Q-Meieriene vant 12 medaljer i nordisk matkonkurranse

PUBLISERT: 3 oktober 2019
OPPDATERT: 26 januar
Ansatte i Q-Meieriene og Kavl ijubler over 12 medaljer i en av Nordens største matkonkurranser.|Ansatte i Q-Meieriene og Kavl ijubler over 12 medaljer i en av Nordens største matkonkurranser.|
I konkurranse med over 900 meieri- og osteprodukter fikk Q-Meieriene og Kavli med seg 12 medaljer i en av Nordens største matkonkurranser.

«International Food Contest» arrangeres årlig i den danske byen Herning, hvor produsenter fra hele Norden sender inn sine produkter til bedømming fra en sammensatt internasjonal jury.

Fagfolk i juryen

I dommerpanelet på «International Food Contest» i år satt fire personer fra produktutviklingsavdelingen til Kavli og Q-Meieriene.

– Det å få være med i juryen i en slik internasjonal konkurranse er en stor tillitserklæring til oss som produktutviklere og fagpersoner, sier direktør for innovasjon og produktutvikling, Annette Waage Jung.

– For oss er det kjekt å møte andre fagfolk fra bransjen og være delaktige i bedømmelsen av ost og meieriprodukter fra våre kolleger på tvers av landegrenser.

I årets konkurranse kjempet over 900 meieri- og osteprodukter fra store og små nordiske aktører om de gjeve utmerkelsene i sine respektive kategorier.
Sterk internasjonal konkurranse

I årets konkurranse kjempet over 900 meieri- og osteprodukter fra store og små nordiske aktører om de gjeve utmerkelsene i sine respektive kategorier. Hele 63 produkter til vurdering i Skyr®-kategorien viser at det er mange om beinet.

– Som små aktører innen meieri og ost betyr det mye å få anerkjennelse for at man gjør noe riktig med produktene, sier Kristine Aasheim, adm.dir. i Kavli.

– Med fire sølv og åtte bronse viser vi at produktene våre holder høy kvalitet også i konkurranse mot store internasjonale aktører. Det gir oss en oppriktig stolthet i alt arbeidet vi legger ned hver eneste dag.

– Det ble ingen gullmedaljer i år, noe som viser at vi fortsatt har forbedringspotensial. I Q-Meieriene mener vi nemlig at det alltid finnes bedre måter å gjøre ting på for å gi forbrukerne de beste produktene, tilføyer Q-sjef Bent Myrdahl.

Streng bedømmelse

I bedømmelsen av produktene i konkurransen vurderes alt fra kvalitet på emballasje, konsistens, lukt og smak. Det er høye krav for å utmerke seg i toppsjiktet og selv om smaken leverer kan en liten ripe eller feilplassering av datostempel trekke totalvurderingen ned.

– Det er med sommerfugler i magen at vi deltar i slike konkurranser. Bedømmelsen er streng og holder høye krav. Mange vil nok se likhetstrekk fra vinsmaking.

– Selv om totalvurderingen står høyest i konkurransen er det viktig at vi leverer på smak og konsistens forbrukerne våre blir fornøyd med. Det nivået vi må holde for å nå opp i denne konkurransen, er det samme nivået våre forbrukere skal kunne forvente når de plukker med seg produktene våre fra butikkhyllene, sier Waage Jung

Siste nytt

Adventkalendere konkurrerer i Packnorth Award 2025

1. oktober deles prisene ut til vinnerne av Packnorth Award på Empack i Kista. Konkurransen har flere nye kategorier i år. En av dem er litt annerledes, nemlig adventkalendere. Et av bidragene som kom inn i denne kategorien er den finske Lumene-kalenderen.
Lumene_Advent_Calendar_V1x

interpack utsolgt som vanlig, men det kan være muligheter for å fortsatt få tak i en utstillingsplass

Hvis du går med planer om å stille ut på interpack i Düsseldorf neste år, kan du nesten bare legge de tankene til side. Vanligvis er messen utsolgt mer enn ett år før den blir en realitet. Cirka 2800 utstillere fra hele verden vil være i hallene. Et større antall selskaper står trolig i kø for å få sjansen via at noen kanskje trekker seg. Men, det kan være en sjanse for å få plass likevel, ifølge messedirektør Thomas Dohse.
Interpack23_MT59191_credit_Messe_Duesseldorf_Constanze_Tillmannx

Tetra Pak investerer 300.000 Euro

Tetra Pak investerer 300 000 euro for å doble gjenvinningskapasiteten til det svenske selskapet Recoma.
Tetra Pak PRM 150425 - Gustav og Max

Coca-Cola lanserer ikonisk kampanje i ny utgave

Heter du Jonas, Emma eller Ahmet? Nå finner du snart navnet ditt der den ikoniske Coca-Cola-logoen vanligvis er plassert. Den berømte "Share a Coke"-kampanjen er tilbake og inviterer nå en yngre generasjon til å oppleve klassikeren på en ny måte. Originalen ble en stor suksess over hele verden i 2013 og var første gang noensinne at Coca-Cola-logoen ble erstattet mot navn på flasker og bokser.
sommar

Les mer

Adventkalendere konkurrerer i Packnorth Award 2025

1. oktober deles prisene ut til vinnerne av Packnorth Award på Empack i Kista. Konkurransen har flere nye kategorier i år. En av dem er litt annerledes, nemlig adventkalendere. Et av bidragene som kom inn i denne kategorien er den finske Lumene-kalenderen.
Lumene_Advent_Calendar_V1x

interpack utsolgt som vanlig, men det kan være muligheter for å fortsatt få tak i en utstillingsplass

Hvis du går med planer om å stille ut på interpack i Düsseldorf neste år, kan du nesten bare legge de tankene til side. Vanligvis er messen utsolgt mer enn ett år før den blir en realitet. Cirka 2800 utstillere fra hele verden vil være i hallene. Et større antall selskaper står trolig i kø for å få sjansen via at noen kanskje trekker seg. Men, det kan være en sjanse for å få plass likevel, ifølge messedirektør Thomas Dohse.
Interpack23_MT59191_credit_Messe_Duesseldorf_Constanze_Tillmannx

Tetra Pak investerer 300.000 Euro

Tetra Pak investerer 300 000 euro for å doble gjenvinningskapasiteten til det svenske selskapet Recoma.
Tetra Pak PRM 150425 - Gustav og Max

Coca-Cola lanserer ikonisk kampanje i ny utgave

Heter du Jonas, Emma eller Ahmet? Nå finner du snart navnet ditt der den ikoniske Coca-Cola-logoen vanligvis er plassert. Den berømte "Share a Coke"-kampanjen er tilbake og inviterer nå en yngre generasjon til å oppleve klassikeren på en ny måte. Originalen ble en stor suksess over hele verden i 2013 og var første gang noensinne at Coca-Cola-logoen ble erstattet mot navn på flasker og bokser.
sommar