Orkla kjøper dansk salgs- og distribusjonsselskap

PUBLISERT: 15 mai 2017
OPPDATERT: 26 januar

Gjennom datterselskapet Dragsbæk A/S har Orkla Food Ingredients signert en avtale om å kjøpe 80 proset av aksjene i det danske salgs- og distribusjonsselskapet SR Food A/S.

Orkla Food Ingredients har gjennom sitt deleide datterselskap Dragsbæk A/S signert og gjennomført en avtale om å kjøpe 80 prosent av aksjene i det danske salgs- og distribusjonsselskapet SR Food A/S.

Deiger, tapas og pålegg
Med kjøpet av SR Food ønsker Orkla Food Ingredients å videreutvikle sin posisjon som leverandør av økologiske og vegetariske matvarer.
 
SR Food har et bredt produktsortiment og tilbyr blant annet ferske deiger, tapas og pålegg til det nordiske markedet. Selskapet har en økende andel økologiske og vegetariske produkter i sin portefølje.

SR Food og Orkla Food Ingredients utfyller hverandre godt. Gjennom merkene Naturli' og nylanseringen Funky Fields, har Orkla Food Ingredients tatt en tydelig posisjon i markedet for økologisk og vegetarisk mat.

Økologiske og vegetariske matvarer
– Med kjøpet av SR Food videreutvikler Orkla sin plattform for vekst innen økologiske og vegetariske matvarer, og styrker i tillegg sin posisjon innen ferske deiger, sier konserndirektør og leder for Orkla Food Ingredients, Pål Eikeland.

– SR Food og Orkla Food Ingredients har mange felles kunder, noe som muliggjør bredere distribusjon og utvidet produktsortiment. Oppkjøpet innebærer også et potensial for synergier mellom virksomhetene.

SR Food er en privateid virksomhet etablert i 2003 og har seks ansatte. Selskapet ledes av aksjonær Jan Hørby, som vil fortsette som daglig leder. Selskapets hovedkontor ligger i Randers, Danmark. SR Food hadde i 2016 en EBIT på DKK 11,3 millioner kroner (cirka14 millioner NOK).
 
Selskapet konsolideres regnskapsmessig fra 1. mai 2017. Partene er blitt enige om ikke å offentliggjøre kjøpesummen.

 

 

Siste nytt

Klar for å ta imot din plastemballasje

Tidligere ble plastemballasjen du kildesorterer hjemme sendt til Tyskland og Sverige. Nå sendes alt til Områ i Indre Østfold. Etter en lengre testperiode er anlegget nå i full drift, og klar for å ta imot plastemballasje fra store deler av Sunnmøre. Finsorteringsanlegget kan ta i mot 90 000 tonn plastemballasje og er 13 000 kvadratmeter stort.
områ7
Klar for å ta imot din plastemballasje

Leken og frekt når Bubs endrer profil

Det virale godterimerket Bubs fornyer identiteten sin. Den nye grafiske profilen inkluderer en fullstendig redesignet logo som skal styrke merkevaren og dens gjenkjennelse, samt nye fargevalg, fonter og en spesialdesignet merchandise-kolleksjon. Identiteten ble utviklet i samarbeid med byrået Super Tuesday, som fokuserte på å fremheve det som har blitt synonymt med merkevaren på en leken måte.
BUBS_37x
Leken og frekt når Bubs endrer profil

Metsä Board fortsetter å tilpasse seg et svakt kartongmarked

Metsä Board har tidligere lansert et kostnadsbesparende og lønnsomhetsforbedringsprogram verdt omtrent 200 millioner euro. Som en del av programmet startet selskapet forhandlinger om driftsendringer som dekker alt personell i selskapets operasjonsland 7. oktober 2025. Det ble en håndfull færre oppsigelser i Finland enn forventet.
Reels-in-warehousex
Metsä Board fortsetter å tilpasse seg et svakt kartongmarked

Tetra Pak og Artek Solutions leter etter bruksområde for PolyAl

Tetra Pak har inngått et samarbeid med det svenske selskapet Artek Solutions for å utforske nye bruksområder for PolyAl – plast- og aluminiumsmaterialet som resirkuleres fra drikkekartonger. Målet er å lage høytytende industriprodukter med lang levetid ved å kombinere PolyAl med andre resirkulerte materialer.
Artek_Tetra-Pak
Tetra Pak og Artek Solutions leter etter bruksområde for PolyAl

Les mer

Klar for å ta imot din plastemballasje

Tidligere ble plastemballasjen du kildesorterer hjemme sendt til Tyskland og Sverige. Nå sendes alt til Områ i Indre Østfold. Etter en lengre testperiode er anlegget nå i full drift, og klar for å ta imot plastemballasje fra store deler av Sunnmøre. Finsorteringsanlegget kan ta i mot 90 000 tonn plastemballasje og er 13 000 kvadratmeter stort.
områ7
Klar for å ta imot din plastemballasje

Leken og frekt når Bubs endrer profil

Det virale godterimerket Bubs fornyer identiteten sin. Den nye grafiske profilen inkluderer en fullstendig redesignet logo som skal styrke merkevaren og dens gjenkjennelse, samt nye fargevalg, fonter og en spesialdesignet merchandise-kolleksjon. Identiteten ble utviklet i samarbeid med byrået Super Tuesday, som fokuserte på å fremheve det som har blitt synonymt med merkevaren på en leken måte.
BUBS_37x
Leken og frekt når Bubs endrer profil

Metsä Board fortsetter å tilpasse seg et svakt kartongmarked

Metsä Board har tidligere lansert et kostnadsbesparende og lønnsomhetsforbedringsprogram verdt omtrent 200 millioner euro. Som en del av programmet startet selskapet forhandlinger om driftsendringer som dekker alt personell i selskapets operasjonsland 7. oktober 2025. Det ble en håndfull færre oppsigelser i Finland enn forventet.
Reels-in-warehousex
Metsä Board fortsetter å tilpasse seg et svakt kartongmarked

Tetra Pak og Artek Solutions leter etter bruksområde for PolyAl

Tetra Pak har inngått et samarbeid med det svenske selskapet Artek Solutions for å utforske nye bruksområder for PolyAl – plast- og aluminiumsmaterialet som resirkuleres fra drikkekartonger. Målet er å lage høytytende industriprodukter med lang levetid ved å kombinere PolyAl med andre resirkulerte materialer.
Artek_Tetra-Pak
Tetra Pak og Artek Solutions leter etter bruksområde for PolyAl