REMA 1000 inviterer til emballasjeutvikling i Norge

PUBLISERT: 2 juli 2018
OPPDATERT: 26 januar


REMA 1000 ønsker å gjøre noe med plastforsøplingen og utfordrer leverandørene til å være med på utvikle plastmaterialer som er tilpasset norske forhold.

REMA 1000 har utviklet en emballasjestrategi for å skape intern forståelse om hvilken betydning emballasje har i verdikjeden for egne merkevarer. De opplever at det tar tid å bygge kunnskap og det ender ofte med kompromisser.

Utveksler kunnskap for å kunne stille riktige spørsmål
– Det er veldig mange avdelinger som skal ha god forståelse for emballasjens funksjon, sier Amund Aalstad, som er innleid som rådgiver. 

REMA 1000 har derfor startet et prosjekt der de forsøker å forene den kunnskapen som foreligger ved å utveksle kunnskap mellom avdelinger og forretningsområder.

– Vi vil sørge for at alle ansatte har god nok kunnskap til å kunne stille de rette spørsmålene til leverandørene, sier Marna Kotte, kvalitetssjef for egne merkevarer i REMA 1000.

Fokus på fremtidens emballasjeløsninger
Dagligvarekjeden har bestemt at all emballasje på egne merkevarer skal være bærekraftig innen 2026. Dermed har de fokus på fremtidens emballasjeløsninger, men hensynet til matsvinn og forbrukeropplevelse er med i vurderingen.

– Spørsmålet er jo hva som er bærekraftig emballasje nå, og hva som vil regnes som bærekraftig i 2026, sier Marna Kotte.

Internt i REMA 1000 skaper nedbrytbar plastemballasje mye entusiasme, og kjeden har derfor prøvd å sette seg inn i hvorvidt dette kan fungere i Norge. Og her kommer vi fram til et hjertesukk fra de to som har ansvaret for utvikling av emballasje i dagligvarekjeden.

Undergraver det faglige miljøet
– Vi opplever at noen emballasjeleverandører er veldig ivrige etter å selge noe de bevisst eller ubevisst vet at det ikke er noe apparat for å kompostere i Norge. Det undergraver det faglige miljøet, sier Amund Aalstad.

Han viser til standarden EN13432 som fastslår materialer må behandles industrielt ved 62 grader for å være nedbrytbare. I Norge finnes det ikke noe system for å ta imot komposterbare materialer. Disse kan heller ikke leveres inn sammen med vanlig plast eller sammen med matkompost.

– Vi har derfor en oppfordring til leverandørene: Sett dere inn i de norske forholdene og vær med på å utvikle løsninger som faktisk kan fungere i Norge, sier Amund Aalstad.

Skal redusere 1.500 tonn plastemballasje
REMA 1000 har tatt for seg oppdrag om å redusere 1.500 tonn plast, spesielt på frukt og grønt. Dette gjøres delvis ved å erstatte plastemballasje med papp. Men de har også fjernet en del dobbeltemballering.

– På plastskåler med folie har vi enten skiftet ut skålen eller erstattet den med papp. Vi reduserer også luftmengden i emballasjen slik at volumet går ned. I tillegg har vi i samarbeid med leverandører kunnet ta i bruk tynnere filmer i over- og underbaner enn det som tidligere har vært nødvendig, sier Aalstad.

For en stund siden lanserte REMA 1000 en plastbærepose med 80 prosent resirkulert plast. Nå forsøker de å jobbe med å snu tankesettet slik at ingen lenger ser på brukt emballasje som avfall. Ifølge Amund Aalstad skal REMA 1000 innta en førerposisjon for bringe ny emballasje på markedet.

– Vi ønsker ikke å sitte på gjerdet å vente. Det er stor entusiasme internt, og eierne har fokus på å etterlate seg en virksomhet som ikke er en miljøbelastning. VI skal bidra, sier Marna Kotte.

 

 

Les mer

Coca-Cola flytter frem sine miljømål til 2035

Mange av de store merkevaregigantene må nå krype til korset og innrømme at de ambisiøse miljømålene de hadde for emballasjen som de planla i 2018 ikke kommer til å kunne bli oppfylt. Da følte man at en skapte seg litt alburom og stoppet kritikken som fantes, men det er egentlig ikke en overraskelse at man ikke lyktes. Nå kunngjør Coca-Cola Company at de setter nye mål for 2035.
evonne-yuwen-teoh-HAsX-3a773w-unsplashx

Tetra Pak og Yellow Dreams gjenvinner polyAl i nytt anlegg i Nederland

Med en felles investering på cirka 3 millioner euro av Tetra Pak og selskapet Yellow Dreams, kommer et nytt gjenvinningsanlegg til å starte opp sin virksomhet i Ittervoort i Nederland i løpet av andre halvår i 2025. Anlegget kommer til å håndtere ikke-fiberkomponenter (polyAl) fra brukte drikkekartonger, hvilket øker gjenvinningskapasiteten i EU.
recon-polymersx

Maskinleverandøren Kolbus har blitt solgt

Kolbus, som produserer maskiner for produksjon og viderebehandling av pappesker, er kjøpt opp av det tyske investeringsfondet Max Valier Holdings.
Kolbus

Berør flasken og etiketten lyser opp

Coca-Cola har lansert en spesiell begrenset opplag av "Thor" (Tor med hammeren) temaemballasje i Brasil. Den er utstyrt med OLED-teknologi (Organic LED) fra tyske Inuru. Trykt elektronikk har vært et diskusjonstema i ganske mange år i emballasje- og etikettindustrien, men det virkelige gjennombruddet har latt vente på seg. Muligens vil Inuru stå for det.
Thors

Siste nytt

Coca-Cola flytter frem sine miljømål til 2035

Mange av de store merkevaregigantene må nå krype til korset og innrømme at de ambisiøse miljømålene de hadde for emballasjen som de planla i 2018 ikke kommer til å kunne bli oppfylt. Da følte man at en skapte seg litt alburom og stoppet kritikken som fantes, men det er egentlig ikke en overraskelse at man ikke lyktes. Nå kunngjør Coca-Cola Company at de setter nye mål for 2035.
evonne-yuwen-teoh-HAsX-3a773w-unsplashx

Tetra Pak og Yellow Dreams gjenvinner polyAl i nytt anlegg i Nederland

Med en felles investering på cirka 3 millioner euro av Tetra Pak og selskapet Yellow Dreams, kommer et nytt gjenvinningsanlegg til å starte opp sin virksomhet i Ittervoort i Nederland i løpet av andre halvår i 2025. Anlegget kommer til å håndtere ikke-fiberkomponenter (polyAl) fra brukte drikkekartonger, hvilket øker gjenvinningskapasiteten i EU.
recon-polymersx

Maskinleverandøren Kolbus har blitt solgt

Kolbus, som produserer maskiner for produksjon og viderebehandling av pappesker, er kjøpt opp av det tyske investeringsfondet Max Valier Holdings.
Kolbus

Berør flasken og etiketten lyser opp

Coca-Cola har lansert en spesiell begrenset opplag av "Thor" (Tor med hammeren) temaemballasje i Brasil. Den er utstyrt med OLED-teknologi (Organic LED) fra tyske Inuru. Trykt elektronikk har vært et diskusjonstema i ganske mange år i emballasje- og etikettindustrien, men det virkelige gjennombruddet har latt vente på seg. Muligens vil Inuru stå for det.
Thors