PRE vil innføre ny praksis for plastavfall i Europa

PUBLISERT: 7 november 2018
OPPDATERT: 26 januar

I Europa har det vært vanlig å eksportere store mengder plastavfall i stedet for å opprette innenlandsk gjenvinning. Det kinesiske importforbudet endrer markedet.

Mange land har nå fått et stort problem bestående av uønsket avfall i fanget. Det kinesiske importforbudet for avfall har ført til at noen kommuner i europeiske land har sluttet med separat plastinnsamling, da plasten blir for dyr å gjenvinne.

Samtidig må noen regioner håndtere «fjell» av plastemballasje, og resultatet er at de ber forbrukerne sortere plast i restavfall som ender opp som drivstoff eller annen gjenvinning.

I strid med avfallspyramiden
Disse metodene er i strid med avfallspyramiden, som er det overbyggende prinsippet i Avfallsdirektivet, hevder Plastic Recyclers Europe (PRE). Siden verdifulle ressurser går tapt, må dagens praksis, som verken er bærekraftig eller effektiv, legges om, mener de.

I den tidligere avfallshåndteringen ble ikke plastavfall skikkelig innsamlet og sortert i Europa. Dermed har kvaliteten på plastavfall vært dårligere enn for andre materialtyper.

For å sikre kvaliteten slik at innsamlet plast kan selges videre til resirkuleringsbedrifter, må plasten være sortert etter polymertype.

Ikke gode nok ordninger i EU i dag
I EU er det ikke gode nok ordninger for sortering og håndtering av plastavfall. Det kinesiske forbudet mot import av plastavfall gir en mulighet for å beholde avfallet i EU og drive markedet mot sirkulær økonomi.

Oppbygging av skikkelig innsamling, kvalitetssortering og effektive gjenvinningssystemer vil gi et betydelig antall grønne arbeidsplasser i Europa.

I tillegg vil CO2-utslipp og råvareforbruk reduseres, noe som sparer miljø og naturressurser.

Samarbeid i verdikjeden for plast
Plastic Recyclers Europe (PRE) mener at endring av avfallssystemene bare kan oppnås med samarbeid mellom alle interessenter i verdikjeden for plast. 

Dette gjelder også merkevareeiere som vil gjøre produktene mer resirkulerbare og forbrukere som må oppmuntres til gode sorterings- og gjenvinningsvaner.

Å opprette et bærekraftig avfallssystem for plast vil generere kostnader i starten, men i det lange løp vil det gi sosiale, miljømessige og økonomiske fordeler.

 

 

Siste nytt

Adventkalendere konkurrerer i Packnorth Award 2025

1. oktober deles prisene ut til vinnerne av Packnorth Award på Empack i Kista. Konkurransen har flere nye kategorier i år. En av dem er litt annerledes, nemlig adventkalendere. Et av bidragene som kom inn i denne kategorien er den finske Lumene-kalenderen.
Lumene_Advent_Calendar_V1x

interpack utsolgt som vanlig, men det kan være muligheter for å fortsatt få tak i en utstillingsplass

Hvis du går med planer om å stille ut på interpack i Düsseldorf neste år, kan du nesten bare legge de tankene til side. Vanligvis er messen utsolgt mer enn ett år før den blir en realitet. Cirka 2800 utstillere fra hele verden vil være i hallene. Et større antall selskaper står trolig i kø for å få sjansen via at noen kanskje trekker seg. Men, det kan være en sjanse for å få plass likevel, ifølge messedirektør Thomas Dohse.
Interpack23_MT59191_credit_Messe_Duesseldorf_Constanze_Tillmannx

Tetra Pak investerer 300.000 Euro

Tetra Pak investerer 300 000 euro for å doble gjenvinningskapasiteten til det svenske selskapet Recoma.
Tetra Pak PRM 150425 - Gustav og Max

Coca-Cola lanserer ikonisk kampanje i ny utgave

Heter du Jonas, Emma eller Ahmet? Nå finner du snart navnet ditt der den ikoniske Coca-Cola-logoen vanligvis er plassert. Den berømte "Share a Coke"-kampanjen er tilbake og inviterer nå en yngre generasjon til å oppleve klassikeren på en ny måte. Originalen ble en stor suksess over hele verden i 2013 og var første gang noensinne at Coca-Cola-logoen ble erstattet mot navn på flasker og bokser.
sommar

Les mer

Adventkalendere konkurrerer i Packnorth Award 2025

1. oktober deles prisene ut til vinnerne av Packnorth Award på Empack i Kista. Konkurransen har flere nye kategorier i år. En av dem er litt annerledes, nemlig adventkalendere. Et av bidragene som kom inn i denne kategorien er den finske Lumene-kalenderen.
Lumene_Advent_Calendar_V1x

interpack utsolgt som vanlig, men det kan være muligheter for å fortsatt få tak i en utstillingsplass

Hvis du går med planer om å stille ut på interpack i Düsseldorf neste år, kan du nesten bare legge de tankene til side. Vanligvis er messen utsolgt mer enn ett år før den blir en realitet. Cirka 2800 utstillere fra hele verden vil være i hallene. Et større antall selskaper står trolig i kø for å få sjansen via at noen kanskje trekker seg. Men, det kan være en sjanse for å få plass likevel, ifølge messedirektør Thomas Dohse.
Interpack23_MT59191_credit_Messe_Duesseldorf_Constanze_Tillmannx

Tetra Pak investerer 300.000 Euro

Tetra Pak investerer 300 000 euro for å doble gjenvinningskapasiteten til det svenske selskapet Recoma.
Tetra Pak PRM 150425 - Gustav og Max

Coca-Cola lanserer ikonisk kampanje i ny utgave

Heter du Jonas, Emma eller Ahmet? Nå finner du snart navnet ditt der den ikoniske Coca-Cola-logoen vanligvis er plassert. Den berømte "Share a Coke"-kampanjen er tilbake og inviterer nå en yngre generasjon til å oppleve klassikeren på en ny måte. Originalen ble en stor suksess over hele verden i 2013 og var første gang noensinne at Coca-Cola-logoen ble erstattet mot navn på flasker og bokser.
sommar