Overskuddet i Kavlifondet deles ut til lokale lag og foreninger

PUBLISERT: 15 juni 2020
OPPDATERT: 26 januar

Administrerende direktør Kristine Aasheim (t.h.) og markedsdirektør Gudfinna Traustadottir i Kavli gleder seg til nominasjonene begynner å tikke inn. – Vi håper at så mange som mulig vil engasjere seg og nominere lokale hjertesaker, sier de.|Daglig leder i Kavlifondet, Inger Elise Iversen, ser frem til å se hvilke lokale initiativer folk vil nominere i tiden fremover. Foto: Hanne Eide Andersen.

I samarbeid med dagligvarebutikker over hele landet skal Kavli i 2020 dele ut 300.000 kroner til lokale idrettslag, foreninger og ildsjeler.

Nå kan alle nominere lokale hjertesaker som betyr noe i sitt nærmiljø.
– Hele overskuddet fra salg av Kavli-produkter deles ut til gode formål gjennom vår unike eier Kavlifondet, forteller administrerende direktør i Kavli, Kristine Aasheim.

Lar folket være med å avgjøre

– I år ønsker vi for første gang å la folket være med å avgjøre hvem vi skal dele noe av overskuddet med. Det kan være ulike lokale ildsjeler eller initiativer, så lenge de skaper positive ringvirkninger i sitt lokalmiljø, fortsetter hun.

Budskapet spres i samarbeid med et stort utvalg dagligvarebutikker rundt omkring i Norge, og nominasjonsprosessen foregår på kavli.no.

– Vi håper at så mange som mulig vil engasjere seg. Lokale initiativer er kanskje viktigere enn noen gang, med tanke på situasjonen vi står i, og vi håper at midlene kan bidra til mye positivt i nærmiljøene hvor de deles ut, sier Aasheim.

12 gode lokale formål får støtte
Daglig leder i Kavlifondet, Inger Elise Iversen, ser frem til å se hvilke lokale initiativer folk vil nominere i tiden fremover. Foto: Hanne Eide Andersen.

Daglig leder i Kavlifondet, Inger Elise Iversen, forteller at det vanligvis er administrasjonen i Kavlifondet som finner prosjektene som får støtte.

– Vi synes imidlertid at det er kjempekjekt at forbrukene nå får denne muligheten til å påvirke hvem som mottar noen av midlene, sier hun.
Formålene som nomineres må være lokalt forankret. De kan også være lokallag av større, nasjonale organisasjoner.

– Her handler det først og fremst om å støtte de små og nære initiativene som skaper glede og gjør en forskjell for mennesker i sine lokalmiljø.

– Når nominasjonstiden er over, vil en jury bestående av representanter fra Kavli, Kavlifondet og butikkene gå gjennom alle forslagene og velge ut 12 formål som hver får tildelt 25.000 kroner.

– Og hvis vi velger ut akkurat din lokale hjertesak, får du også lov til å dele ut støtten, legger Aasheim til.

Næringsmiddelfirma med lang og stolt historie

Kavlikonsernet er eid av den veldedige stiftelsen Kavlifondet. Overskuddet går til Kavlifondet, som igjen deler ut midler til allmennyttige formål innenfor forskning, kultur og humanitært arbeid.
Virksomheten i Norge består av O. Kavli i Bergen og Q-Meieriene på Jæren og i Gausdal. Kavli lager smøreost, skivet ost, kaviar, HaPå og mange andre produkter som du finner i dagligvarebutikken.

Siste nytt

Adventkalendere konkurrerer i Packnorth Award 2025

1. oktober deles prisene ut til vinnerne av Packnorth Award på Empack i Kista. Konkurransen har flere nye kategorier i år. En av dem er litt annerledes, nemlig adventkalendere. Et av bidragene som kom inn i denne kategorien er den finske Lumene-kalenderen.
Lumene_Advent_Calendar_V1x

interpack utsolgt som vanlig, men det kan være muligheter for å fortsatt få tak i en utstillingsplass

Hvis du går med planer om å stille ut på interpack i Düsseldorf neste år, kan du nesten bare legge de tankene til side. Vanligvis er messen utsolgt mer enn ett år før den blir en realitet. Cirka 2800 utstillere fra hele verden vil være i hallene. Et større antall selskaper står trolig i kø for å få sjansen via at noen kanskje trekker seg. Men, det kan være en sjanse for å få plass likevel, ifølge messedirektør Thomas Dohse.
Interpack23_MT59191_credit_Messe_Duesseldorf_Constanze_Tillmannx

Tetra Pak investerer 300.000 Euro

Tetra Pak investerer 300 000 euro for å doble gjenvinningskapasiteten til det svenske selskapet Recoma.
Tetra Pak PRM 150425 - Gustav og Max

Coca-Cola lanserer ikonisk kampanje i ny utgave

Heter du Jonas, Emma eller Ahmet? Nå finner du snart navnet ditt der den ikoniske Coca-Cola-logoen vanligvis er plassert. Den berømte "Share a Coke"-kampanjen er tilbake og inviterer nå en yngre generasjon til å oppleve klassikeren på en ny måte. Originalen ble en stor suksess over hele verden i 2013 og var første gang noensinne at Coca-Cola-logoen ble erstattet mot navn på flasker og bokser.
sommar

Les mer

Adventkalendere konkurrerer i Packnorth Award 2025

1. oktober deles prisene ut til vinnerne av Packnorth Award på Empack i Kista. Konkurransen har flere nye kategorier i år. En av dem er litt annerledes, nemlig adventkalendere. Et av bidragene som kom inn i denne kategorien er den finske Lumene-kalenderen.
Lumene_Advent_Calendar_V1x

interpack utsolgt som vanlig, men det kan være muligheter for å fortsatt få tak i en utstillingsplass

Hvis du går med planer om å stille ut på interpack i Düsseldorf neste år, kan du nesten bare legge de tankene til side. Vanligvis er messen utsolgt mer enn ett år før den blir en realitet. Cirka 2800 utstillere fra hele verden vil være i hallene. Et større antall selskaper står trolig i kø for å få sjansen via at noen kanskje trekker seg. Men, det kan være en sjanse for å få plass likevel, ifølge messedirektør Thomas Dohse.
Interpack23_MT59191_credit_Messe_Duesseldorf_Constanze_Tillmannx

Tetra Pak investerer 300.000 Euro

Tetra Pak investerer 300 000 euro for å doble gjenvinningskapasiteten til det svenske selskapet Recoma.
Tetra Pak PRM 150425 - Gustav og Max

Coca-Cola lanserer ikonisk kampanje i ny utgave

Heter du Jonas, Emma eller Ahmet? Nå finner du snart navnet ditt der den ikoniske Coca-Cola-logoen vanligvis er plassert. Den berømte "Share a Coke"-kampanjen er tilbake og inviterer nå en yngre generasjon til å oppleve klassikeren på en ny måte. Originalen ble en stor suksess over hele verden i 2013 og var første gang noensinne at Coca-Cola-logoen ble erstattet mot navn på flasker og bokser.
sommar