Orkla kjøper en av Nederlands ledende pizzakjeder

PUBLISERT: 28 juni 2021
OPPDATERT: 26 januar

Kenneth Haavet blir styreleder i New York Pizza.

Orkla har inngått avtale om å kjøpe 75 prosent av aksjene i New York Pizza, som er en av Nederlands ledende pizzakjeder.

New York Pizza solgte i fjor 11,5 millioner pizzaer og hadde total omsetning på 54,7 millioner euro (inkludert pizzadeig-produksjon), som tilsvarer cirka 555 millioner kroner. Siden 2008 har kjeden hatt en gjennomsnittlig årlig salgsvekst på 12 prosent, som skyldes både organisk vekst og etablering av nye salgssteder.

145 millioner euro

Orkla har inngått en avtale om å kjøpe 75 prosent av aksjene i New York Pizza. De nåværende eierne vil eie de resterende aksjene. Transaksjonen verdsetter New York Pizza til 145 millioner euro, som tilsvarer 1,5 milliarder kroner, på gjeldfri basis.

I de siste 12 måneder per 30. april oppnådde New York Pizza et normalisert driftsresultat (EBITDA) på 12,7 millioner euro (cirka 135 millioner kroner).  Rapportert driftsresultat var 12,1 millioner euro (cirka 128 millioner kroner). Både normalisert og rapportert driftsresultat er i henhold til lokal hollandsk regnskapsstandard (GAAP).

232 utsalgssteder
Jaan Ivar Semlitsch, konsernsjef i Orkla.

New York Pizza har nå 232 franchisedrevne utsalgssteder, hvorav 229 i Nederland der kjeden har en sterk nummer to-posisjon i markedet. Ved årsskiftet åpnet New York Pizza sitt første utsalgssted i Belgia, i byen Leuven, og planlegger å åpne fem nye utsalgssteder i Belgia i år. I tillegg er det åpnet to utsalgssteder i Köln i Tyskland.

– Vi er begeistret over å få denne avtalen i havn. New York Pizza er et godt drevet selskap med dyktig ledelse og en velfungerende franchise-modell. Oppkjøpet av New York Pizza er i tråd med Orklas strategiske ambisjon om å vokse i «Out of home»-kanalen som har høyere vekst enn tradisjonell dagligvare, sier Orklas konsernsjef Jaan Ivar Semlitsch.

– Vi er glade for å få Orkla inn på eiersiden i New York Pizza. Orkla blir en viktig partner når vi nå skal vokse videre i Nederland og andre nærliggende markeder, sier administrerende direktør Philippe Vorst i New York Pizza.

Pizzadeig og – ingredienser

En viktig bestanddel i driftsmodellen til New York Pizza er pizzadeigprodusenten Euro Pizza Products, som også kjøper inn og distribuerer andre pizzaingredienser og tilbehør til utsalgsstedene. Pizzadeigen, som er av høy kvalitet, eksporteres også til kunder i 18 europeiske land.

Den største eksterne kunden er Finlands ledende pizzakjede – Orkla-eide Kotipizza.
New York Pizza har sitt hovedkontor i Amstelveen i Nederland og har i dag 75 ansatte. Virksomheten skal drives som en selvstendig enhet i forretningsområdet Orkla Consumer & Financial Investments, hvor Kotipizza allerede inngår.

Kotipizza har i likhet med New York Pizza franchisedrevne utsalgssteder.

Kenneth Haavet blir styreleder

– Siden Orkla kjøpte Kotipizza i januar 2019 har denne virksomheten utviklet seg meget bra. Nå vil vi sammen med de lokale lederne vurdere flere muligheter for samarbeid mellom New York Pizza og Kotipizza, sier konserndirektør Kenneth Haavet som er leder av Orkla Consumer & Financial Investments.

Kenneth Haavet blir ny styreleder i New York Pizza. Også administrerende direktør Tommi Tervanen i Kotipizza inngår i det nye styret.
Kjøpet er betinget av godkjennelse fra nederlandske konkurransemyndigheter. Transaksjonen forventes gjennomført i løpet av 3. kvartal 2021.

Orkla er en ledende leverandør av merkevarer og konseptløsninger til forbruker-, storhusholdnings- og bakerimarkedet i Norden, Baltikum og utvalgte markeder i Sentral-Europa og India. Selskapet er notert på Oslo Børs og har hovedkontor i Oslo. Konsernet hadde i 2020 en omsetning på 47,1 milliarder kroner, og har cirka 21.000 ansatte.

 

Les mer

Oppstart for Re3-plast: Reduce, Reuse, Recycle

Den 5. og 6. mars hadde Grønn plattform-prosjektet Re3-plast oppstart hos Nofima i Ås. Prosjektet ledes av Marit Kvalvåg Pettersen, seniorforsker i Nofima, og eies av Nortura ved Per Berg.
re3plast

Konsumentene katalysator for nye bærekraftige emballasjeløsninger

Det er oss forbrukere som driver utviklingen av ny, bærekraftig, emballasje og plastemballasje er ille ute, ifølge en undersøkelse fra Tetra Pak.
ryoji-iwata-IBaVuZsJJTo-unsplashx

Ny teknikk gir innebygd fuktbeskyttelse i fleksible emballasjer

Aptar CSP Technologies og ProAmpac har utviklet en teknologi som gir innebygd fuktbeskyttelse i fleksibel emballasje.
proampac-and-aptar-1709018491x

Lanserer mat-trau av 100% resirkulerte materialer

Klöckner Pentaplast (kp) sier de lanserer en viktig milepæl i matemballasjeindustrien og har lansert de første mattrauene bestående av hundre prosent resirkulert PET (rPET) som utelukkende kommer fra trau.
KP-trayx

Siste nytt

Oppstart for Re3-plast: Reduce, Reuse, Recycle

Den 5. og 6. mars hadde Grønn plattform-prosjektet Re3-plast oppstart hos Nofima i Ås. Prosjektet ledes av Marit Kvalvåg Pettersen, seniorforsker i Nofima, og eies av Nortura ved Per Berg.
re3plast

Konsumentene katalysator for nye bærekraftige emballasjeløsninger

Det er oss forbrukere som driver utviklingen av ny, bærekraftig, emballasje og plastemballasje er ille ute, ifølge en undersøkelse fra Tetra Pak.
ryoji-iwata-IBaVuZsJJTo-unsplashx

Ny teknikk gir innebygd fuktbeskyttelse i fleksible emballasjer

Aptar CSP Technologies og ProAmpac har utviklet en teknologi som gir innebygd fuktbeskyttelse i fleksibel emballasje.
proampac-and-aptar-1709018491x

Lanserer mat-trau av 100% resirkulerte materialer

Klöckner Pentaplast (kp) sier de lanserer en viktig milepæl i matemballasjeindustrien og har lansert de første mattrauene bestående av hundre prosent resirkulert PET (rPET) som utelukkende kommer fra trau.
KP-trayx