Den nederlandske kartongemballasjeprodusenten Solidus Solutions har utviklet en frukt- og grønnsaksemballasje som er forsterket med fibre fra tomat.
Både et canadisk og et fransk frukt- og grønt-selskap har nå begynt å bruke den nye emballasjen som vant prisen Packaging Europe Sustainability Awards 2016.
Transport- og forbrukeremballasje
Solidus Solutions produserer sin tomatfiberforsterkede kartong i to varianter, både som transportemballasje og som forbrukeremballasje. Transportemballasjen finnes for vekt fra 1,5 kg til 10 kg, mens forbrukeremballasjen tilbys for produktvektene 250 og 500 gram.
Canadiske Pure Hothouse Foods Inc. produserer drivhusdyrkede grønnsaker og salat. De har nå begynt å bruke Solidus Solutions emballasje til sitt sortiment av småtomater. Pure Hothouses produkter markedsføres og selges over hele Nord-Amerika under varemerket Pure Flavor.
Middelhavsprodukter
Et annet frukt- og grønt-selskap som har tatt i bruk de tomatfiberforsterkede kartongene er sørfranske Idyl, som produserer tomater og meloner, samt frukt, grønnsaker og urter som er typiske for Middelhavet.
Idyl markedsfører sine egne produkter som salater fra Provence under varemerket Tribu Ecolo. Idyl har utviklet en avdeling som er helt spesialisert på markedsføring av økologiske frukt- og grønnsaksprodukter.
De anser at den nye emballasjen fra Solidus Solutions passer perfekt til selskapets image og strategi for bærekraftig utvikling.