Orkla Foods kjøper dansk leverandør av bakervarer 

PUBLISERT: 6 januar 2019
OPPDATERT: 26 januar


Gjennom sitt heleide datterselskap Orkla Foods Danmark A/S har Orkla inngått en avtale om kjøp av 90 prosent av aksjene i Easyfood A/S. 

Easyfood er en dansk produsent av butikkstekte bakervarer til «out of home»-kanalen.
 
Voksende kundebase
Stadig flere forbrukere spiser utenfor hjemmet. Basert på denne trenden har Easyfood siden år 2000 etablert seg som en solid leverandør til «out of home»-markedet i Danmark. 

Selskapet har en voksende kundebase som blant annet omfatter butikkbakerier, kiosker, kafeer, bensinstasjoner og storhusholdning. 
 
– Easyfood er godt posisjonert i et voksende marked for mat på farten. Orkla har en sterk posisjon i dansk dagligvarehandel, herunder en lang rekke matvarekategorier, sier Carsten Hänel, CEO for Orkla Foods Danmark. 

– Gjennom oppkjøpet av Easyfood styrker vi vår posisjon i «out of home»-markedet samt i kanaler med høyere vekst enn tradisjonell dagligvare. 
 
Godt posisjonert for nye forbrukervaner

– Orkla er Nordens ledende merkevareselskap og vil tilby verdifull kompetanse og støtte i Easyfoods fremtidige vekst, sier Flemming Paasch, CEO for Easyfood.

– Sammen vil de to selskapene være godt posisjonert for å møte nye forbrukervaner, og jeg ser frem til å være med på reisen videre.
 
Easyfood har i dag 144 ansatte. Selskapets hovedkontor, lager og produksjonsanlegg ligger i Kolding, Danmark, der virksomheten ble etablert i år 2000. Dagens eiere er Flemming Paasch og Hemming Van, hvorav førstnevnte vil fortsette som CEO og minoritetsaksjonær.

 Kjøpesummen er 433 millioner kroner
Selskapet hadde en omsetning på 316,1 millioner danske kroner (cirka 415 millioner kroner) siste 12 måneder per utgangen av oktober 2018, og en normalisert EBITDA i samme periode på 33,7 millioner danske kroner (cirka 44 millioner kroner). 

Omsetningen kommer i hovedsak fra Danmark, men selskapet har en økende eksportandel på cirka 14 prosent. Partene er blitt enige om en kjøpesum som verdsetter selskapet til 330 millioner danske kroner (cirka 433 millioner kroner). 

Avtalen er betinget av godkjennelse fra danske konkurransemyndigheter.

 

 

Les mer

World Packaging Organization og AIPIA i smart samarbeid

WPO, World Packaging Organization, og AIPIA, Active and Intelligent Packaging Industry Association, har signert et Memorandum of Understanding (MOU), for å fremme deres samarbeid om å dele ideer om smart emballasje og vitenskapen bak denne.
WPO-AIPIAx

Fiberflaske som er klar for industriell produksjon

Flasker laget av fiber er et område som interesserer mange utviklere og nå og da kommer det informasjon om nye produkter. Du ser imidlertid ikke mye av dem på markedet. På den nylig avsluttede Pack Expo i Las Vegas ble et alternativ vist frem.
RyPax-and-CelluComp-Launch-Industry-First-All-Fiber-Bottle-Solutionx

Sveriges mest kjøpte bil fyller 70 år og har blitt ”grønn”

Godteriproduktet Ahlgrens biler kalles "Sveriges mest kjøpte bil" – i år fyller den 70 år og har samtidig fått nytt design og emballasje som i stor grad består av "grønn" bioplast. Dette skriver Nordisk Bioplastforening på sine nettsider.
bilar-plantpack-utvald

Her er de nominerte i Packnorth Award 2023 - del 2

Vi fortsetter presentasjonen av de nominerte til årets Packnorth Awards, denne gangen emballasje i kategoriene næringsmidler og netthandel.
A-gg-red

Siste nytt

World Packaging Organization og AIPIA i smart samarbeid

WPO, World Packaging Organization, og AIPIA, Active and Intelligent Packaging Industry Association, har signert et Memorandum of Understanding (MOU), for å fremme deres samarbeid om å dele ideer om smart emballasje og vitenskapen bak denne.
WPO-AIPIAx

Fiberflaske som er klar for industriell produksjon

Flasker laget av fiber er et område som interesserer mange utviklere og nå og da kommer det informasjon om nye produkter. Du ser imidlertid ikke mye av dem på markedet. På den nylig avsluttede Pack Expo i Las Vegas ble et alternativ vist frem.
RyPax-and-CelluComp-Launch-Industry-First-All-Fiber-Bottle-Solutionx

Sveriges mest kjøpte bil fyller 70 år og har blitt ”grønn”

Godteriproduktet Ahlgrens biler kalles "Sveriges mest kjøpte bil" – i år fyller den 70 år og har samtidig fått nytt design og emballasje som i stor grad består av "grønn" bioplast. Dette skriver Nordisk Bioplastforening på sine nettsider.
bilar-plantpack-utvald

Her er de nominerte i Packnorth Award 2023 - del 2

Vi fortsetter presentasjonen av de nominerte til årets Packnorth Awards, denne gangen emballasje i kategoriene næringsmidler og netthandel.
A-gg-red