RK Grafisk først i Norden med kjempemaskin fra MGI

PUBLISERT: 25 juni 2024
OPPDATERT: 25 juni
Det ble en handel direkte på messegulvet under Drupa da RK Grafisk kjøpte en MGI Jetvarnish 3D Evo 76.

RK Grafisk styrker sine muligheter for etterbehandling med dellakk og varmfoliering ved å investere i en MGI Jetvarnish 3D Evo75. Avtalen ble gjort på Drupa og installasjonen vil være den første i Norden.

– Vi har en tilsvarende maskin fra før som er mindre og den måtte skiftes ut etter åtte år, så vi begynte å se på en ny maskin i forbindelse med Drupa, sier Rolf H. Hojem, administrerende direktør i RK Grafisk.

Den gamle maskinen i B2-format er hos Papirdekk, som RK Grafisk inngikk fusjonsavtale med i juni 2023. Investeringen innebærer at RK Grafisk kan tilføre verdier som spotlakk og gull- og sølvfoliering til produkter i B1-formatet, både for f.eks. offset og digitaltrykk. Men kan også lage taktile 3D-effekter.

– På den ene siden kan vi gjøre det for våre egne kunder, men også for den grafiske bransjen i Norge. Det er ingen andre som kan tilby behandling i 70 x 100-formatet i Norge, sier Rolf H. Hojem.

Ingen kontakt før Drupa

For noen år siden inngikk Konica Minolta og MGI et strategisk samarbeid som siden har ført til at Konica Minolta har blitt eier av MGI. Det betyr at MGI sine produkter selges av Konica Minolta og de ble også vist på standen under Drupa. Det har vært solgt en del MGI-maskiner i Norden tidligere, men ikke i det store B1-formatet.

Maskinen ble vist under Drupa i Düsseldorf.

For Roger Wiig, Sales Manager Production & Industrial Printing hos Konica Minolta i Norge, kom avtalen litt overraskende fordi han ikke hadde kontakt med RK Grafisk om en mulig investering før Drupa.

– For å være ærlig hadde vi ingen kontakt annet enn at vi har hatt service på den gamle maskinen som står på Papirdekk, men gjennom sammenslåingen med Papirdekk kjenner RK Grafisk godt til produktet og mulighetene det representerer, sier Roger Wiig.

«Må satse»

Og så var det det handel direkte på messegulvet. Roger Wiig sier at han mener maskinen er helt riktig for RK Grafisk, ikke minst på grunn av mulighetene for å behandle både arktrykk og emballasje og dermed et bredt produktspekter.

– De kjenner MGI fra før og vet hvordan maskinen fungerer og hvordan de kan få det beste ut av den. Det er også en trygghet som leverandør å vite at kunden har kunnskap om produktet og vi er overbevist om at de vil lykkes med å skape lønnsomhet med maskinen.

Å gjøre en stor investering i en nedgangstid er ikke noe som bekymrer Rolf H. Hojem i RK Grafisk.

– Vi må satse på noe annet enn konkurrentene, ellers kan vi bare konkurrere med en lav pris. Når økonomien kommer i gang igjen, tror jeg dette er noe som vil bli etterspurt av kundene for å kunne skille seg ut, sier han.

MGI Jetvarnish 3D Evo 75 skal installeres på RK Grafisk i Oslo i løpet av sommeren.

 

Les mer

På Hunkeler Innovation Days må leverandørene samarbeide

Hvert annet år er Lucerne sentrum for Hunkeler Innovation Days. Det høres kanskje ikke spennende ut, men det er nok det mest spennende stedet å se på ny teknologi og utviklingstrender innen grafisk produksjon.
hunkeler-i-d

Emballasjen kan være porten til en digital verden full av fortellinger

Denne presentasjonen, med tittelen From Leaf to Life, la vekt på hvordan Lipton ønsker å koble forbrukere med produktene sine gjennom innovativ, forbrukerorientert teknologi.
Lipton-smart-packaging-VMx

Eef de Ferrante. AIPIA, om smart emballasje: ”Datadeling er nøkkelen”

AIPIA World Congress 2024, som ble arrangert av Active & Intelligent Packaging Industry Association (AIPIA) i samarbeid med AWA Alexander Watson Associates, fant sted 18. og 19. november på Novotel RAI i Amsterdam. Harry van Deursen, redaktør for det nederlandske emballasjemagasinet Verpakkingsmanagement, var der. Vi publiserer noen rapporter derfra.
Eef-de-Ferrante-VMx

Selskapet der alt forsvinner sporløst

Traceless er et oppstartsselskap med base i Hamburg. Grunnlagt for fire år siden av to kvinner. De ønsket å redusere forsøplingen som plast representerer i naturen. De har utviklet en hundre prosent biobasert polymer som kan brukes til å produsere produkter i SUP-kategorien og emballasjeapplikasjoner.
Tracelessx

Siste nytt

Første yoghurtbeger med matgodkjent resirkulert polystyren

INEOS Styrolution lanserer yoghurtbeger med mekanisk resirkulert polystyren som et resultat av samarbeid mellom flere partnere i verdikjeden. Milepælen ble oppnådd gjennom samarbeid mellom flere partnere langs verdikjeden. Det kalles en game changer.
Yoghurt-cupsx

Mars reduserer emballasjeplasten med digital simuleringsløsning

Mars' bruk av Ansys simuleringsløsning har redusert mengden av plast som Mars kjøper inn for testing med cirka 246 tonn og har potensial til å redusere utviklingstiden med opptil 40 prosent.
Bilde: Mars

Papirsperre fikk pris i bærekraftkonkurranse

Tetra Pak har blitt tildelt "Resource Efficiency"-prisen på Sustainable Packaging News Awards 2024, for sin papirbaserte innovasjon innen barrierematerialer.
Mimosa_choco_3d-strawsx

EUBP: ”Bioplast en nøkkelfaktor for å oppfylle PPWR-forordningen”

Bioplast vil få økende betydning i fremtiden med innføringen av EUs emballasje- og emballasjeavfallsforordning (PPWR). Det mener organisasjonen European Bioplastics (EUBP) og deres administrerende direktør Hasso von Pogrell.
euflag-ppwr-toppx