Q-Meieriene inviterte forbrukerne til fest

PUBLISERT: 21 juni 2018
OPPDATERT: 26 januar

|

På sin første «Forbrukerdag» hyllet Q-Meierienes alle forbrukere som hver eneste dag hjelper det lille utfordrermeieriet med å bli litt bedre.

Foran flere hundre fremmøtte fikk Q-sjefen formidlet at det ikke bare er han som kan kalles Q-sjef – det er faktisk alle Q-forbrukerne der ute som er sjefen i Q-Meieriene.

Matsvinn og emballasje
Programmet hadde fokus på innovasjon og bærekraft. For å finne bedre løsninger på utfordringer som matsvinn og emballasje, var dagen delt i to. 

Først var det flere hundre skolebarn som blant annet fikk treffe den unge gründeren Max Gouchan, eventyrer Samuel Massie og matredderen Mette Nygård Havre som hadde med seg fremtidens matredder, sønnen Oskar på 9 år.

Senere på kvelden var det et mer voksent publikum som blant annet fikk høre hvorfor fremtiden er digital fra styremedlem i Q-Meierienes eier, Kavlifondet, Silvija Seres.

Q-sjefen Bent Myrdahl var strålende fornøyd med dagen og fikk fra scenen formidlet meieriets måter å jobbe på, både generelt og med nye ideer. Han fikk også vist melkeprodusentenes tilnærming til teknologi.

Forbrukerdrevet meieri
– Vi kan ikke bare si at vi er forbrukerdrevet, vi må også vise det, sier Myrdahl som hadde invitert flere hedersgjester til denne dagen. 

Disse var forbrukere som har kommet med en ide som er realisert og som er blitt til suksesser i butikkene. I tillegg var flere av dem som i sommer skal pryde meieriets melkekartonger til stede i salen.

Elleve Q-forbrukere deler nå sine utvalgte oppskrifter og smarte mattips med melkedrikkere over hele Norge via melkekartongenes flater. På kartongenes forside finner du bilde av forbrukerne og deres tips, selve oppskriften finner du på kartongens bakside. 

– Med dette viser vi at vi er tilgjengelige for de som ønsker å engasjere seg i for eksempel innovasjon, eller som bare rett og slett ønsker å få en ny favoritt i butikkenes kjøleskap.

Innovasjonspris og forbrukerpris
Teglverket skole fikk innovasjonsprisen for en av sine ideer for å redde mer mat. Med en 3D-printer og et innovasjonsstipend på 50.000 kroner håper Q-sjefen at det skal komme mange flere ideer fra fremtidens innovatører.

– Vi ser at de unge er langt bedre til å tenke utenfor boksen og samtidig ta et bevisst valg i utfordringer knyttet til emballasje og matsvinn, sier Myrdahl.

Helt til slutt fikk Ragnhild Zorilla den gjeveste forbrukerprisen for sin ide om Skyr® Mini. Hun satt på T-banen og ønsket seg et mer praktisk måltid til sine sultne barn. Ideen hennes har nå omsatt for mer enn 100 millioner kroner og har også vunnet dagligvarebransjens innovasjonspris.

Inspirasjonskilde
I følge Myrdahl var dagen en såpass stor inspirasjonskilde at Q-Meieriene nå satser på å arrangere dette hvert år. På denne måten tenker de å kunne takke alle som hjelper det lille meieriet med å gjøre ting på en litt smartere og bedre måte. 

Q-Meieriene eies av Kavlifondet, som deler ut midler til allmennyttige formål innenfor forskning, kultur og humanitært arbeid.

 

 

Siste nytt

Adventkalendere konkurrerer i Packnorth Award 2025

1. oktober deles prisene ut til vinnerne av Packnorth Award på Empack i Kista. Konkurransen har flere nye kategorier i år. En av dem er litt annerledes, nemlig adventkalendere. Et av bidragene som kom inn i denne kategorien er den finske Lumene-kalenderen.
Lumene_Advent_Calendar_V1x

interpack utsolgt som vanlig, men det kan være muligheter for å fortsatt få tak i en utstillingsplass

Hvis du går med planer om å stille ut på interpack i Düsseldorf neste år, kan du nesten bare legge de tankene til side. Vanligvis er messen utsolgt mer enn ett år før den blir en realitet. Cirka 2800 utstillere fra hele verden vil være i hallene. Et større antall selskaper står trolig i kø for å få sjansen via at noen kanskje trekker seg. Men, det kan være en sjanse for å få plass likevel, ifølge messedirektør Thomas Dohse.
Interpack23_MT59191_credit_Messe_Duesseldorf_Constanze_Tillmannx

Tetra Pak investerer 300.000 Euro

Tetra Pak investerer 300 000 euro for å doble gjenvinningskapasiteten til det svenske selskapet Recoma.
Tetra Pak PRM 150425 - Gustav og Max

Coca-Cola lanserer ikonisk kampanje i ny utgave

Heter du Jonas, Emma eller Ahmet? Nå finner du snart navnet ditt der den ikoniske Coca-Cola-logoen vanligvis er plassert. Den berømte "Share a Coke"-kampanjen er tilbake og inviterer nå en yngre generasjon til å oppleve klassikeren på en ny måte. Originalen ble en stor suksess over hele verden i 2013 og var første gang noensinne at Coca-Cola-logoen ble erstattet mot navn på flasker og bokser.
sommar

Les mer

Adventkalendere konkurrerer i Packnorth Award 2025

1. oktober deles prisene ut til vinnerne av Packnorth Award på Empack i Kista. Konkurransen har flere nye kategorier i år. En av dem er litt annerledes, nemlig adventkalendere. Et av bidragene som kom inn i denne kategorien er den finske Lumene-kalenderen.
Lumene_Advent_Calendar_V1x

interpack utsolgt som vanlig, men det kan være muligheter for å fortsatt få tak i en utstillingsplass

Hvis du går med planer om å stille ut på interpack i Düsseldorf neste år, kan du nesten bare legge de tankene til side. Vanligvis er messen utsolgt mer enn ett år før den blir en realitet. Cirka 2800 utstillere fra hele verden vil være i hallene. Et større antall selskaper står trolig i kø for å få sjansen via at noen kanskje trekker seg. Men, det kan være en sjanse for å få plass likevel, ifølge messedirektør Thomas Dohse.
Interpack23_MT59191_credit_Messe_Duesseldorf_Constanze_Tillmannx

Tetra Pak investerer 300.000 Euro

Tetra Pak investerer 300 000 euro for å doble gjenvinningskapasiteten til det svenske selskapet Recoma.
Tetra Pak PRM 150425 - Gustav og Max

Coca-Cola lanserer ikonisk kampanje i ny utgave

Heter du Jonas, Emma eller Ahmet? Nå finner du snart navnet ditt der den ikoniske Coca-Cola-logoen vanligvis er plassert. Den berømte "Share a Coke"-kampanjen er tilbake og inviterer nå en yngre generasjon til å oppleve klassikeren på en ny måte. Originalen ble en stor suksess over hele verden i 2013 og var første gang noensinne at Coca-Cola-logoen ble erstattet mot navn på flasker og bokser.
sommar