72,5 millioner kroner ble utbetalt fra Kavlifondet til gode formål i 2016. I 2017 har fondet fått ny logo og profil, samt slagordet: «Du kjøper. Du gir».
For Kavli er det å gi noe tilbake til samfunnet selve formålet med driften og ikke bare en konsekvens av at konsernet drives med overskudd. Og aldri har fondet delt ut så mange penger som i 2016.
Kavlifondet støtter prosjekter innen tre områder:
- Humanitært arbeid: I utviklingsland støtter Kavlifondet helse- og utdanningsprosjekter knyttet til mennesker som lever i ekstrem fattigdom. I land hvor Kavli har produksjon støtter selskapet barn- og unges psykiske helse, utenforskap, demente, fattige og andre utsatte grupper
- Forskning: Kavli støtter forskning som forebygger og bekjemper alvorlig sykdom og humanitær nød. Sykdommer: Demens, ME, Kreft, Barn- og unges psykiske helse. Humanitær nød: Vaksineforskning
- Kultur: Kavlifondet hjelper unge musikktalenter og støtter prosjekter som gir unge og eldre gode kulturopplevelser som gjerne også har humanitær verdi.
Støtten fra Kavlifondet skal skape ringvirkninger, og de støtter derfor prosjekter som har potensial til å vokse og på sikt bli selvfinansiert.
Ny logo
I disse dager lanseres en helt ny logo for Kavlifondet, som også skal bli mer aktive med å fortelle hvem de er og hva de gjør. Logen er laget for å få folk til å tenke på de ringvirkningen Kavlifondet skaper i samfunnet.
Slagordet «Du kjøper. Du gir» forteller forbrukerne at de støtter en god sak ved å kjøpe produkter fra Kavli. Den nye logoen erstatter sirkelen som brukes i dag.
I 2017 vil Kavli rulle ut en kommunikasjonskampanje for Kavlifondet. Hensikten er å bygge kjennskap til fondet samt styrke koblingen mellom det Kavlifondet står for og produktene som handles i butikk.
Kampanjen starter i uke 17 og vil bestå av små nyhetssendinger ledet av Emma og Brage, begge ni år. De presenterer en god nyhet på 1-2 minutter med levende bilder, grafikk og korte intervjuer.