Sealed Air - spesialist i matemballasje - tar digital emballasje ett skritt videre med prismiq

Foto: Pressebilde
PUBLISERT: 18 april 2023
OPPDATERT: 25 april

Konkurranse preger dagens matvareleverandører, og utseendet, funksjonen og følelsen til en emballasje kan utgjøre hele forskjellen når det gjelder hvilken vare kunden går for. Med en ny portefølje som kalles prismiq har Sealed Air lagd en pakkeløsning som samler designtjenester, digitalprinting og «smart packaging» for å forandre en traust passiv emballasje til en personalisert kundeopplevelse som også kan gi inngang til interaksjon mellom forbrukere og merkevareeierne.

Sealed Air – spesialist i matvareemballasje – mener at noe som kan være med på å tilføre merverdi til produktet er å forbedre forbrukeropplevelsen. De satser på at å endre tradisjonelt passive produkter til erfaringsbaserte og interaktive berøringspunkter som tilpasses kundens engasjement og tilbyr dem fordeler gjennom hele forsyningskjeden er veien å gå.

Det er for eksempel smarttelefoner med innebygd skanning og nettilgang som hjelper merkevarer med å tilby løsninger som går langt utover innpakningen. Gjennom digital emballasje, også kjent som smart emballasje, kan varemerkene nå koble fysiske produkter til digitale enheter for å kommunisere med forbrukere direkte på enhetene deres.

Digital emballasje tilbyr en måte å forbedre kommunikasjonen av merkevarenes meldinger på, i tillegg til å tilby økt sporbarhet gjennom trykte koder som QR eller vannmerker som gir mulighet for 1:1 sporbarhet og samsvar mellom enkeltprodukter og sluttforbruker. Disse digitale engasjementene lar ikke bare merkevaren kommunisere med forbrukere, men lar også forbrukere kommunisere med merkevaren, og baner vei for verdifull toveiskommunikasjon.

Videre tillater digitale tilkoblinger en bedre forståelse av forbrukeratferd samtidig som de gir detaljerte analyser på hvert engasjement. Forskning fra Digimarc viser at 70 % av forbrukerkontaktene gjennom digital emballasje gir førstehåndsdata, og hjelper merkevarer å forstå hva kundene deres ønsker og hvordan de kan påvirke kjøpsreisen.

Med andre ord lar digital emballasje bedrifter samle verdifull informasjon direkte fra forbrukere på en måte de aldri har vært i stand til før.
For dette formål har Sealed Air lansert «prismiq», som er en portefølje av løsninger for designtjenester, digitalprinting og tilkoblet emballasje, for å låse opp ny verdi for matforsyningskjeden.

Design, skriv ut og koble opp.

Prismiq er designet som en one-stop shop for merkevareeiere som ikke bare ønsker å ha et lett tilgjengelig datasett for kundene sine, men som også lar dem effektivisere og koble sammen all produktinformasjon på ett sted, samt designe emballasjen.
– Designtjenester: å frigjøre kraften til flott kreativ design, inkludert prototyping som lar merkeeiere utforske en rekke ideer for å markedsføre produktet deres.
– Digitalprinting: for å muliggjøre personalisering ned til minste detalj, fra fleksibiliteten til enkle oppdateringer og flere design per kjøring til å skrive ut en personlig melding på hver emballasje.
– Smart Packaging: å legge til en ny dimensjon til forbrukerengasjement og åpenhet i forsyningskjeden, som vil bidra til operasjonell effektivitet og mer.

– Prismiq-porteføljen av tjenester er mer enn bare en annen måte å kommunisere på pakken, og det er der de fleste merkeeiere starter, sier Alessandra Secchi, direktør for design og smart emballasje for EMEA hos Sealed Air.

– En av forskjellene mellom hva folk tror smart emballasje er i dag – altså en QR-kode som knytter brukeren til en nettside – er digitaliseringen av produktet. Det handler om å gjøre alt som ble produsert på et gitt tidspunkt unikt ved å skape sin digitale identitet også kjent som den digitale tvillingen, sier Secchi.

Fremtiden for emballasje er smart og bærekraftig

Digital emballasje kan også bidra til bærekraftsmålene til matprodusentene. Ved å la unik informasjon printes direkte på hver emballasje, eliminerer digitalprinting behovet for å skrive ut og påføre en separat etikett, noe som er til hinder for resirkulerbarheten. Det gir forbrukerne muligheten til å dykke dypere inn i merkevarens bærekrafthistorie gjennom informasjonen de mottar ved å skanne emballasjen. Det lar også merkevarer gi en rekke informasjon som er enkel å lese og få tilgang til. Digitale medier lar merkevarer fortelle hele bærekrafthistorien med bilder og videoer, ikke bare tekst på en pakke.

Til syvende og sist er fordelene med digital emballasje mange, fra å forbedre produksjonsprosessene, redusere etterarbeid og optimalisere arbeidskraft, skape en mer personlig forbindelse med forbrukerne og gi en kvalitetsopplevelse som får dem til å komme tilbake.

Siste nytt

Klar for å ta imot din plastemballasje

Tidligere ble plastemballasjen du kildesorterer hjemme sendt til Tyskland og Sverige. Nå sendes alt til Områ i Indre Østfold. Etter en lengre testperiode er anlegget nå i full drift, og klar for å ta imot plastemballasje fra store deler av Sunnmøre. Finsorteringsanlegget kan ta i mot 90 000 tonn plastemballasje og er 13 000 kvadratmeter stort.
områ7
Klar for å ta imot din plastemballasje

Leken og frekt når Bubs endrer profil

Det virale godterimerket Bubs fornyer identiteten sin. Den nye grafiske profilen inkluderer en fullstendig redesignet logo som skal styrke merkevaren og dens gjenkjennelse, samt nye fargevalg, fonter og en spesialdesignet merchandise-kolleksjon. Identiteten ble utviklet i samarbeid med byrået Super Tuesday, som fokuserte på å fremheve det som har blitt synonymt med merkevaren på en leken måte.
BUBS_37x
Leken og frekt når Bubs endrer profil

Metsä Board fortsetter å tilpasse seg et svakt kartongmarked

Metsä Board har tidligere lansert et kostnadsbesparende og lønnsomhetsforbedringsprogram verdt omtrent 200 millioner euro. Som en del av programmet startet selskapet forhandlinger om driftsendringer som dekker alt personell i selskapets operasjonsland 7. oktober 2025. Det ble en håndfull færre oppsigelser i Finland enn forventet.
Reels-in-warehousex
Metsä Board fortsetter å tilpasse seg et svakt kartongmarked

Tetra Pak og Artek Solutions leter etter bruksområde for PolyAl

Tetra Pak har inngått et samarbeid med det svenske selskapet Artek Solutions for å utforske nye bruksområder for PolyAl – plast- og aluminiumsmaterialet som resirkuleres fra drikkekartonger. Målet er å lage høytytende industriprodukter med lang levetid ved å kombinere PolyAl med andre resirkulerte materialer.
Artek_Tetra-Pak
Tetra Pak og Artek Solutions leter etter bruksområde for PolyAl

Les mer

Leken og frekt når Bubs endrer profil

Det virale godterimerket Bubs fornyer identiteten sin. Den nye grafiske profilen inkluderer en fullstendig redesignet logo som skal styrke merkevaren og dens gjenkjennelse, samt nye fargevalg, fonter og en spesialdesignet merchandise-kolleksjon. Identiteten ble utviklet i samarbeid med byrået Super Tuesday, som fokuserte på å fremheve det som har blitt synonymt med merkevaren på en leken måte.
BUBS_37x
Leken og frekt når Bubs endrer profil

Metsä Board fortsetter å tilpasse seg et svakt kartongmarked

Metsä Board har tidligere lansert et kostnadsbesparende og lønnsomhetsforbedringsprogram verdt omtrent 200 millioner euro. Som en del av programmet startet selskapet forhandlinger om driftsendringer som dekker alt personell i selskapets operasjonsland 7. oktober 2025. Det ble en håndfull færre oppsigelser i Finland enn forventet.
Reels-in-warehousex
Metsä Board fortsetter å tilpasse seg et svakt kartongmarked

Tetra Pak og Artek Solutions leter etter bruksområde for PolyAl

Tetra Pak har inngått et samarbeid med det svenske selskapet Artek Solutions for å utforske nye bruksområder for PolyAl – plast- og aluminiumsmaterialet som resirkuleres fra drikkekartonger. Målet er å lage høytytende industriprodukter med lang levetid ved å kombinere PolyAl med andre resirkulerte materialer.
Artek_Tetra-Pak
Tetra Pak og Artek Solutions leter etter bruksområde for PolyAl

Tetra Pak baner vei for bruk av kunstig intelligens i næringsmiddelindustrien

Tetra Paks nye Factory OS gir mat- og drikkevareprodusenter en enhetlig driftsoversikt i sanntid og transformerer data til handlingsrettet innsikt for å øke effektiviteten, redusere svinn og utnytte potensialet til KI.
Tetra-Pak-Factory-OS_foto1
Tetra Pak baner vei for bruk av kunstig intelligens i næringsmiddelindustrien