Resirkulert etikett-liner lanseres av Avery Dennison

PUBLISERT: 26 august 2018
OPPDATERT: 26 januar


Avery Dennison hevder å være den første leverandøren av etikettmaterialer i Europa med kommersiell lansering av liner laget av resirkulert PET.

Jasper Zonnenberg, som har globalt ansvar for film, forklarer at den nye rPET-lineren er laget av utvalgt «post costumer waste» (PCW) – altså husholdningsavfall. Materialet skal lanseres i oktober 2018 på en rekke selvklebende konstruksjoner.

Enklere gjenvinning
– Avery Dennison har etablert åtte bærekraftmål som vi har forpliktet oss til å nå innen 2025. Som en del av disse målene har vi fokus på å redusere avfall, ikke bare i egen drift, men også i hele verdikjeden.

– Vi skal være i front for å gjennomføre forandring i bransjen, sier Zonnenberg. Selskapet har fokus på blant annet å redusere materialbruken og å utvikle løsninger som er lettere å gjenvinne.

– rPET-linerne er ikke bare lettere gjenvinne, den er også laget av resirkulert material.
Tilgangen på passende rPET er for tiden begrenset, og dermed vil produsenten også ha et begrenset tilbud. Men ifølge Zonnenberg skal produksjon snart oppskaleres.

– Målet er at rPET skal være et alternativ på alle våre film- og papirkonstruksjoner.

Kontrollert produksjon
Han forteller videre at rPET-liner krever kontrollert produksjon for å sikre den samme stabiliteten og robustheten som jomfruelig PET-liner er kjent for.

– Hastigheten på konvertering og applisering driver økt etterspørsel etter PET-linere. Vi er nøye på å bevare disse fordelene, samtidig som vi støtter konverteringsbedrifter og sluttbrukere i overgangen til PET.

 

 

Siste nytt

Adventkalendere konkurrerer i Packnorth Award 2025

1. oktober deles prisene ut til vinnerne av Packnorth Award på Empack i Kista. Konkurransen har flere nye kategorier i år. En av dem er litt annerledes, nemlig adventkalendere. Et av bidragene som kom inn i denne kategorien er den finske Lumene-kalenderen.
Lumene_Advent_Calendar_V1x

interpack utsolgt som vanlig, men det kan være muligheter for å fortsatt få tak i en utstillingsplass

Hvis du går med planer om å stille ut på interpack i Düsseldorf neste år, kan du nesten bare legge de tankene til side. Vanligvis er messen utsolgt mer enn ett år før den blir en realitet. Cirka 2800 utstillere fra hele verden vil være i hallene. Et større antall selskaper står trolig i kø for å få sjansen via at noen kanskje trekker seg. Men, det kan være en sjanse for å få plass likevel, ifølge messedirektør Thomas Dohse.
Interpack23_MT59191_credit_Messe_Duesseldorf_Constanze_Tillmannx

Tetra Pak investerer 300.000 Euro

Tetra Pak investerer 300 000 euro for å doble gjenvinningskapasiteten til det svenske selskapet Recoma.
Tetra Pak PRM 150425 - Gustav og Max

Coca-Cola lanserer ikonisk kampanje i ny utgave

Heter du Jonas, Emma eller Ahmet? Nå finner du snart navnet ditt der den ikoniske Coca-Cola-logoen vanligvis er plassert. Den berømte "Share a Coke"-kampanjen er tilbake og inviterer nå en yngre generasjon til å oppleve klassikeren på en ny måte. Originalen ble en stor suksess over hele verden i 2013 og var første gang noensinne at Coca-Cola-logoen ble erstattet mot navn på flasker og bokser.
sommar

Les mer

Adventkalendere konkurrerer i Packnorth Award 2025

1. oktober deles prisene ut til vinnerne av Packnorth Award på Empack i Kista. Konkurransen har flere nye kategorier i år. En av dem er litt annerledes, nemlig adventkalendere. Et av bidragene som kom inn i denne kategorien er den finske Lumene-kalenderen.
Lumene_Advent_Calendar_V1x

interpack utsolgt som vanlig, men det kan være muligheter for å fortsatt få tak i en utstillingsplass

Hvis du går med planer om å stille ut på interpack i Düsseldorf neste år, kan du nesten bare legge de tankene til side. Vanligvis er messen utsolgt mer enn ett år før den blir en realitet. Cirka 2800 utstillere fra hele verden vil være i hallene. Et større antall selskaper står trolig i kø for å få sjansen via at noen kanskje trekker seg. Men, det kan være en sjanse for å få plass likevel, ifølge messedirektør Thomas Dohse.
Interpack23_MT59191_credit_Messe_Duesseldorf_Constanze_Tillmannx

Tetra Pak investerer 300.000 Euro

Tetra Pak investerer 300 000 euro for å doble gjenvinningskapasiteten til det svenske selskapet Recoma.
Tetra Pak PRM 150425 - Gustav og Max

Coca-Cola lanserer ikonisk kampanje i ny utgave

Heter du Jonas, Emma eller Ahmet? Nå finner du snart navnet ditt der den ikoniske Coca-Cola-logoen vanligvis er plassert. Den berømte "Share a Coke"-kampanjen er tilbake og inviterer nå en yngre generasjon til å oppleve klassikeren på en ny måte. Originalen ble en stor suksess over hele verden i 2013 og var første gang noensinne at Coca-Cola-logoen ble erstattet mot navn på flasker og bokser.
sommar