Sainsbury's reduserte plastbruken men kundene klager

PUBLISERT: 13 april 2023
OPPDATERT: 13 april
Vakuumpakket kjøttdeig blir ikke satt pris på av kundene.

Vi er alle forbrukere og ikke alltid enkle å ha med å gjøre for merkevareeierne. Nå er det tydelig motstand mot plast i emballasje og alle streber etter reduksjon. Da Sainsbury’s i England introduserte emballasje som reduserer bruken av plast betraktelig førte det til mange klager, nå var det innholdet som ikke ble som ønsket. Hva sier man? «Uansett hvilken vei du snur deg, har du enden bak deg»?

Sainsburys beslutning om å erstatte brettemballasjen for kjøttdeigen med vakuumemballasje i et forsøk på å redusere bruken av plast med 450 tonn årlig, har blitt møtt med negative tilbakemeldinger fra kunder både fra et funksjonalitets- og et bærekraftsperspektiv.

Da de snakket om dette i februar, nevnte de plastreduksjon som en viktig drivkraft. På den tiden kommenterte direktøren for produkt og innovasjon, Claire Hughes, endringen:

– Vi vet at kundene våre forventer at vi skal redusere bruken av plast i produktene våre og vi leter hele tiden etter nye måter å innovere på for å oppfylle vår plastreduksjonsplan.

En rekke kunder har imidlertid tatt til Twitter for å klage på resirkuleringsproblemer: den gamle emballasjen var for det meste resirkulerbar via innsamling, mens den nye emballasjen måtte returneres til butikken for å kunne bli resirkulert.

Hughes påstand om at det nye formatet ikke ville påvirke «kvantiteten eller den høye kvaliteten på produktet som våre kunder forventer» har også blitt møtt med skepsis. Flertallet av klagene gjelder effekten av den nye emballasjen på kjøttdeigen – noen beskriver den som «ekkel» og sammenligner den med «hundemat».

En viktig del av denne historien er at mange forbrukere bryr seg om og engasjerer seg – veldig høyt – i debatten rundt resirkulerbarhet.

Men alt dette viser også at selv om forbrukernes forventninger til mer bærekraftig emballasje og plastreduksjon er høye, så er også forventningene til funksjonalitet og utseende det.
Denne hendelsen er nok et eksempel på utfordringene bedrifter møter på sine reiser mot å nå sine bærekraftsmål for emballasje. Forbrukernes vilje til å akseptere avveininger og kompromisser om funksjonalitet i bytte mot potensielle bærekraftsgevinster ser fortsatt ut til å være lav.

Siste nytt

Ketsjupemballasje som "eksploderer"

Det nederlandske designfirmaet Akarton har utviklet en reklameemballasje for det nederlandske selskapet Hela og deres Hela Tomato Ketchup. Løsningen viser hvordan innovativ design og funksjonalitet kan møtes, samt tiltrekke seg influensere som markedsførere.
Akarton_HelaTomaat_VM3_25_verpakkingx

Starbucks lanserer plastfrie kaffebegre

En ny versjon av Starbucks' ikoniske hvite beger har nylig blitt lansert i Europa. Etter mye forskning og utvikling har Starbucks nå en kaffekopp der plastfôringen er erstattet med et mineralbelegg. Det nye begeret er sertifisert som hjemmekomposterbart og i stor grad resirkulerbart.
starbux

Ny trauforsegler for store kvanta fra Ishida bygger på smart intelligens

Ishida Europe har introdusert en ny trau-forsegler for næringsmiddelindustrien, QX-800, som gir økt kapasitet og adresserer ytelses- og effektivitetsutfordringene ved trauforseglingsapplikasjoner. Den er basert på smart intelligens og har et kompakt design.
QX-800-close-up-shot-of-gripper-arms-with-pots-of-fruitx

Kongsberg forenkler håndteringen med ny programvare

På Drupa i fjor lanserte Kongsberg PCS sitt nye flaggskip innen skjærebord, ultimate 24. Det var en gitt følgesvenn for årets FESPA -messe samt et C24 -bord og nyheter innen programvare.
David

Les mer

Ketsjupemballasje som "eksploderer"

Det nederlandske designfirmaet Akarton har utviklet en reklameemballasje for det nederlandske selskapet Hela og deres Hela Tomato Ketchup. Løsningen viser hvordan innovativ design og funksjonalitet kan møtes, samt tiltrekke seg influensere som markedsførere.
Akarton_HelaTomaat_VM3_25_verpakkingx

Starbucks lanserer plastfrie kaffebegre

En ny versjon av Starbucks' ikoniske hvite beger har nylig blitt lansert i Europa. Etter mye forskning og utvikling har Starbucks nå en kaffekopp der plastfôringen er erstattet med et mineralbelegg. Det nye begeret er sertifisert som hjemmekomposterbart og i stor grad resirkulerbart.
starbux

Hit skal plastemballasje fra Vestland sendes

Den første lasten med plastemballasje er ankommet Norges nye finsorteringsanlegg. I løpet av 2025 skal husholdningsplast fra Vestland sorteres her.
omraa_frontbilde

Fra fruktpose til matavfallspose – nytt pilotprosjekt kan spare millioner av plastposer

Hvert år brukes det over 200 millioner tynne fruktposer i norske dagligvarebutikker. Med kommende krav fra EU om å fase ut slike poser innen 2030, haster det å finne alternative løsninger. Prosjektet “Fra fruktpose til matavfallspose” undersøker om enkle, lett tilgjengelige poser kan få dobbelt funksjon – først som handlepose, så som sorteringspose for matavfall.
Monika Myhrstuen butikksjef Extra Jevnaker