Sainsbury's reduserte plastbruken men kundene klager

PUBLISERT: 13 april 2023
OPPDATERT: 13 april
Vakuumpakket kjøttdeig blir ikke satt pris på av kundene.

Vi er alle forbrukere og ikke alltid enkle å ha med å gjøre for merkevareeierne. Nå er det tydelig motstand mot plast i emballasje og alle streber etter reduksjon. Da Sainsbury’s i England introduserte emballasje som reduserer bruken av plast betraktelig førte det til mange klager, nå var det innholdet som ikke ble som ønsket. Hva sier man? «Uansett hvilken vei du snur deg, har du enden bak deg»?

Sainsburys beslutning om å erstatte brettemballasjen for kjøttdeigen med vakuumemballasje i et forsøk på å redusere bruken av plast med 450 tonn årlig, har blitt møtt med negative tilbakemeldinger fra kunder både fra et funksjonalitets- og et bærekraftsperspektiv.

Da de snakket om dette i februar, nevnte de plastreduksjon som en viktig drivkraft. På den tiden kommenterte direktøren for produkt og innovasjon, Claire Hughes, endringen:

– Vi vet at kundene våre forventer at vi skal redusere bruken av plast i produktene våre og vi leter hele tiden etter nye måter å innovere på for å oppfylle vår plastreduksjonsplan.

En rekke kunder har imidlertid tatt til Twitter for å klage på resirkuleringsproblemer: den gamle emballasjen var for det meste resirkulerbar via innsamling, mens den nye emballasjen måtte returneres til butikken for å kunne bli resirkulert.

Hughes påstand om at det nye formatet ikke ville påvirke «kvantiteten eller den høye kvaliteten på produktet som våre kunder forventer» har også blitt møtt med skepsis. Flertallet av klagene gjelder effekten av den nye emballasjen på kjøttdeigen – noen beskriver den som «ekkel» og sammenligner den med «hundemat».

En viktig del av denne historien er at mange forbrukere bryr seg om og engasjerer seg – veldig høyt – i debatten rundt resirkulerbarhet.

Men alt dette viser også at selv om forbrukernes forventninger til mer bærekraftig emballasje og plastreduksjon er høye, så er også forventningene til funksjonalitet og utseende det.
Denne hendelsen er nok et eksempel på utfordringene bedrifter møter på sine reiser mot å nå sine bærekraftsmål for emballasje. Forbrukernes vilje til å akseptere avveininger og kompromisser om funksjonalitet i bytte mot potensielle bærekraftsgevinster ser fortsatt ut til å være lav.

Les mer

Strategiskt samarbeid for å utvikle nedbrytbare matemballasjer

Walki har inngått et strategisk partnerskap med det franske oppstartsselskapet Lactips for å lage fullstendig biologisk nedbrytbar, plastfri matemballasje ved bruk av naturlige polymerer.
walki_teabag_chocolate-bar_Lactipsx

Sverige: Urettferdig plastposeskatt avviklet

Den mislykkede skatten i Sverige som også rammet nye, ikke-fossile og komposterbare poser er nå fjernet. Nå stiger salget av de bærekraftige alternativene som ser ut som, men ikke er de tradisjonelle plastposene.
Gaia-1x

EPS som er 100 prosent gjenvinnbart

Under Scanpack kom nyheten om at danske STOK Emballage kjøper emballasjevirksomheten til norske BEWI. Packnews var innom BEWI-standen for å se hva de viste på utstillingen.
Bewi-1024x683

STOK Emballage kjøper deler av BEWI

En større forretningsavtale i den nordiske emballasjeindustrien ble annonsert under Scanpack. Det er det danske selskapet STOK Emballage som kjøper emballasjevirksomheten til norske BEWI.
BEWI_baater

Siste nytt

Strategiskt samarbeid for å utvikle nedbrytbare matemballasjer

Walki har inngått et strategisk partnerskap med det franske oppstartsselskapet Lactips for å lage fullstendig biologisk nedbrytbar, plastfri matemballasje ved bruk av naturlige polymerer.
walki_teabag_chocolate-bar_Lactipsx

Sverige: Urettferdig plastposeskatt avviklet

Den mislykkede skatten i Sverige som også rammet nye, ikke-fossile og komposterbare poser er nå fjernet. Nå stiger salget av de bærekraftige alternativene som ser ut som, men ikke er de tradisjonelle plastposene.
Gaia-1x

Flying start for Epsons etikettsatsing

Epson har produsert etikettpresser i over et tiår, men i Norden har selskapets fokus vært mer på tradisjonell trykking. Inntil nå. For rundt et år siden ble det også gjort en etikettsatsing her nord.
Epson-3-1024x683

Lexit viste ny løsning for 2D-strekkoder

Lexit Group tilbyr løsninger for digitale etiketter og industriell merking. På Scanpack viste de en helt ny maskin fra den franske partneren Markem Imaje.
Lexit-1-1024x683