Orkla Foods kjøper dansk leverandør av bakervarer 

PUBLISERT: 6 januar 2019
OPPDATERT: 26 januar


Gjennom sitt heleide datterselskap Orkla Foods Danmark A/S har Orkla inngått en avtale om kjøp av 90 prosent av aksjene i Easyfood A/S. 

Easyfood er en dansk produsent av butikkstekte bakervarer til «out of home»-kanalen.
 
Voksende kundebase
Stadig flere forbrukere spiser utenfor hjemmet. Basert på denne trenden har Easyfood siden år 2000 etablert seg som en solid leverandør til «out of home»-markedet i Danmark. 

Selskapet har en voksende kundebase som blant annet omfatter butikkbakerier, kiosker, kafeer, bensinstasjoner og storhusholdning. 
 
– Easyfood er godt posisjonert i et voksende marked for mat på farten. Orkla har en sterk posisjon i dansk dagligvarehandel, herunder en lang rekke matvarekategorier, sier Carsten Hänel, CEO for Orkla Foods Danmark. 

– Gjennom oppkjøpet av Easyfood styrker vi vår posisjon i «out of home»-markedet samt i kanaler med høyere vekst enn tradisjonell dagligvare. 
 
Godt posisjonert for nye forbrukervaner

– Orkla er Nordens ledende merkevareselskap og vil tilby verdifull kompetanse og støtte i Easyfoods fremtidige vekst, sier Flemming Paasch, CEO for Easyfood.

– Sammen vil de to selskapene være godt posisjonert for å møte nye forbrukervaner, og jeg ser frem til å være med på reisen videre.
 
Easyfood har i dag 144 ansatte. Selskapets hovedkontor, lager og produksjonsanlegg ligger i Kolding, Danmark, der virksomheten ble etablert i år 2000. Dagens eiere er Flemming Paasch og Hemming Van, hvorav førstnevnte vil fortsette som CEO og minoritetsaksjonær.

 Kjøpesummen er 433 millioner kroner
Selskapet hadde en omsetning på 316,1 millioner danske kroner (cirka 415 millioner kroner) siste 12 måneder per utgangen av oktober 2018, og en normalisert EBITDA i samme periode på 33,7 millioner danske kroner (cirka 44 millioner kroner). 

Omsetningen kommer i hovedsak fra Danmark, men selskapet har en økende eksportandel på cirka 14 prosent. Partene er blitt enige om en kjøpesum som verdsetter selskapet til 330 millioner danske kroner (cirka 433 millioner kroner). 

Avtalen er betinget av godkjennelse fra danske konkurransemyndigheter.

 

 

Les mer

Coca-Cola flytter frem sine miljømål til 2035

Mange av de store merkevaregigantene må nå krype til korset og innrømme at de ambisiøse miljømålene de hadde for emballasjen som de planla i 2018 ikke kommer til å kunne bli oppfylt. Da følte man at en skapte seg litt alburom og stoppet kritikken som fantes, men det er egentlig ikke en overraskelse at man ikke lyktes. Nå kunngjør Coca-Cola Company at de setter nye mål for 2035.
evonne-yuwen-teoh-HAsX-3a773w-unsplashx

Tetra Pak og Yellow Dreams gjenvinner polyAl i nytt anlegg i Nederland

Med en felles investering på cirka 3 millioner euro av Tetra Pak og selskapet Yellow Dreams, kommer et nytt gjenvinningsanlegg til å starte opp sin virksomhet i Ittervoort i Nederland i løpet av andre halvår i 2025. Anlegget kommer til å håndtere ikke-fiberkomponenter (polyAl) fra brukte drikkekartonger, hvilket øker gjenvinningskapasiteten i EU.
recon-polymersx

Maskinleverandøren Kolbus har blitt solgt

Kolbus, som produserer maskiner for produksjon og viderebehandling av pappesker, er kjøpt opp av det tyske investeringsfondet Max Valier Holdings.
Kolbus

Berør flasken og etiketten lyser opp

Coca-Cola har lansert en spesiell begrenset opplag av "Thor" (Tor med hammeren) temaemballasje i Brasil. Den er utstyrt med OLED-teknologi (Organic LED) fra tyske Inuru. Trykt elektronikk har vært et diskusjonstema i ganske mange år i emballasje- og etikettindustrien, men det virkelige gjennombruddet har latt vente på seg. Muligens vil Inuru stå for det.
Thors

Siste nytt

Coca-Cola flytter frem sine miljømål til 2035

Mange av de store merkevaregigantene må nå krype til korset og innrømme at de ambisiøse miljømålene de hadde for emballasjen som de planla i 2018 ikke kommer til å kunne bli oppfylt. Da følte man at en skapte seg litt alburom og stoppet kritikken som fantes, men det er egentlig ikke en overraskelse at man ikke lyktes. Nå kunngjør Coca-Cola Company at de setter nye mål for 2035.
evonne-yuwen-teoh-HAsX-3a773w-unsplashx

Tetra Pak og Yellow Dreams gjenvinner polyAl i nytt anlegg i Nederland

Med en felles investering på cirka 3 millioner euro av Tetra Pak og selskapet Yellow Dreams, kommer et nytt gjenvinningsanlegg til å starte opp sin virksomhet i Ittervoort i Nederland i løpet av andre halvår i 2025. Anlegget kommer til å håndtere ikke-fiberkomponenter (polyAl) fra brukte drikkekartonger, hvilket øker gjenvinningskapasiteten i EU.
recon-polymersx

Maskinleverandøren Kolbus har blitt solgt

Kolbus, som produserer maskiner for produksjon og viderebehandling av pappesker, er kjøpt opp av det tyske investeringsfondet Max Valier Holdings.
Kolbus

Berør flasken og etiketten lyser opp

Coca-Cola har lansert en spesiell begrenset opplag av "Thor" (Tor med hammeren) temaemballasje i Brasil. Den er utstyrt med OLED-teknologi (Organic LED) fra tyske Inuru. Trykt elektronikk har vært et diskusjonstema i ganske mange år i emballasje- og etikettindustrien, men det virkelige gjennombruddet har latt vente på seg. Muligens vil Inuru stå for det.
Thors