Orkla Foods kjøper dansk leverandør av bakervarer 

PUBLISERT: 6 januar 2019
OPPDATERT: 26 januar


Gjennom sitt heleide datterselskap Orkla Foods Danmark A/S har Orkla inngått en avtale om kjøp av 90 prosent av aksjene i Easyfood A/S. 

Easyfood er en dansk produsent av butikkstekte bakervarer til «out of home»-kanalen.
 
Voksende kundebase
Stadig flere forbrukere spiser utenfor hjemmet. Basert på denne trenden har Easyfood siden år 2000 etablert seg som en solid leverandør til «out of home»-markedet i Danmark. 

Selskapet har en voksende kundebase som blant annet omfatter butikkbakerier, kiosker, kafeer, bensinstasjoner og storhusholdning. 
 
– Easyfood er godt posisjonert i et voksende marked for mat på farten. Orkla har en sterk posisjon i dansk dagligvarehandel, herunder en lang rekke matvarekategorier, sier Carsten Hänel, CEO for Orkla Foods Danmark. 

– Gjennom oppkjøpet av Easyfood styrker vi vår posisjon i «out of home»-markedet samt i kanaler med høyere vekst enn tradisjonell dagligvare. 
 
Godt posisjonert for nye forbrukervaner

– Orkla er Nordens ledende merkevareselskap og vil tilby verdifull kompetanse og støtte i Easyfoods fremtidige vekst, sier Flemming Paasch, CEO for Easyfood.

– Sammen vil de to selskapene være godt posisjonert for å møte nye forbrukervaner, og jeg ser frem til å være med på reisen videre.
 
Easyfood har i dag 144 ansatte. Selskapets hovedkontor, lager og produksjonsanlegg ligger i Kolding, Danmark, der virksomheten ble etablert i år 2000. Dagens eiere er Flemming Paasch og Hemming Van, hvorav førstnevnte vil fortsette som CEO og minoritetsaksjonær.

 Kjøpesummen er 433 millioner kroner
Selskapet hadde en omsetning på 316,1 millioner danske kroner (cirka 415 millioner kroner) siste 12 måneder per utgangen av oktober 2018, og en normalisert EBITDA i samme periode på 33,7 millioner danske kroner (cirka 44 millioner kroner). 

Omsetningen kommer i hovedsak fra Danmark, men selskapet har en økende eksportandel på cirka 14 prosent. Partene er blitt enige om en kjøpesum som verdsetter selskapet til 330 millioner danske kroner (cirka 433 millioner kroner). 

Avtalen er betinget av godkjennelse fra danske konkurransemyndigheter.

 

 

Siste nytt

Adventkalendere konkurrerer i Packnorth Award 2025

1. oktober deles prisene ut til vinnerne av Packnorth Award på Empack i Kista. Konkurransen har flere nye kategorier i år. En av dem er litt annerledes, nemlig adventkalendere. Et av bidragene som kom inn i denne kategorien er den finske Lumene-kalenderen.
Lumene_Advent_Calendar_V1x

interpack utsolgt som vanlig, men det kan være muligheter for å fortsatt få tak i en utstillingsplass

Hvis du går med planer om å stille ut på interpack i Düsseldorf neste år, kan du nesten bare legge de tankene til side. Vanligvis er messen utsolgt mer enn ett år før den blir en realitet. Cirka 2800 utstillere fra hele verden vil være i hallene. Et større antall selskaper står trolig i kø for å få sjansen via at noen kanskje trekker seg. Men, det kan være en sjanse for å få plass likevel, ifølge messedirektør Thomas Dohse.
Interpack23_MT59191_credit_Messe_Duesseldorf_Constanze_Tillmannx

Tetra Pak investerer 300.000 Euro

Tetra Pak investerer 300 000 euro for å doble gjenvinningskapasiteten til det svenske selskapet Recoma.
Tetra Pak PRM 150425 - Gustav og Max

Coca-Cola lanserer ikonisk kampanje i ny utgave

Heter du Jonas, Emma eller Ahmet? Nå finner du snart navnet ditt der den ikoniske Coca-Cola-logoen vanligvis er plassert. Den berømte "Share a Coke"-kampanjen er tilbake og inviterer nå en yngre generasjon til å oppleve klassikeren på en ny måte. Originalen ble en stor suksess over hele verden i 2013 og var første gang noensinne at Coca-Cola-logoen ble erstattet mot navn på flasker og bokser.
sommar

Les mer

Adventkalendere konkurrerer i Packnorth Award 2025

1. oktober deles prisene ut til vinnerne av Packnorth Award på Empack i Kista. Konkurransen har flere nye kategorier i år. En av dem er litt annerledes, nemlig adventkalendere. Et av bidragene som kom inn i denne kategorien er den finske Lumene-kalenderen.
Lumene_Advent_Calendar_V1x

interpack utsolgt som vanlig, men det kan være muligheter for å fortsatt få tak i en utstillingsplass

Hvis du går med planer om å stille ut på interpack i Düsseldorf neste år, kan du nesten bare legge de tankene til side. Vanligvis er messen utsolgt mer enn ett år før den blir en realitet. Cirka 2800 utstillere fra hele verden vil være i hallene. Et større antall selskaper står trolig i kø for å få sjansen via at noen kanskje trekker seg. Men, det kan være en sjanse for å få plass likevel, ifølge messedirektør Thomas Dohse.
Interpack23_MT59191_credit_Messe_Duesseldorf_Constanze_Tillmannx

Tetra Pak investerer 300.000 Euro

Tetra Pak investerer 300 000 euro for å doble gjenvinningskapasiteten til det svenske selskapet Recoma.
Tetra Pak PRM 150425 - Gustav og Max

Coca-Cola lanserer ikonisk kampanje i ny utgave

Heter du Jonas, Emma eller Ahmet? Nå finner du snart navnet ditt der den ikoniske Coca-Cola-logoen vanligvis er plassert. Den berømte "Share a Coke"-kampanjen er tilbake og inviterer nå en yngre generasjon til å oppleve klassikeren på en ny måte. Originalen ble en stor suksess over hele verden i 2013 og var første gang noensinne at Coca-Cola-logoen ble erstattet mot navn på flasker og bokser.
sommar