Scanpack: Felles stand for nordiske RPC-selskaper

PUBLISERT: 22 oktober 2018
OPPDATERT: 26 januar


RPC Superfos, RPC Kolding og RPC Kambo stiller med felles stand på Scanpack. De arrangerer også et bærekraft-event på sin stand på messen.

Bærekraftig utvikling og plastens rolle i den sirkulære økonomien er et sentralt tema på standen.

Helhetsbildet er viktig
– For produsenter av mat og non-food skal det gi økonomisk og miljømessig mening å velge emballasjematerial, forklarer Søren Marcussen, nordisk direktør i RPC Superfos. 

– Helhetsbildet er viktig, og det er relevant å se på livssyklusanalyser for å finne hvilken emballasje som er mest miljøvennlig gjennom produksjon, transport og mulig gjenbruk. Her står plast meget sterkt. Plast har lavt energiforbruk i fremstilling og lav vekt, noe som er positivt under transport.

– Som enhver ansvarlig virksomhet er vi i RPC Superfos meget opptatt av å skape en bærekraftig framtid for kommende generasjoner. Bærekraft er tydelig i alt vi foretar oss – både i produktene vi fremstiller og den måten vi kjører våre prosesser på.

Vil leve opp til miljøforpliktelser
Marcussen forklarer videre at RPC Superfos arbeider for å sikre at de lever opp til egne miljøforpliktelser og at deres kunder lever opp til sine.

Plastemballasje beskytter produkter og er et ressurseffektivt material. Plast har lav vekt og er sikker, holdbar og har mange bruksområder. Plastemballasje er avgjørende for å redusere matsvinn, fordi materialet gir matvarer lang holdbarhet.

Til en side-event på messen har de tre bedriftene invitert Maria Wetterstrand, tidligere talsperson for det svenske det svenske Grønne Miljøparti til et innlegg om bærekraft og miljø. Katherine Fleet, Group Sustainability Manger i RPC Group holder en innledning om gruppens mål, innsats og resultater.

Stand: D02:22

 

 

Siste nytt

Klar for å ta imot din plastemballasje

Tidligere ble plastemballasjen du kildesorterer hjemme sendt til Tyskland og Sverige. Nå sendes alt til Områ i Indre Østfold. Etter en lengre testperiode er anlegget nå i full drift, og klar for å ta imot plastemballasje fra store deler av Sunnmøre. Finsorteringsanlegget kan ta i mot 90 000 tonn plastemballasje og er 13 000 kvadratmeter stort.
områ7
Klar for å ta imot din plastemballasje

Leken og frekt når Bubs endrer profil

Det virale godterimerket Bubs fornyer identiteten sin. Den nye grafiske profilen inkluderer en fullstendig redesignet logo som skal styrke merkevaren og dens gjenkjennelse, samt nye fargevalg, fonter og en spesialdesignet merchandise-kolleksjon. Identiteten ble utviklet i samarbeid med byrået Super Tuesday, som fokuserte på å fremheve det som har blitt synonymt med merkevaren på en leken måte.
BUBS_37x
Leken og frekt når Bubs endrer profil

Metsä Board fortsetter å tilpasse seg et svakt kartongmarked

Metsä Board har tidligere lansert et kostnadsbesparende og lønnsomhetsforbedringsprogram verdt omtrent 200 millioner euro. Som en del av programmet startet selskapet forhandlinger om driftsendringer som dekker alt personell i selskapets operasjonsland 7. oktober 2025. Det ble en håndfull færre oppsigelser i Finland enn forventet.
Reels-in-warehousex
Metsä Board fortsetter å tilpasse seg et svakt kartongmarked

Tetra Pak og Artek Solutions leter etter bruksområde for PolyAl

Tetra Pak har inngått et samarbeid med det svenske selskapet Artek Solutions for å utforske nye bruksområder for PolyAl – plast- og aluminiumsmaterialet som resirkuleres fra drikkekartonger. Målet er å lage høytytende industriprodukter med lang levetid ved å kombinere PolyAl med andre resirkulerte materialer.
Artek_Tetra-Pak
Tetra Pak og Artek Solutions leter etter bruksområde for PolyAl

Les mer

Klar for å ta imot din plastemballasje

Tidligere ble plastemballasjen du kildesorterer hjemme sendt til Tyskland og Sverige. Nå sendes alt til Områ i Indre Østfold. Etter en lengre testperiode er anlegget nå i full drift, og klar for å ta imot plastemballasje fra store deler av Sunnmøre. Finsorteringsanlegget kan ta i mot 90 000 tonn plastemballasje og er 13 000 kvadratmeter stort.
områ7
Klar for å ta imot din plastemballasje

Leken og frekt når Bubs endrer profil

Det virale godterimerket Bubs fornyer identiteten sin. Den nye grafiske profilen inkluderer en fullstendig redesignet logo som skal styrke merkevaren og dens gjenkjennelse, samt nye fargevalg, fonter og en spesialdesignet merchandise-kolleksjon. Identiteten ble utviklet i samarbeid med byrået Super Tuesday, som fokuserte på å fremheve det som har blitt synonymt med merkevaren på en leken måte.
BUBS_37x
Leken og frekt når Bubs endrer profil

Metsä Board fortsetter å tilpasse seg et svakt kartongmarked

Metsä Board har tidligere lansert et kostnadsbesparende og lønnsomhetsforbedringsprogram verdt omtrent 200 millioner euro. Som en del av programmet startet selskapet forhandlinger om driftsendringer som dekker alt personell i selskapets operasjonsland 7. oktober 2025. Det ble en håndfull færre oppsigelser i Finland enn forventet.
Reels-in-warehousex
Metsä Board fortsetter å tilpasse seg et svakt kartongmarked

Tetra Pak og Artek Solutions leter etter bruksområde for PolyAl

Tetra Pak har inngått et samarbeid med det svenske selskapet Artek Solutions for å utforske nye bruksområder for PolyAl – plast- og aluminiumsmaterialet som resirkuleres fra drikkekartonger. Målet er å lage høytytende industriprodukter med lang levetid ved å kombinere PolyAl med andre resirkulerte materialer.
Artek_Tetra-Pak
Tetra Pak og Artek Solutions leter etter bruksområde for PolyAl