Scanpack: Roboter er fremtiden for Kameleon

Foto: Anja Degerholm
PUBLISERT: 23 oktober 2024
OPPDATERT: 23 oktober
Trond Olav Eek, administrerende direktør i Kameleongruppen, viser robotløsningen som skal installeres på Swedish Match etter messen.

«Vi bygger fremtidens produksjonsmiljø». Det er mottoet til Kameleon, som under Scanpack viser løsninger for robotisering, automatisering og digitalisering.

En helautomatisk linje med to samarbeidende roboter trekker oppmerksomheten til standen. Den kan gjøre alt fra å reise, lime og pakke papp til palletering.

– Den selges og skal installeres hos Swedish Match, sier Trond Olav Eek, administrerende direktør i Kameleongruppen, som startet i Norge, men som siden noen år tilbake også er aktiv i Sverige.

Han forteller at selskapet har solgt et ti-talls av den helautomatiske robotløsningen, men den kan settes sammen ut fra kundens ønsker og behov. Betydelig flere, rundt hundre, installasjoner er utført utelukkende av palleteringsfunksjonen.

Kameleon ser en økt interesse for roboter og tilbyr ulike størrelser, den minste roboten kan bære lass på 3 kilo og den største 20 kilo.

– I Norge er det mangel på 43.000 operatører og det er vanskelig å finne medarbeidere, det er der roboter kommer inn i bildet.

Selskapet tilbyr robotløsninger i forskjellige størrelser: denne varianten takler laster på tre kilo.
Automatiser flyten

Kameleon har også utviklet en programvare rettet mot næringsmiddelindustrien, kalt Progress. Også dette ble demonstrert under Scanpack.

– I den kan du følge flyten fra råvare til ferdig produkt. Det kan være alt fra resept til kvalitetskontroll og lagerhold.

Kameleon har sin base i Oslo og har 55 ansatte. De har installert løsningene sine hos rundt 400 norske bedrifter, mange av dem i næringsmiddelindustrien. Det krever en stor supportorganisasjon, sier Trond Olav Eek.

– Vi har heldøgns support. Mange av våre kunder har produksjon hele døgnet og produksjonen må ikke stå stille, sier han.

Siste nytt

De nominerte til Plastløfteprisene 2025

11 bedrifter er nominert til Grønt Punkt Norge sine prestisjefylte Plastløftepriser.
I 2024 har til sammen 94 virksomheter gjennomført Plastløftet, og 9.april skal 11 av disse konkurrere om de fire Plastløfteprisene. Prisene deles ut i kategoriene: "Økt bruk av gjenvunnet plast", "Reduksjon av unødvendig plast", "Design for gjenvinning" og "Holdbarhet".
finalister

Ny matvareemballasje fra Plus Pack med åttifem prosent resirkulert materiale

Danske Plus Pack lanserer nå Cubus, en sirkulær og resirkulerbar matemballasjeserie som tilbyr fleksible lukkemuligheter. Den nye emballasjeserien er resirkulerbar og effektiv for kalde måltider og snacks som frukt, nøtter, salater, tapas og yoghurt.
Cubus-faelles_edit2x

Elopak blir deleier i Blue Ocean Closures

Elopak investerer nå i Blue Ocean Closures og blir partner i den svenske oppstartbedriften som produserer fiberbaserte lukkinger, korker og kapsler. Elopak får også rettighetene til å markedsføre, selge og distribuere Blue Ocean Closures sine lukkinger globalt for gavltop-emballasje.
BOC

Paul Jenkins og adventskalendere nyheter i Packnorth Award 2025

Dørene er nå åpnet for påmeldinger til Nordens største emballasjekonkurranse, Packnorth Award. Vi tar en titt på årets nye kategorier og snakker med britiske ThePackHub-sjef Paul Jenkins, som er det nye internasjonale tilskuddet til juryen. Hvilke trender ser han? Og hvordan vil den nye PPWR-forskriften til EU påvirke bransjen?
Screenshot

Les mer

Paul Jenkins og adventskalendere nyheter i Packnorth Award 2025

Dørene er nå åpnet for påmeldinger til Nordens største emballasjekonkurranse, Packnorth Award. Vi tar en titt på årets nye kategorier og snakker med britiske ThePackHub-sjef Paul Jenkins, som er det nye internasjonale tilskuddet til juryen. Hvilke trender ser han? Og hvordan vil den nye PPWR-forskriften til EU påvirke bransjen?
Screenshot

NI Solutions viser fremtidens trykkproduksjon

Svenske NI Solutions retter seg mot en bred kundekrets i grafisk bransje, deriblant storformatprodusenter, trykkerier, prepressavdelinger, emballasje- og etikettprodusenter.
NI-1-w

IPACK-IMA 2025 tilbyr gratis inngang

Med hallene fulle til randen og alle utstillingsflater utsolgt, er besøkskampanjen i full gang, og tilbyr gratis inngang for de som registrerer seg i løpet av februar måned.
IPACK-IMA 2025

Alt i en messehall under Sign, Print & Promotion

Sett av den 19.– 20. mars 2025 i kalenderen. Da er det nok en gang duket for den største messen og møteplassen i Norges grafiske bransje: Sign, Print & Promotion.
SIPP kollage