
Det går bra for det slovenske varemerket Viki, kjent for smørbart sjokoladepålegg. Et beger med skrulokk fra RPC Superfos har bidratt til suksessen.
Den er brun og hvit og velkjent under varemerket Viki. Nå har den blitt enda mer populær enn før, blant annet på grunn den nye emballasjeløsningen fra RPC Superfos.
Ny emballasje ga økt popularitet
Viki er fra før et populært, smørbart sjokoladepålegg i Slovenia. En av årsakene til den positive utviklingen er det prisvinnende plastbegeret SuperLock som er utviklet av RPC Superfos med hovedsete i Danmark.
Begeret gir varemerket den ekstra oppmerksomheten som merkevareeieren Petija ønsket seg. Direktør Branko Rojs i Petlja forklarer at den nye emballasjen i størrelsene 380g og 600g gjør Viki-produktene mer synlige og styrker markedsposisjonen ved å skille seg fra konkurrentenes produkter.
– Vi er glade for SuperLock-begerets skrulokk, de to størrelsene og den knivskarpe gjengivelsen av dekorasjonen på begeret. På hyllene står våre produkter visuelt mye sterkere nå. Det er ikke lenge siden de kom i de nye begrene, men vi kan allerede se positiv utvikling i salgstallene.
En liten tegneseriefigur er midtpunkt i dekorasjonen som er gjengitt med fotografisk kvalitet. Det skyldes at den er laget med in-mould-teknikken fra RPC Superfos. Som en del av den visuelle kommunikasjonen, er en del av begeret transparent, slik at kundene kan se hva som er inni.
Lav vekt er et tungtveiende pluss i transport
Viki sjokoladepålegg transporteres til mange land, og i den forbindelse setter Branko Rojs pris på den lave vekten på emballasjen.
– Emballasjeløsningen er mye lettere enn glass, og det gir vesentlige fordeler i logistikken, ikke minst over lange avstander. Det betyr at vi kan bruke våre ressurser på å transportere varer framfor tung emballasje.
Plastbegeret SuperLock er sterkt og holdbart slik at det i mange husholdninger blir brukt igjen og igjen, etter at det originale innholdet er spist opp. Begeret er egnet for mikrobølgeovn, oppvaskmaskiner og dypfryser. Skrulokket er enkelt å åpne og lukke.
En del av imaget
– Emballasjen er en del av vår varemerke-image. Det er et klart pluss at forbrukerne liker å bruke begeret til oppbevaring i husholdningen. Det gjør det bærekraftig, og det er vi veldig fornøyde med.
Det danske SuperLock-begeret har vunnet flere internasjonale priser, blant annet en WorldStar og brukes av matprodusenter på internasjonalt plan.