Orkla kjøper karamellprodusent og selger merkevaren Glyngøre

PUBLISERT: 8 august 2019
OPPDATERT: 20 januar


Orkla Food Ingredients kjøper den britiske karamellprodusenten Confection by Design. Orkla Foods Danmark selger merkevaren Glyngøre til Amanda Seafoods.


Orkla Food Ingredients signerte en avtale om kjøp av Confection by Design gjennom datterselskapet NIC Enterprises Limited i juli. Confection by design tilbyr fudge og toffee til iskremprodusenter, bakerier og konditorer.

Omtrent to tredjedeler av porteføljen distribueres av Orklas britiske datterselskap Orchard Valley Foods. Størstedelen av selskapets salg kommer fra Storbritannia (~80 %), men de har også eksport til andre land (~20 %).

– Kjøpet av Confection by Design er strategisk riktig og vil komplettere Orkla Food Ingredients’ posisjon som leverandør av ingredienser og tilbehør til bakeri-, sjokolade- og iskremmarkedet, sier Tor Osmundsen, CEO for NIC Group.

Orkla Foods Danmark har signert og gjennomført en avtale med Amanda Seafoods A/S om salg av merkevaren Glyngøre. Formålet med salget er å redusere kompleksitet i porteføljen og konsentrere virksomheten om prioriterte kategorier.

Selger merkevaren Glyngøre

Glyngøre er Danmarks mest kjente sild- og tunfiskmerke, og produktporteføljen består av bearbeidet sjømat til dansk dagligvare og foodservice. Merkevaren ble etablert i 1940 og hadde netto salg på DKK 43 millioner (cirka 56 millioner kroner) i 2018.

Amanda Seafoods ble etablert i 1916 og er i dag en del av den nordiske sjømatgruppen Insula, som er medlem i Emballasjeforeningen.

– Vi ser frem til å inkludere den veletablerte danske merkevaren Glyngøre i vår portefølje. Glyngøre har en sterk posisjon hos danske forbrukere, og vi ser gode muligheter for å bygge videre på merkevaren gjennom innovasjon og produktutvikling, sier Jesper Kold Sørensen, adm. direktør for Amanda Seafoods.

– Vi er glade for at en solid aktør som Amanda Seafoods har valgt å inkludere Glyngøre i sin portefølje og bygge videre på denne tradisjonsrike merkevaren til glede for danske forbrukere. Frasalget er et ledd i Orkla Foods Danmarks strategi om å konsentrere ressursene om våre prioriterte vekstområder, sier Carsten Hänel, leder for Orkla Foods Danmark.

Orkla Foods Danmark har tidligere solgt merkevaren K-Salat for å konsentrere virksomheten om kategorier med større vekstpotensial.

Les mer

World Packaging Organization og AIPIA i smart samarbeid

WPO, World Packaging Organization, og AIPIA, Active and Intelligent Packaging Industry Association, har signert et Memorandum of Understanding (MOU), for å fremme deres samarbeid om å dele ideer om smart emballasje og vitenskapen bak denne.
WPO-AIPIAx

Fiberflaske som er klar for industriell produksjon

Flasker laget av fiber er et område som interesserer mange utviklere og nå og da kommer det informasjon om nye produkter. Du ser imidlertid ikke mye av dem på markedet. På den nylig avsluttede Pack Expo i Las Vegas ble et alternativ vist frem.
RyPax-and-CelluComp-Launch-Industry-First-All-Fiber-Bottle-Solutionx

Sveriges mest kjøpte bil fyller 70 år og har blitt ”grønn”

Godteriproduktet Ahlgrens biler kalles "Sveriges mest kjøpte bil" – i år fyller den 70 år og har samtidig fått nytt design og emballasje som i stor grad består av "grønn" bioplast. Dette skriver Nordisk Bioplastforening på sine nettsider.
bilar-plantpack-utvald

Her er de nominerte i Packnorth Award 2023 - del 2

Vi fortsetter presentasjonen av de nominerte til årets Packnorth Awards, denne gangen emballasje i kategoriene næringsmidler og netthandel.
A-gg-red

Siste nytt

World Packaging Organization og AIPIA i smart samarbeid

WPO, World Packaging Organization, og AIPIA, Active and Intelligent Packaging Industry Association, har signert et Memorandum of Understanding (MOU), for å fremme deres samarbeid om å dele ideer om smart emballasje og vitenskapen bak denne.
WPO-AIPIAx

Fiberflaske som er klar for industriell produksjon

Flasker laget av fiber er et område som interesserer mange utviklere og nå og da kommer det informasjon om nye produkter. Du ser imidlertid ikke mye av dem på markedet. På den nylig avsluttede Pack Expo i Las Vegas ble et alternativ vist frem.
RyPax-and-CelluComp-Launch-Industry-First-All-Fiber-Bottle-Solutionx

Sveriges mest kjøpte bil fyller 70 år og har blitt ”grønn”

Godteriproduktet Ahlgrens biler kalles "Sveriges mest kjøpte bil" – i år fyller den 70 år og har samtidig fått nytt design og emballasje som i stor grad består av "grønn" bioplast. Dette skriver Nordisk Bioplastforening på sine nettsider.
bilar-plantpack-utvald

Her er de nominerte i Packnorth Award 2023 - del 2

Vi fortsetter presentasjonen av de nominerte til årets Packnorth Awards, denne gangen emballasje i kategoriene næringsmidler og netthandel.
A-gg-red