Matvarebransjens dagligvarehandlere i Europa har snudd i synet på hvordan emballasjer kan bli mer miljøvennlige. Det mener Stephanie Poole, senior forretningsutvikler hos Sealed Air. Hun peker ut fire områder som hun ser har kommet inn i bransjen for å forbedre emballasjens ytelse og for å redusere avfall og CO2-utslipp.
Dagligvarehandlere i matbransjen tenker annerledes i dag om emballasjens rolle og hvordan det kan føre til forbedret bærekraft. Det sier Sealed Airs Stephanie Poole, senior forretningsutvikler og retail manager for forretningsområdet Food Care i Nordvest-Europa, i en pressemelding.
I Sealed Airs arbeid med en rekke matvareforhandlere i Europa, sier de at de ser et strategisk skifte i hvordan man nærmer seg bærekraft i emballasjeutvikling. Og det dreier seg ikke bare om selve emballasjematerialet og dets gjenvinnbarhet. Flere aspekter ved emballasjens ytelse – deriblant mattrygghet, holdbarhet, produktpresentasjon og effektivitet i forsyningskjeden – blir stadig viktigere. Det er også viktig for hvordan bedrifter utvikler sine bærekraftstrategier, noe som går hånd i hånd med at forbrukere stiller stadig høyere krav til bærekraft.
Beskyttende emballasje
Stephanie Poole sier at fremskritt innen resirkulering og tilgjengeligheten av flere resirkuleringssentraler oppmuntrer til et nytt syn på plastemballasje og en større vilje til å betrakte plast som et bærekraftig valg. Dels gjennom muligheten for å redusere avhengigheten av jomfruelige ressurser. Dels når plast på en enkel måte kan resirkuleres. Hun forteller at dette igjen fører til en større interesse for plastemballasjens beskyttende egenskaper og forståelse for hvordan dette kan øke bærekraften.
”Matemballasje med høy ytelse kan gi utmerket motstandskraft og bidra til å forhindre potensielle rifter og punkteringer under lagring, håndtering og distribusjon for å beskytte maten mot ekstern forurensning. Matemballasje danner også en beskyttende barriere mot oksygen for å beskytte aroma, smak og produktets generelle integritet. Begge disse beskyttelsesnivåene kan bidra til å forbedre holdbarheten ved å minimere matsvinn på grunn av ødeleggelse.”
Forlenget holdbarhetstid
Det å forhindre at oksygen kommer inn i emballasjen spiller også en viktig rolle for å forlenge holdbarheten til matvarer, noe som reduserer svinnet ytterligere, spesielt ved salg av ferske matvarer som kjøtt og andre proteiner. Dette kan for eksempel gjøres med en vakuumpakkemaskin for såkalt skin-pack emballasje. Maten legges på et brett i bunnen og brettet er vakuumlukket og varmeforseglet med en overdratt gjennomsiktig vakuumfilm. Denne emballasjeløsningen låser friskheten ved å fjerne oksygen som ellers kan føre til at kjøttets kvalitet, farge og smak raskt forringes. Dette kan forlenge holdbarheten med opptil 20 dager, forklarer Stephanie Poole.

Presentasjonen av emballasjen
Hvordan produktet presenteres med emballasjen sin er et annet ekstremt viktig aspekt, ikke minst for merkevarebygging. Spesielt påpeker Stephanie Poole at i butikkganger leter butikker etter emballasje som hindrer damp i å danne seg på dem, helt enkelt for å sørge for at produktene skiller seg ut i hyllene og ser tiltalende ut i kjøleskapene. Butikker vurderer også høyglans emballasjefilmer som forbedrer presentasjonen, samt lufttett vakuumemballasje som reduserer den totale pakningsstørrelsen. Avfallsbevisste forbrukere kan bli avskrekket av det de opplever som overdreven emballasje, sier hun.
Redusere den totale størrelsen av emballasjen
Det fjerde punktet Stephanie Poole fremhever er at mindre, tettsluttende emballasje foretrekkes av dagligvareforhandlere som ønsker å redusere karbonutslipp i hele forsyningskjeden. Som eksempel nevner hun at emballasje med modifisert atmosfære (MAP) benyttes mye for å pakke kjøtt i europeiske dagligvarebutikker. Selv om disse pakkene har fordeler med tanke på å bevare friskheten, inneholder pakkene mye tomrom. Men her har forhandlerne begynt å tenke nytt, ifølge Stephanie Poole, som tror flere går over til skin-pack emballasje som kan pakkes forsiktig og tett rundt hver kontur av kjøttet. Dette reduserer den totale pakkestørrelsen – i noen tilfeller med opptil 50 prosent – slik at forhandlere kan optimalisere transport- og kjøleplass og redusere CO2-utslipp, sier hun.
Sealed Air ser at skin pack-løsninger er et voksende emballeringsalternativ i dagligvarebransjen. Foto: Pressebilde