Carlsbergs nye Snap Pack, en sixpackløsning der boksene holdes sammen med små limpunkter, har potensial for å spare miljøet for 170 tonn plast.
Norge er sammen med Storbritannia første land ut når Carlsberg, verdens tredje største bryggeri, introduserer den nye øl- og brusboksemballasjen som reduserer muligheten for at store mengder plastavfall havner i naturen.
Små sveisepunkter i stedet for plast
Miljøet kan årlig bli spart for mer enn 170 tonn plast når Carlsbergs norske datterselskap, Ringnes, fjerner plasten rundt flerpakninger med øl og brus på boks. Plasten erstattes med den nye, multinasjonale storsatsingen Snap Pack.
– Allerede i høst fjerner vi plasten rundt sekspakningene med Carlsbergs 0,5-liters ølbokser, og erstatter den med den nye Snap Pack-teknologien, sier administrerende direktør i Ringnes, Anders Røed.
– Små sveisepunkter med lim skal holde boksene sammen. Potensialet for å spare naturen for unødvendig plastavfall med den nye emballeringen er stort for Norge og enormt globalt, fortsetter han.
Investerer flere titalls millioner i pakkemaskiner
Bare ved å fjerne plasten fra alle sekspakninger med Carlsbergs ølbokser, unngår man bruk av mer enn 17 tonn plast årlig.
– Og med innføring av Snap Pack-emballasje på alle våre fire- og sekspakninger med bokser, vil vi kunne redusere plastbruken med mer enn 170 tonn hvert år, sier Røed.
Ringnes planlegger i løpet av de neste knappe tre årene å investere flere titalls millioner kroner i pakkemaskiner ved anlegget på Gjelleråsen i Nittedal utenfor Oslo.
Jaana Røine, direktør i Grønt Punkt Norge, sier at det er når store selskaper bestemmer seg for å ta i bruk miljøinnovasjon, at det virkelig monner.
Les mer om den tekniske løsningen som Packnews tidligere har skrevet om