Paul Jenkins og adventskalendere nyheter i Packnorth Award 2025

PUBLISERT: 27 mars 2025
OPPDATERT: 27 mars


Tekst:Mette Rosencrantz

Dørene er nå åpnet for påmeldinger til Nordens største emballasjekonkurranse, Packnorth Award. Vi tar en titt på årets nye kategorier og snakker med britiske ThePackHub-sjef Paul Jenkins, som er det nye internasjonale tilskuddet til juryen. Hvilke trender ser han? Og hvordan vil den nye PPWR-forskriften til EU påvirke bransjen?

Etter fjorårets suksess med rekordmange påmeldte er nå emballasjekonkurransen Packnorth Award tilbake for fullt. Gjennom konkurransen velger et ekspertpanel (ledet av Bo Wallteg som juryformann) den stiligste, smarteste og mest innovative innpakningen på tvers av 15 kategorier (pluss den spesielle hovedprisen).

Nye kategorier

Noe som tidligere i utgangspunktet utelukkende var for barn, er nå blitt noe som voksne går amok over når desember nærmer seg. Hva snakker vi om? Adventskalendere selvfølgelig. Med den nærmest eksplosive populariteten som adventskalenderne har fått de siste årene, har vi sett mange kreative materialvalg og innovative løsninger, blant annet flere som kan sees på som direkte kunstverk i rent grafisk forstand.

Derfor føles det som om tiden er inne for dem å komme ut i lyset. I konkurransen utelates innhold fra vurderingen; i stedet er det materialvalg, funksjon og fremfor alt grafisk design som juryen skal se på.

Nye kategorier for i år er også Takeaway-emballasje, lukkinger og farmasøytisk emballasje. Elevkonkurransen «The Future of the Packaging Industry» står igjen fra tidligere år.

Paul Jenkins blir med i juryen I år får ekspertjuryen selskap av ThePackHub-sjef Paul Jenkins. Konsulentfirmaet spesialiserer seg på emballasjeinnovasjon og fungerer som en ressurs for merkeeiere, forhandlere og emballasjeleverandører som søker innovative svar på emballasjeutfordringer.

Paul Jenkins har et godt grep om det globale emballasjedesignmarkedet.

Paul har også ledet opprettelsen av medlemsplattformen The Innovation Zone, som i dag har over 9700 emballasjeinitiativer fra hele verden å delta i. Gjennom The Innovation Zone mener han at han hele tiden kan holde seg oppdatert med den siste utviklingen og følge med på dagens trender i bransjen.

Papirisering og barrierebelegg

– Bærekraft er kjernen i emballasjeinnovasjon. Vi ser en kraftig økning i refill- og gjenbruksinitiativer ettersom merkevarer og forhandlere kontinuerlig utforsker nye måter å redusere engangsemballasje på. Papirisering – skiftet fra plast til papirbaserte alternativer – fortsetter å vinne drahjelp, med fremskritt innen barrierebelegg og strukturell integritet som gjør papirløsninger mer levedyktige, sier han.

De siste årene har bedrifter begynt å bruke mer tid og tanke på å forbedre resirkuleringsaspektet ved emballasjen deres, spesielt gjennom bruk av resirkulerte materialer og utvikling av mono-material emballasjeløsninger. Paul ser positivt på denne utviklingen og mener at den skyldes en kombinasjon av lovpress, bedrifters bærekraftsforpliktelser og teknologisk utvikling.

– Det er en spennende tid å jobbe i emballasjeindustrien. Det dukker stadig opp nye ideer og løsninger for å takle bransjens største utfordringer. Som jurymedlem i Packnorth Award vil jeg se etter bidrag som har emballasjeløsninger som virkelig utgjør en forskjell. Innovasjon bør gå utover inkrementelle forbedringer – den må utfordre konvensjonell tenkning og gi reell effekt, enten det gjelder bærekraft, funksjonalitet eller forbrukeropplevelse, sier Paul.

Hva gleder du deg mest til med juryarbeid?

– Jeg er mest spent på å se alt nytt! Emballasjeinnovasjon er i stadig utvikling, og jeg synes alltid det er morsomt å oppdage nye ideer som utfordrer status quo.

– Å få gjennomgå og vurdere innsendingene vil være en fantastisk mulighet for meg til å utforske nye løsninger og få innsikt i den siste tenkningen i bransjen, sier han og legger til:

– Jeg ser også frem til å jobbe nærmere det svenske markedet. Skandinavia har et sterkt rykte når det kommer til bærekraft og innovasjon innen emballasje, så jeg er spent på å se de kreative og innovative løsningene som har sitt opphav her.

PPWR – «en mulighet til å fornye seg»

Da EU nylig introduserte den nye PPWR (Packaging and Packaging Waste Regulation), vakte det mildt sagt følelser. Den nye forskriften, som ble innført med sikte på å motvirke økningen i emballasjeavfall, har fått mye kritikk fra noen hold, mens andre mener det er et stort skritt i riktig retning. Uansett er det klart at den nye PPWR vil påvirke alle selskaper som produserer og selger emballasje i Europa. Så hvordan ser Paul på introduksjonen?

– PPWR vil føre til store endringer når det gjelder emballasjedesign, materialvalg og ende-til-ende-løsninger. Men med det følger en fantastisk mulighet til å innovere. Merker og leverandører vil måtte endre emballasjestrategiene sine for å tilpasse seg de nye, strengere bærekraftsmålene, som igjen vil akselerere utviklingen av mer sirkulære løsninger, sier han.

Til slutt, med din lange karriere i den internasjonale emballasjeindustrien – hva vil du si skiller seg ut mest med svensk emballasjedesign?

– Et hovedtrekk er ansvarlig materialbruk. Sverige har en lang historie med å utvikle fiberbasert emballasje av høy kvalitet, og vi ser fortsatt store fremskritt innen papirproduksjon i det markedet.

For mer informasjon om konkurransen og innsending av bidrag, klikk her.
(frem til 30. april er det early bird pris!)

Siste nytt

Adventkalendere konkurrerer i Packnorth Award 2025

1. oktober deles prisene ut til vinnerne av Packnorth Award på Empack i Kista. Konkurransen har flere nye kategorier i år. En av dem er litt annerledes, nemlig adventkalendere. Et av bidragene som kom inn i denne kategorien er den finske Lumene-kalenderen.
Lumene_Advent_Calendar_V1x

interpack utsolgt som vanlig, men det kan være muligheter for å fortsatt få tak i en utstillingsplass

Hvis du går med planer om å stille ut på interpack i Düsseldorf neste år, kan du nesten bare legge de tankene til side. Vanligvis er messen utsolgt mer enn ett år før den blir en realitet. Cirka 2800 utstillere fra hele verden vil være i hallene. Et større antall selskaper står trolig i kø for å få sjansen via at noen kanskje trekker seg. Men, det kan være en sjanse for å få plass likevel, ifølge messedirektør Thomas Dohse.
Interpack23_MT59191_credit_Messe_Duesseldorf_Constanze_Tillmannx

Tetra Pak investerer 300.000 Euro

Tetra Pak investerer 300 000 euro for å doble gjenvinningskapasiteten til det svenske selskapet Recoma.
Tetra Pak PRM 150425 - Gustav og Max

Coca-Cola lanserer ikonisk kampanje i ny utgave

Heter du Jonas, Emma eller Ahmet? Nå finner du snart navnet ditt der den ikoniske Coca-Cola-logoen vanligvis er plassert. Den berømte "Share a Coke"-kampanjen er tilbake og inviterer nå en yngre generasjon til å oppleve klassikeren på en ny måte. Originalen ble en stor suksess over hele verden i 2013 og var første gang noensinne at Coca-Cola-logoen ble erstattet mot navn på flasker og bokser.
sommar

Les mer

interpack utsolgt som vanlig, men det kan være muligheter for å fortsatt få tak i en utstillingsplass

Hvis du går med planer om å stille ut på interpack i Düsseldorf neste år, kan du nesten bare legge de tankene til side. Vanligvis er messen utsolgt mer enn ett år før den blir en realitet. Cirka 2800 utstillere fra hele verden vil være i hallene. Et større antall selskaper står trolig i kø for å få sjansen via at noen kanskje trekker seg. Men, det kan være en sjanse for å få plass likevel, ifølge messedirektør Thomas Dohse.
Interpack23_MT59191_credit_Messe_Duesseldorf_Constanze_Tillmannx

NI Solutions viser fremtidens trykkproduksjon

Svenske NI Solutions retter seg mot en bred kundekrets i grafisk bransje, deriblant storformatprodusenter, trykkerier, prepressavdelinger, emballasje- og etikettprodusenter.
NI-1-w

IPACK-IMA 2025 tilbyr gratis inngang

Med hallene fulle til randen og alle utstillingsflater utsolgt, er besøkskampanjen i full gang, og tilbyr gratis inngang for de som registrerer seg i løpet av februar måned.
IPACK-IMA 2025

Alt i en messehall under Sign, Print & Promotion

Sett av den 19.– 20. mars 2025 i kalenderen. Da er det nok en gang duket for den største messen og møteplassen i Norges grafiske bransje: Sign, Print & Promotion.
SIPP kollage