Sainsbury's reduserte plastbruken men kundene klager

PUBLISERT: 13 april 2023
OPPDATERT: 13 april
Vakuumpakket kjøttdeig blir ikke satt pris på av kundene.

Vi er alle forbrukere og ikke alltid enkle å ha med å gjøre for merkevareeierne. Nå er det tydelig motstand mot plast i emballasje og alle streber etter reduksjon. Da Sainsbury’s i England introduserte emballasje som reduserer bruken av plast betraktelig førte det til mange klager, nå var det innholdet som ikke ble som ønsket. Hva sier man? «Uansett hvilken vei du snur deg, har du enden bak deg»?

Sainsburys beslutning om å erstatte brettemballasjen for kjøttdeigen med vakuumemballasje i et forsøk på å redusere bruken av plast med 450 tonn årlig, har blitt møtt med negative tilbakemeldinger fra kunder både fra et funksjonalitets- og et bærekraftsperspektiv.

Da de snakket om dette i februar, nevnte de plastreduksjon som en viktig drivkraft. På den tiden kommenterte direktøren for produkt og innovasjon, Claire Hughes, endringen:

– Vi vet at kundene våre forventer at vi skal redusere bruken av plast i produktene våre og vi leter hele tiden etter nye måter å innovere på for å oppfylle vår plastreduksjonsplan.

En rekke kunder har imidlertid tatt til Twitter for å klage på resirkuleringsproblemer: den gamle emballasjen var for det meste resirkulerbar via innsamling, mens den nye emballasjen måtte returneres til butikken for å kunne bli resirkulert.

Hughes påstand om at det nye formatet ikke ville påvirke «kvantiteten eller den høye kvaliteten på produktet som våre kunder forventer» har også blitt møtt med skepsis. Flertallet av klagene gjelder effekten av den nye emballasjen på kjøttdeigen – noen beskriver den som «ekkel» og sammenligner den med «hundemat».

En viktig del av denne historien er at mange forbrukere bryr seg om og engasjerer seg – veldig høyt – i debatten rundt resirkulerbarhet.

Men alt dette viser også at selv om forbrukernes forventninger til mer bærekraftig emballasje og plastreduksjon er høye, så er også forventningene til funksjonalitet og utseende det.
Denne hendelsen er nok et eksempel på utfordringene bedrifter møter på sine reiser mot å nå sine bærekraftsmål for emballasje. Forbrukernes vilje til å akseptere avveininger og kompromisser om funksjonalitet i bytte mot potensielle bærekraftsgevinster ser fortsatt ut til å være lav.

Les mer

Oppstart for Re3-plast: Reduce, Reuse, Recycle

Den 5. og 6. mars hadde Grønn plattform-prosjektet Re3-plast oppstart hos Nofima i Ås. Prosjektet ledes av Marit Kvalvåg Pettersen, seniorforsker i Nofima, og eies av Nortura ved Per Berg.
re3plast

Konsumentene katalysator for nye bærekraftige emballasjeløsninger

Det er oss forbrukere som driver utviklingen av ny, bærekraftig, emballasje og plastemballasje er ille ute, ifølge en undersøkelse fra Tetra Pak.
ryoji-iwata-IBaVuZsJJTo-unsplashx

Ny teknikk gir innebygd fuktbeskyttelse i fleksible emballasjer

Aptar CSP Technologies og ProAmpac har utviklet en teknologi som gir innebygd fuktbeskyttelse i fleksibel emballasje.
proampac-and-aptar-1709018491x

Lanserer mat-trau av 100% resirkulerte materialer

Klöckner Pentaplast (kp) sier de lanserer en viktig milepæl i matemballasjeindustrien og har lansert de første mattrauene bestående av hundre prosent resirkulert PET (rPET) som utelukkende kommer fra trau.
KP-trayx

Siste nytt

Oppstart for Re3-plast: Reduce, Reuse, Recycle

Den 5. og 6. mars hadde Grønn plattform-prosjektet Re3-plast oppstart hos Nofima i Ås. Prosjektet ledes av Marit Kvalvåg Pettersen, seniorforsker i Nofima, og eies av Nortura ved Per Berg.
re3plast

Konsumentene katalysator for nye bærekraftige emballasjeløsninger

Det er oss forbrukere som driver utviklingen av ny, bærekraftig, emballasje og plastemballasje er ille ute, ifølge en undersøkelse fra Tetra Pak.
ryoji-iwata-IBaVuZsJJTo-unsplashx

Ny teknikk gir innebygd fuktbeskyttelse i fleksible emballasjer

Aptar CSP Technologies og ProAmpac har utviklet en teknologi som gir innebygd fuktbeskyttelse i fleksibel emballasje.
proampac-and-aptar-1709018491x

Lanserer mat-trau av 100% resirkulerte materialer

Klöckner Pentaplast (kp) sier de lanserer en viktig milepæl i matemballasjeindustrien og har lansert de første mattrauene bestående av hundre prosent resirkulert PET (rPET) som utelukkende kommer fra trau.
KP-trayx