Orkla Finland og UPM lanserer papirinnpakning av melkesjokoladen Panda

Foto: Pressebilder
PUBLISERT: 6 mars 2025
OPPDATERT: 6 mars
Panda melkesjokolade i papiremballasje.

Den nye typen innpakning for Panda Melkesjokolade er basert på UPM AsendoTM Pro 75 g/m2 barrierepapir, som har passende fettsperreegenskaper for Panda melkesjokolade.

En kaldforseglingslakk, som er påført forseglingsområder, gjør at den papirbaserte pakken kan forsegles på Orkla Suomis eksisterende flowpack-pakkemaskiner, som normalt brukes til å pakke produkter i plast. UPM Asendo Pro er sertifisert for mattrygghet (BfR, FDA), og den nye emballasjeløsningen har gjennomgått omfattende testing, inkludert holdbarhetstester.

Orkla Suomi ønsket å finne en papirbasert emballasjeløsning for å støtte målet om å øke andelen fornybare emballasjematerialer uten at det går på bekostning av resirkulerbarheten. UPM henter kun fibre fra bærekraftig forvaltede skoger, hvor skogfornyelse er sikret. UPM Asendo Pro har blitt validert som resirkulerbar (PTS-metode RH 021/97, kat II) i eksisterende fiberresirkuleringsstrømmer, som er allment tilgjengelig for forbrukere i Finland og i Europa. 83 % av papir- og pappemballasjen blir resirkulert i Europa (Eurostat, 2021).

– I Orkla Suomi ønsker vi å gjøre hverdagen bedre med lokale merkevarer som gir glede og gjør bærekraftige valg enklere, sier Arja Laitinen, emballasjeutvikler i Orkla Snacks.

– Våre produkter er en kombinasjon av tradisjon, innovasjon og bærekraft. Et godt eksempel på vår pågående innsats for å erstatte fossilbaserte materialer med fornybare alternativer er den nye papirbaserte sjokoladetabletemballasjen, utviklet i samarbeid med UPM og trykkeriet Walki Westpak. Vi vil pilotere denne papirbaserte emballasjen med Panda Milk Chocolate våren 2025 for å samle innsikt og erfaringer fra den nye løsningen, sier Laitinenvidere.

Fra pakkelinjen

– Sjokolade kan være et utfordrende produkt å pakke i papir, på grunn av det relativt høye fettnivået, forklarer Kirsi Lahtela, Senior Manager, Product Portfolio Management, UPM Specialty Papers.

– UPM har imidlertid en solid produktportefølje, omfattende erfaring og det brede partnernettverket som trengs for å støtte overgangen til resirkulerbar papirbasert emballasje. Derfor er vi i stand til å hjelpe merkevarer som Orkla Suomi med deres ambisjoner om bærekraftig emballasje og å fremskynde time-to-market for nye emballasjeløsninger

Kirsi Lahtela, Senior Manager, Product Portfolio Management, UPM Specialty Papers

Tradisjonelt har plast eller et papir-plastlaminat blitt brukt i emballasjen for å garantere holdbarhet, sikre matbeskyttelse og for å forhindre at fett trenger inn i emballasjematerialet. Takket være den innebygde barrierebeskyttelsen fra UPM Asendo Pro-emballasjepapir, er det ikke nødvendig med noe ekstra plastlag.

Siste nytt

De nominerte til Plastløfteprisene 2025

11 bedrifter er nominert til Grønt Punkt Norge sine prestisjefylte Plastløftepriser.
I 2024 har til sammen 94 virksomheter gjennomført Plastløftet, og 9.april skal 11 av disse konkurrere om de fire Plastløfteprisene. Prisene deles ut i kategoriene: "Økt bruk av gjenvunnet plast", "Reduksjon av unødvendig plast", "Design for gjenvinning" og "Holdbarhet".
finalister

Ny matvareemballasje fra Plus Pack med åttifem prosent resirkulert materiale

Danske Plus Pack lanserer nå Cubus, en sirkulær og resirkulerbar matemballasjeserie som tilbyr fleksible lukkemuligheter. Den nye emballasjeserien er resirkulerbar og effektiv for kalde måltider og snacks som frukt, nøtter, salater, tapas og yoghurt.
Cubus-faelles_edit2x

Elopak blir deleier i Blue Ocean Closures

Elopak investerer nå i Blue Ocean Closures og blir partner i den svenske oppstartbedriften som produserer fiberbaserte lukkinger, korker og kapsler. Elopak får også rettighetene til å markedsføre, selge og distribuere Blue Ocean Closures sine lukkinger globalt for gavltop-emballasje.
BOC

Paul Jenkins og adventskalendere nyheter i Packnorth Award 2025

Dørene er nå åpnet for påmeldinger til Nordens største emballasjekonkurranse, Packnorth Award. Vi tar en titt på årets nye kategorier og snakker med britiske ThePackHub-sjef Paul Jenkins, som er det nye internasjonale tilskuddet til juryen. Hvilke trender ser han? Og hvordan vil den nye PPWR-forskriften til EU påvirke bransjen?
Screenshot

Les mer

De nominerte til Plastløfteprisene 2025

11 bedrifter er nominert til Grønt Punkt Norge sine prestisjefylte Plastløftepriser.
I 2024 har til sammen 94 virksomheter gjennomført Plastløftet, og 9.april skal 11 av disse konkurrere om de fire Plastløfteprisene. Prisene deles ut i kategoriene: "Økt bruk av gjenvunnet plast", "Reduksjon av unødvendig plast", "Design for gjenvinning" og "Holdbarhet".
finalister

Ny matvareemballasje fra Plus Pack med åttifem prosent resirkulert materiale

Danske Plus Pack lanserer nå Cubus, en sirkulær og resirkulerbar matemballasjeserie som tilbyr fleksible lukkemuligheter. Den nye emballasjeserien er resirkulerbar og effektiv for kalde måltider og snacks som frukt, nøtter, salater, tapas og yoghurt.
Cubus-faelles_edit2x

Elopak blir deleier i Blue Ocean Closures

Elopak investerer nå i Blue Ocean Closures og blir partner i den svenske oppstartbedriften som produserer fiberbaserte lukkinger, korker og kapsler. Elopak får også rettighetene til å markedsføre, selge og distribuere Blue Ocean Closures sine lukkinger globalt for gavltop-emballasje.
BOC

Metsä får investeringsstøtte fra EU dersom de bygger nytt bruk

Muoto er navnet på en serie med ny, fiberbasert emballasje fra Metsä Group. Konsernet vurderer nå å investere i egen fabrikk i Rauma, Finland, for produksjon og har, dersom det skjer, forhandlet seg opp til 85,5 millioner euro gjennom EUs innovasjonsfond. En delfinansieringsavtale er signert.
Muoto