Ringnes først ute med ny sixpack uten plastfilm

PUBLISERT: 5 september 2018
OPPDATERT: 26 januar

|

Carlsbergs nye Snap Pack, en sixpackløsning der boksene holdes sammen med små limpunkter, har potensial for å spare miljøet for 170 tonn plast.

Norge er sammen med Storbritannia første land ut når Carlsberg, verdens tredje største bryggeri, introduserer den nye øl- og brusboksemballasjen som reduserer muligheten for at store mengder plastavfall havner i naturen.

Små sveisepunkter i stedet for plast
Miljøet kan årlig bli spart for mer enn 170 tonn plast når Carlsbergs norske datterselskap, Ringnes, fjerner plasten rundt flerpakninger med øl og brus på boks. Plasten erstattes med den nye, multinasjonale storsatsingen Snap Pack.

– Allerede i høst fjerner vi plasten rundt sekspakningene med Carlsbergs 0,5-liters ølbokser, og erstatter den med den nye Snap Pack-teknologien, sier administrerende direktør i Ringnes, Anders Røed. 

– Små sveisepunkter med lim skal holde boksene sammen. Potensialet for å spare naturen for unødvendig plastavfall med den nye emballeringen er stort for Norge og enormt globalt, fortsetter han.

Investerer flere titalls millioner i pakkemaskiner
Bare ved å fjerne plasten fra alle sekspakninger med Carlsbergs ølbokser, unngår man bruk av mer enn 17 tonn plast årlig.

– Og med innføring av Snap Pack-emballasje på alle våre fire- og sekspakninger med bokser, vil vi kunne redusere plastbruken med mer enn 170 tonn hvert år, sier Røed.

Ringnes planlegger i løpet av de neste knappe tre årene å investere flere titalls millioner kroner i pakkemaskiner ved anlegget på Gjelleråsen i Nittedal utenfor Oslo.

Jaana Røine, direktør i Grønt Punkt Norge, sier at det er når store selskaper bestemmer seg for å ta i bruk miljøinnovasjon, at det virkelig monner.

Les mer om den tekniske løsningen som Packnews tidligere har skrevet om 

 

 

Siste nytt

Adventkalendere konkurrerer i Packnorth Award 2025

1. oktober deles prisene ut til vinnerne av Packnorth Award på Empack i Kista. Konkurransen har flere nye kategorier i år. En av dem er litt annerledes, nemlig adventkalendere. Et av bidragene som kom inn i denne kategorien er den finske Lumene-kalenderen.
Lumene_Advent_Calendar_V1x

interpack utsolgt som vanlig, men det kan være muligheter for å fortsatt få tak i en utstillingsplass

Hvis du går med planer om å stille ut på interpack i Düsseldorf neste år, kan du nesten bare legge de tankene til side. Vanligvis er messen utsolgt mer enn ett år før den blir en realitet. Cirka 2800 utstillere fra hele verden vil være i hallene. Et større antall selskaper står trolig i kø for å få sjansen via at noen kanskje trekker seg. Men, det kan være en sjanse for å få plass likevel, ifølge messedirektør Thomas Dohse.
Interpack23_MT59191_credit_Messe_Duesseldorf_Constanze_Tillmannx

Tetra Pak investerer 300.000 Euro

Tetra Pak investerer 300 000 euro for å doble gjenvinningskapasiteten til det svenske selskapet Recoma.
Tetra Pak PRM 150425 - Gustav og Max

Coca-Cola lanserer ikonisk kampanje i ny utgave

Heter du Jonas, Emma eller Ahmet? Nå finner du snart navnet ditt der den ikoniske Coca-Cola-logoen vanligvis er plassert. Den berømte "Share a Coke"-kampanjen er tilbake og inviterer nå en yngre generasjon til å oppleve klassikeren på en ny måte. Originalen ble en stor suksess over hele verden i 2013 og var første gang noensinne at Coca-Cola-logoen ble erstattet mot navn på flasker og bokser.
sommar

Les mer

Adventkalendere konkurrerer i Packnorth Award 2025

1. oktober deles prisene ut til vinnerne av Packnorth Award på Empack i Kista. Konkurransen har flere nye kategorier i år. En av dem er litt annerledes, nemlig adventkalendere. Et av bidragene som kom inn i denne kategorien er den finske Lumene-kalenderen.
Lumene_Advent_Calendar_V1x

interpack utsolgt som vanlig, men det kan være muligheter for å fortsatt få tak i en utstillingsplass

Hvis du går med planer om å stille ut på interpack i Düsseldorf neste år, kan du nesten bare legge de tankene til side. Vanligvis er messen utsolgt mer enn ett år før den blir en realitet. Cirka 2800 utstillere fra hele verden vil være i hallene. Et større antall selskaper står trolig i kø for å få sjansen via at noen kanskje trekker seg. Men, det kan være en sjanse for å få plass likevel, ifølge messedirektør Thomas Dohse.
Interpack23_MT59191_credit_Messe_Duesseldorf_Constanze_Tillmannx

Tetra Pak investerer 300.000 Euro

Tetra Pak investerer 300 000 euro for å doble gjenvinningskapasiteten til det svenske selskapet Recoma.
Tetra Pak PRM 150425 - Gustav og Max

Coca-Cola lanserer ikonisk kampanje i ny utgave

Heter du Jonas, Emma eller Ahmet? Nå finner du snart navnet ditt der den ikoniske Coca-Cola-logoen vanligvis er plassert. Den berømte "Share a Coke"-kampanjen er tilbake og inviterer nå en yngre generasjon til å oppleve klassikeren på en ny måte. Originalen ble en stor suksess over hele verden i 2013 og var første gang noensinne at Coca-Cola-logoen ble erstattet mot navn på flasker og bokser.
sommar