongmarked

Metsä Board har tidligere lansert et kostnadsbesparende og lønnsomhetsforbedringsprogram verdt omtrent 200 millioner euro. Som en del av programmet startet selskapet forhandlinger om driftsendringer som dekker alt personell i selskapets operasjonsland 7. oktober 2025. Det ble en håndfull færre oppsigelser i Finland enn forventet.
Reels-in-warehousex
Metsä Board fortsetter å tilpasse seg et svakt kartongmarked

Tetra Pak og Artek Solutions leter etter bruksområde for PolyAl

Tetra Pak har inngått et samarbeid med det svenske selskapet Artek Solutions for å utforske nye bruksområder for PolyAl – plast- og aluminiumsmaterialet som resirkuleres fra drikkekartonger. Målet er å lage høytytende industriprodukter med lang levetid ved å kombinere PolyAl med andre resirkulerte materialer.
Artek_Tetra-Pak
Tetra Pak og Artek Solutions leter etter bruksområde for PolyAl