Sainsbury's reduserte plastbruken men kundene klager

PUBLISERT: 13 april 2023
OPPDATERT: 13 april
Vakuumpakket kjøttdeig blir ikke satt pris på av kundene.

Vi er alle forbrukere og ikke alltid enkle å ha med å gjøre for merkevareeierne. Nå er det tydelig motstand mot plast i emballasje og alle streber etter reduksjon. Da Sainsbury’s i England introduserte emballasje som reduserer bruken av plast betraktelig førte det til mange klager, nå var det innholdet som ikke ble som ønsket. Hva sier man? «Uansett hvilken vei du snur deg, har du enden bak deg»?

Sainsburys beslutning om å erstatte brettemballasjen for kjøttdeigen med vakuumemballasje i et forsøk på å redusere bruken av plast med 450 tonn årlig, har blitt møtt med negative tilbakemeldinger fra kunder både fra et funksjonalitets- og et bærekraftsperspektiv.

Da de snakket om dette i februar, nevnte de plastreduksjon som en viktig drivkraft. På den tiden kommenterte direktøren for produkt og innovasjon, Claire Hughes, endringen:

– Vi vet at kundene våre forventer at vi skal redusere bruken av plast i produktene våre og vi leter hele tiden etter nye måter å innovere på for å oppfylle vår plastreduksjonsplan.

En rekke kunder har imidlertid tatt til Twitter for å klage på resirkuleringsproblemer: den gamle emballasjen var for det meste resirkulerbar via innsamling, mens den nye emballasjen måtte returneres til butikken for å kunne bli resirkulert.

Hughes påstand om at det nye formatet ikke ville påvirke «kvantiteten eller den høye kvaliteten på produktet som våre kunder forventer» har også blitt møtt med skepsis. Flertallet av klagene gjelder effekten av den nye emballasjen på kjøttdeigen – noen beskriver den som «ekkel» og sammenligner den med «hundemat».

En viktig del av denne historien er at mange forbrukere bryr seg om og engasjerer seg – veldig høyt – i debatten rundt resirkulerbarhet.

Men alt dette viser også at selv om forbrukernes forventninger til mer bærekraftig emballasje og plastreduksjon er høye, så er også forventningene til funksjonalitet og utseende det.
Denne hendelsen er nok et eksempel på utfordringene bedrifter møter på sine reiser mot å nå sine bærekraftsmål for emballasje. Forbrukernes vilje til å akseptere avveininger og kompromisser om funksjonalitet i bytte mot potensielle bærekraftsgevinster ser fortsatt ut til å være lav.

Les mer

World Packaging Organization og AIPIA i smart samarbeid

WPO, World Packaging Organization, og AIPIA, Active and Intelligent Packaging Industry Association, har signert et Memorandum of Understanding (MOU), for å fremme deres samarbeid om å dele ideer om smart emballasje og vitenskapen bak denne.
WPO-AIPIAx

Fiberflaske som er klar for industriell produksjon

Flasker laget av fiber er et område som interesserer mange utviklere og nå og da kommer det informasjon om nye produkter. Du ser imidlertid ikke mye av dem på markedet. På den nylig avsluttede Pack Expo i Las Vegas ble et alternativ vist frem.
RyPax-and-CelluComp-Launch-Industry-First-All-Fiber-Bottle-Solutionx

Sveriges mest kjøpte bil fyller 70 år og har blitt ”grønn”

Godteriproduktet Ahlgrens biler kalles "Sveriges mest kjøpte bil" – i år fyller den 70 år og har samtidig fått nytt design og emballasje som i stor grad består av "grønn" bioplast. Dette skriver Nordisk Bioplastforening på sine nettsider.
bilar-plantpack-utvald

Her er de nominerte i Packnorth Award 2023 - del 2

Vi fortsetter presentasjonen av de nominerte til årets Packnorth Awards, denne gangen emballasje i kategoriene næringsmidler og netthandel.
A-gg-red

Siste nytt

World Packaging Organization og AIPIA i smart samarbeid

WPO, World Packaging Organization, og AIPIA, Active and Intelligent Packaging Industry Association, har signert et Memorandum of Understanding (MOU), for å fremme deres samarbeid om å dele ideer om smart emballasje og vitenskapen bak denne.
WPO-AIPIAx

Fiberflaske som er klar for industriell produksjon

Flasker laget av fiber er et område som interesserer mange utviklere og nå og da kommer det informasjon om nye produkter. Du ser imidlertid ikke mye av dem på markedet. På den nylig avsluttede Pack Expo i Las Vegas ble et alternativ vist frem.
RyPax-and-CelluComp-Launch-Industry-First-All-Fiber-Bottle-Solutionx

Sveriges mest kjøpte bil fyller 70 år og har blitt ”grønn”

Godteriproduktet Ahlgrens biler kalles "Sveriges mest kjøpte bil" – i år fyller den 70 år og har samtidig fått nytt design og emballasje som i stor grad består av "grønn" bioplast. Dette skriver Nordisk Bioplastforening på sine nettsider.
bilar-plantpack-utvald

Her er de nominerte i Packnorth Award 2023 - del 2

Vi fortsetter presentasjonen av de nominerte til årets Packnorth Awards, denne gangen emballasje i kategoriene næringsmidler og netthandel.
A-gg-red