Orkla Foods samler nordisk drikkeproduksjon i Kumla

PUBLISERT: 11 september 2017
OPPDATERT: 26 januar

|

Orkla Foods  flytter produksjon fra anlegget i danske Ringkøbing og samler drikkevarekompetansen ved  anlegget i Kumla, som blir Centre of Excellence.

Produksjonen av FUN, Slimpie, Scoop, Glögg og driker til restauranter og storkjøkken flyttes til fabrikken i Kumla. Dette er et ledd i Orklas strategi om å styrke konkurransekraften ved å optimere og etablere den mest kostnadseffektive drikkeproduksjonen i Norden.

Øker produksjonen med 10 prosent
I Kumla samles kompetansen i den nordiske drikkeproduksjonen i et Center of Excellence. De økte volumene fra Danmark innebærer at produksjonen i Kumla øker med 10 prosent.

– Vi er stolte over at Orkla har valgt å bruke vår kompetanse og å skape et Center of Excellence for drikkevarer på anlegget i Kumla, sier Kristina Fransson, produksjonsdirektør i Orkla Foods Sverige.

– Det er et tydelig bevis på at vårt produksjonsanlegg ligger i forkant. Samtidig føler vi med våre kolleger i Danmark og lover at vi også fremover skal forsyne det danske markedet med de samme gode drikkene som anlegget i Ringkøbing har gjort.

Produksjon og pakking av frukt- og bærprodukter
På Orkla Foods Sveriges anlegg i Kumla produseres og emballeres frukt- og bærprodukter under varemerket Felix, Önos, Ekströms, BOB, JOKK og FUN Light.

Her tilvirkes også risgrøt, ertesuppe og andre kjølte ferdigmatproduker under varemerket Felix.
Dessuten produseres vaniljekrem til bakerier.

Ved anlegget i Kumla er det det i dag cirka 160 ansatte.

 

 

Les mer

Lite kunnskap om emballasjens miljøpåvirkning blant svenske øldrikkere

En ny undersøkelse fra Sveriges Bryggerier viser at svenskene foretrekker å kjøpe øl på flaske for smakens skyld, men boksen er populær av praktiske årsaker. Nær fire av ti synes det er vanskelig å vite hvilken emballasje som er mest miljøvennlig, samtidig som like mange svarer at de ikke bryr seg om emballasjens miljøpåvirkning.
Namnlös design - 7

Ny internasjonal toppjobb for Fujifilms Tommy Segelberg

Tommy Segelberg er utnevnt til segmentsjef for Digital Packaging innenfor EMEA-regionen for Fujifilm.
Tommy-Segelberg-2048x1469x

Svenske GAIA Biomaterials leverer materialer til millioner av sugerør i USA

I disse dager starter det amerikanske selskapet Evanesce produksjonen av de første 7,5 millioner sugerørene av det svenske materialet Biodolomer. En krittbasert plastforsegling produsert av Gaia Biomaterials i Helsingborg.
Irish Coffee

Paboco lanserer nå verdens første markedsklare papirflaske

Paboco og Blue Ocean Closures har inngått partnerskap for å lage bransjens første markedsklare kombinasjon av papirflaske og fiberbasert lukking. Den er nå tilgjengelig på markedet og forventes å nå forbrukerne tidlig i 2025. 8. oktober ble den for første gang vist frem til markedet. Det fant sted på legemiddelmessen CPHI i Milano.
Main-Imagex

Siste nytt

Lite kunnskap om emballasjens miljøpåvirkning blant svenske øldrikkere

En ny undersøkelse fra Sveriges Bryggerier viser at svenskene foretrekker å kjøpe øl på flaske for smakens skyld, men boksen er populær av praktiske årsaker. Nær fire av ti synes det er vanskelig å vite hvilken emballasje som er mest miljøvennlig, samtidig som like mange svarer at de ikke bryr seg om emballasjens miljøpåvirkning.
Namnlös design - 7

Ny internasjonal toppjobb for Fujifilms Tommy Segelberg

Tommy Segelberg er utnevnt til segmentsjef for Digital Packaging innenfor EMEA-regionen for Fujifilm.
Tommy-Segelberg-2048x1469x

Svenske GAIA Biomaterials leverer materialer til millioner av sugerør i USA

I disse dager starter det amerikanske selskapet Evanesce produksjonen av de første 7,5 millioner sugerørene av det svenske materialet Biodolomer. En krittbasert plastforsegling produsert av Gaia Biomaterials i Helsingborg.
Irish Coffee

Paboco lanserer nå verdens første markedsklare papirflaske

Paboco og Blue Ocean Closures har inngått partnerskap for å lage bransjens første markedsklare kombinasjon av papirflaske og fiberbasert lukking. Den er nå tilgjengelig på markedet og forventes å nå forbrukerne tidlig i 2025. 8. oktober ble den for første gang vist frem til markedet. Det fant sted på legemiddelmessen CPHI i Milano.
Main-Imagex