Etter 10 år som digitalt trykkeri for emballasjeløsninger tar PackageMedia neste skritt med en storinvestering i ny digital trykkpresse som gir økt kapasitet.
Med sin nye HP Indigo 30 000 forbereder PackageMedia seg på digital stordrift. – Vi vil gjøre produksjonen mer effektiv slik at vi kan tilby høyere kapasitet og levere større volumer til industrien, sier Vesa-Matti Marjamäki, nestleder på PackageMedia.
100 prosent digital
Allerede på 1990-tallet begynte PackageMedia å bruke digital trykkteknologi, som et av de første trykkeriene i verden. I 2007 gikk selskapet inn i emballasjebransjen og ble samtidig en del av Finlands største emballasjeprodusent, Pyroll Group.
I dag er PackageMedia 100 prosent digital og er blant de ledende trykkeriene av emballasjeløsninger i Norden. Men til tross for lang erfaring med digitalteknologi, syns Vesa-Matti Marjamäki fortsatt at selskapet befinner seg i en oppstartsfase.
Nå planlegger selskapet å oppskalere kapasiteten ytterligere. Dette gjør de ved å investere cirka tre millioner euro i en HP Indigo 30 000 og en del utstyr for etterbehandling.
Grundig vurderingsprosess
– I tillegg til Indigo-maskinen, investerer vi også i en ny lakkeringsenhet fra Tresu, en ny stanse fra KAMA, folieringsutstyr og programvareløsninger.
Investeringen ble gjort etter en grundig analyse av alle tenkelige løsninger på markedet. Til slutt var det bare et par maskiner igjen som kunne tilby B2-format. Valget falt på en av HPs største trykkpresser.
– B2-formatet er optimalt for vår produksjon og gir oss kraftig økt kapasitet. HP Indigo er mest kostnadseffektiv og raskest.
Satser bredt
Mange av konkurrentene har innrettet seg mot nisjer i industrisegmentet, mens PackageMedia har valgt å satse bredt og innlemme nye digitale løsninger i sine trykkeritjenester. Det gjelder blant annet et helt nytt analyseverktøy kalt PackageMedia digital services.
– Det bygger på at vi gir hver emballasje en digital identitet ved trykking, som vi senere kan bruke til å bygge inn forskjellige løsninger der kundene kan måle resultatet av sin innsats direkte.
Salg og installasjon har blitt gjennomført av HPs nordiske partner Visutech, som siden lanseringen av Indigo i 1994 har installert flere Indigo-maskiner i Finland.
– Markedet øker kraftig når det gjelder digitalisering og emballasje. PackageMedia har tatt tetposisjonen for digitale emballasjeløsninger og er en av hovedaktørene i Norden, sier Gido van Prag, daglig leder i HP EMEA Solutions Business.