PET-bransjen ønsker mer økodesign og gjenvininng som er tilpasset avfallstrømmene

PUBLISERT: 9 august 2017
OPPDATERT: 26 januar


Utbyttet hos europeiske PET-gjenvinnere har sunket fra 73 prosent til 68 prosent i gjennomsnitt siden 2011. Dette gir økte kostnader og mer svinn.

Det er mange årsaker til nedgangen, ifølge Plastic Recyclers Europe. For det første har den teknologiske utviklingen gått i retning av lettere emballasje, noe som fører til at flaskene blir tynnere.

Grensen for sirkularitet er nådd
Dette gir for det første høyere fuktighet i PET-ballene. På den andre siden vil tynnere flak med større sannsynlighet kastes ut i gjenvinningsprosessen.

Denne trenden har dermed ifølge Plastic Recyclers Europe nådd sine grenser for sirkularitet til tross for at minimering av kildebruken er en av de grunnleggende tankene i den sirkulære økonomien.

For det andre har markedet for PET-produkter vekst forbi konvensjonelle flasker, og dette gir en mer kompleks avfallsstrøm. Markedet for andre typer PET enn flasker er nå på 18 prosent og er forventet å vokse ytterligere.

Gjenvinningsbransjen er ikke tilpasset avfallsstrømmen
Innsamlingssystemene har imidlertid ikke tilpasset seg endringene i avfallsstrømmen for PET. Ugjennomsiktige PET-flasker og -skåler havner som oftest sammen med farget PET. Disse to produkttypene representerer 20 prosent av innholdet i innsamlet farget PET i Frankrike.

– Selv om PET er den plasten som gjenvinnes mest, bør alle involverte parter jobbe med økodesign av PET-produkter for å øke gjenvinnbarheten, sier Casper van den Dungen, styreformann og visepresident i PET Working Group.

– Samtidig må sorteringskravene straks oppdateres for å sikre kvaliteten av gjenvunnet PET fra flaskestrømmen. Programmene for utvidet produsentansvar må støtte opp om å utvikle nye dedikerte strømmer for ugjennomsiktige PET-flasker og -skåler.

 

 

Siste nytt

Adventkalendere konkurrerer i Packnorth Award 2025

1. oktober deles prisene ut til vinnerne av Packnorth Award på Empack i Kista. Konkurransen har flere nye kategorier i år. En av dem er litt annerledes, nemlig adventkalendere. Et av bidragene som kom inn i denne kategorien er den finske Lumene-kalenderen.
Lumene_Advent_Calendar_V1x

interpack utsolgt som vanlig, men det kan være muligheter for å fortsatt få tak i en utstillingsplass

Hvis du går med planer om å stille ut på interpack i Düsseldorf neste år, kan du nesten bare legge de tankene til side. Vanligvis er messen utsolgt mer enn ett år før den blir en realitet. Cirka 2800 utstillere fra hele verden vil være i hallene. Et større antall selskaper står trolig i kø for å få sjansen via at noen kanskje trekker seg. Men, det kan være en sjanse for å få plass likevel, ifølge messedirektør Thomas Dohse.
Interpack23_MT59191_credit_Messe_Duesseldorf_Constanze_Tillmannx

Tetra Pak investerer 300.000 Euro

Tetra Pak investerer 300 000 euro for å doble gjenvinningskapasiteten til det svenske selskapet Recoma.
Tetra Pak PRM 150425 - Gustav og Max

Coca-Cola lanserer ikonisk kampanje i ny utgave

Heter du Jonas, Emma eller Ahmet? Nå finner du snart navnet ditt der den ikoniske Coca-Cola-logoen vanligvis er plassert. Den berømte "Share a Coke"-kampanjen er tilbake og inviterer nå en yngre generasjon til å oppleve klassikeren på en ny måte. Originalen ble en stor suksess over hele verden i 2013 og var første gang noensinne at Coca-Cola-logoen ble erstattet mot navn på flasker og bokser.
sommar

Les mer

Adventkalendere konkurrerer i Packnorth Award 2025

1. oktober deles prisene ut til vinnerne av Packnorth Award på Empack i Kista. Konkurransen har flere nye kategorier i år. En av dem er litt annerledes, nemlig adventkalendere. Et av bidragene som kom inn i denne kategorien er den finske Lumene-kalenderen.
Lumene_Advent_Calendar_V1x

interpack utsolgt som vanlig, men det kan være muligheter for å fortsatt få tak i en utstillingsplass

Hvis du går med planer om å stille ut på interpack i Düsseldorf neste år, kan du nesten bare legge de tankene til side. Vanligvis er messen utsolgt mer enn ett år før den blir en realitet. Cirka 2800 utstillere fra hele verden vil være i hallene. Et større antall selskaper står trolig i kø for å få sjansen via at noen kanskje trekker seg. Men, det kan være en sjanse for å få plass likevel, ifølge messedirektør Thomas Dohse.
Interpack23_MT59191_credit_Messe_Duesseldorf_Constanze_Tillmannx

Tetra Pak investerer 300.000 Euro

Tetra Pak investerer 300 000 euro for å doble gjenvinningskapasiteten til det svenske selskapet Recoma.
Tetra Pak PRM 150425 - Gustav og Max

Coca-Cola lanserer ikonisk kampanje i ny utgave

Heter du Jonas, Emma eller Ahmet? Nå finner du snart navnet ditt der den ikoniske Coca-Cola-logoen vanligvis er plassert. Den berømte "Share a Coke"-kampanjen er tilbake og inviterer nå en yngre generasjon til å oppleve klassikeren på en ny måte. Originalen ble en stor suksess over hele verden i 2013 og var første gang noensinne at Coca-Cola-logoen ble erstattet mot navn på flasker og bokser.
sommar