Orkla kjøper karamellprodusent og selger merkevaren Glyngøre

PUBLISERT: 8 august 2019
OPPDATERT: 20 januar


Orkla Food Ingredients kjøper den britiske karamellprodusenten Confection by Design. Orkla Foods Danmark selger merkevaren Glyngøre til Amanda Seafoods.


Orkla Food Ingredients signerte en avtale om kjøp av Confection by Design gjennom datterselskapet NIC Enterprises Limited i juli. Confection by design tilbyr fudge og toffee til iskremprodusenter, bakerier og konditorer.

Omtrent to tredjedeler av porteføljen distribueres av Orklas britiske datterselskap Orchard Valley Foods. Størstedelen av selskapets salg kommer fra Storbritannia (~80 %), men de har også eksport til andre land (~20 %).

– Kjøpet av Confection by Design er strategisk riktig og vil komplettere Orkla Food Ingredients’ posisjon som leverandør av ingredienser og tilbehør til bakeri-, sjokolade- og iskremmarkedet, sier Tor Osmundsen, CEO for NIC Group.

Orkla Foods Danmark har signert og gjennomført en avtale med Amanda Seafoods A/S om salg av merkevaren Glyngøre. Formålet med salget er å redusere kompleksitet i porteføljen og konsentrere virksomheten om prioriterte kategorier.

Selger merkevaren Glyngøre

Glyngøre er Danmarks mest kjente sild- og tunfiskmerke, og produktporteføljen består av bearbeidet sjømat til dansk dagligvare og foodservice. Merkevaren ble etablert i 1940 og hadde netto salg på DKK 43 millioner (cirka 56 millioner kroner) i 2018.

Amanda Seafoods ble etablert i 1916 og er i dag en del av den nordiske sjømatgruppen Insula, som er medlem i Emballasjeforeningen.

– Vi ser frem til å inkludere den veletablerte danske merkevaren Glyngøre i vår portefølje. Glyngøre har en sterk posisjon hos danske forbrukere, og vi ser gode muligheter for å bygge videre på merkevaren gjennom innovasjon og produktutvikling, sier Jesper Kold Sørensen, adm. direktør for Amanda Seafoods.

– Vi er glade for at en solid aktør som Amanda Seafoods har valgt å inkludere Glyngøre i sin portefølje og bygge videre på denne tradisjonsrike merkevaren til glede for danske forbrukere. Frasalget er et ledd i Orkla Foods Danmarks strategi om å konsentrere ressursene om våre prioriterte vekstområder, sier Carsten Hänel, leder for Orkla Foods Danmark.

Orkla Foods Danmark har tidligere solgt merkevaren K-Salat for å konsentrere virksomheten om kategorier med større vekstpotensial.

Siste nytt

De nominerte til Plastløfteprisene 2025

11 bedrifter er nominert til Grønt Punkt Norge sine prestisjefylte Plastløftepriser.
I 2024 har til sammen 94 virksomheter gjennomført Plastløftet, og 9.april skal 11 av disse konkurrere om de fire Plastløfteprisene. Prisene deles ut i kategoriene: "Økt bruk av gjenvunnet plast", "Reduksjon av unødvendig plast", "Design for gjenvinning" og "Holdbarhet".
finalister

Ny matvareemballasje fra Plus Pack med åttifem prosent resirkulert materiale

Danske Plus Pack lanserer nå Cubus, en sirkulær og resirkulerbar matemballasjeserie som tilbyr fleksible lukkemuligheter. Den nye emballasjeserien er resirkulerbar og effektiv for kalde måltider og snacks som frukt, nøtter, salater, tapas og yoghurt.
Cubus-faelles_edit2x

Elopak blir deleier i Blue Ocean Closures

Elopak investerer nå i Blue Ocean Closures og blir partner i den svenske oppstartbedriften som produserer fiberbaserte lukkinger, korker og kapsler. Elopak får også rettighetene til å markedsføre, selge og distribuere Blue Ocean Closures sine lukkinger globalt for gavltop-emballasje.
BOC

Paul Jenkins og adventskalendere nyheter i Packnorth Award 2025

Dørene er nå åpnet for påmeldinger til Nordens største emballasjekonkurranse, Packnorth Award. Vi tar en titt på årets nye kategorier og snakker med britiske ThePackHub-sjef Paul Jenkins, som er det nye internasjonale tilskuddet til juryen. Hvilke trender ser han? Og hvordan vil den nye PPWR-forskriften til EU påvirke bransjen?
Screenshot

Les mer

De nominerte til Plastløfteprisene 2025

11 bedrifter er nominert til Grønt Punkt Norge sine prestisjefylte Plastløftepriser.
I 2024 har til sammen 94 virksomheter gjennomført Plastløftet, og 9.april skal 11 av disse konkurrere om de fire Plastløfteprisene. Prisene deles ut i kategoriene: "Økt bruk av gjenvunnet plast", "Reduksjon av unødvendig plast", "Design for gjenvinning" og "Holdbarhet".
finalister

Ny matvareemballasje fra Plus Pack med åttifem prosent resirkulert materiale

Danske Plus Pack lanserer nå Cubus, en sirkulær og resirkulerbar matemballasjeserie som tilbyr fleksible lukkemuligheter. Den nye emballasjeserien er resirkulerbar og effektiv for kalde måltider og snacks som frukt, nøtter, salater, tapas og yoghurt.
Cubus-faelles_edit2x

Elopak blir deleier i Blue Ocean Closures

Elopak investerer nå i Blue Ocean Closures og blir partner i den svenske oppstartbedriften som produserer fiberbaserte lukkinger, korker og kapsler. Elopak får også rettighetene til å markedsføre, selge og distribuere Blue Ocean Closures sine lukkinger globalt for gavltop-emballasje.
BOC

Paul Jenkins og adventskalendere nyheter i Packnorth Award 2025

Dørene er nå åpnet for påmeldinger til Nordens største emballasjekonkurranse, Packnorth Award. Vi tar en titt på årets nye kategorier og snakker med britiske ThePackHub-sjef Paul Jenkins, som er det nye internasjonale tilskuddet til juryen. Hvilke trender ser han? Og hvordan vil den nye PPWR-forskriften til EU påvirke bransjen?
Screenshot