Orkla får fotfeste med kjøp av to nye pizzakjeder i Tyskland

PUBLISERT: 7 oktober 2021
OPPDATERT: 26 januar


Orkla-eide New York Pizza kjøper pizzakjedene Flying Pizza og Pizza Planet, som til sammen har 73 franchisedrevne utsalgssteder i Tyskland.


Dette skjer en måned etter oppkjøpet av den tyske pizzakjeden Stückwerk.

Jaan Ivar Semlitsch, konsernsjef i Orkla.

– Vi har nå fått et solid fotfeste i et voksende tysk pizzamarked. Vi har en klar ambisjon om å øke vår tilstedeværelse i «Out of home»-kanalen som har høyere vekst enn tradisjonell dagligvare, sier Orklas konsernsjef Jaan Ivar Semlitsch.

Kjøper 75 prosent av aksjene i New York Pizza

Orkla inngikk i juni en avtale om å kjøpe cirka 75 prosent av aksjene i New York Pizza, som er en av Nederlands ledende pizzakjeder. Med disse kjøpene har New York Pizza 342 franchisedrevne utsalgssteder, hvorav 234 i Nederland, 107 i Tyskland og ett i Belgia.

Orkla eier også den ledende pizzakjeden Kotipizza, som har til sammen 293 utsalgssteder i Finland. Det betyr at 635 franchisedrevne utsalgssteder nå er en del av Orkla.

– Med kjøpene av Stückwerk, Flying Pizza og Pizza Planet er vi på god vei til å bli en av de ledende pizzakjedene også i Tyskland. Vi skal fortsette å vokse organisk og strukturelt når muligheten byr seg, sier Kenneth Haavet, som er konserndirektør og leder av Orkla Consumer & Financial Investments, samt styreleder i New York Pizza.

43 utsalgssteder i nord og øst i Tyskland

Flying Pizza har 43 utsalgssteder i nord og øst i Tyskland. Pizza Planet har 30 utsalgssteder konsentrert i en randsone rundt Berlin. Stückwerk har sin base i delstaten Nordrhein-Westfalen og har nå 32 utsalgssteder. Målt i forbrukersalg hadde de tre utsalgsstedene en samlet omsetning i 2020 på 45,3 millioner euro, som tilsvarer cirka 448 millioner kroner. Partene er enige om ikke å offentliggjøre kjøpesummene.

– Jeg er svært tilfreds med disse kjøpene. De tre pizzakjedene har samlet sett betydelig erfaring og kompetanse. Våre ledende e-handelsløsninger og teknologi, i tillegg til høy kvalitet på ingredienser og pizzadeiger, vil bidra til å øke verdiene for alle involverte i det tyske pizza-markedet, sier administrerende direktør Philippe Vorst i New York Pizza.

Merkevarer og konseptløsninger

Orkla er en ledende leverandør av merkevarer og konseptløsninger til forbruker-, storhusholdnings- og bakerimarkedet i Norden, Baltikum og utvalgte markeder i Sentral-Europa og India. Selskapet er notert på Oslo Børs og har hovedkontor i Oslo. Konsernet hadde i 2020 en omsetning på 47,1 milliarder kroner, og har cirka 21.000 ansatte.

 

Les mer

Klokken tikker for emballasjefirmaene om man skal klare EUDR til årsskiftet

Nedtellingen fortsetter mot 30. desember 2024, da de fleste bedrifter som er basert i EU eller som leverer varer til EU, må overholde EUs nye avskogingsforordning (EUDR). Det vil stille store krav til for eksempel produsenter av papir, papp og emballasje.
johannes-plenio-1vzLW-ihJaM-unsplashx

Utfordringer ved testing av nye biobaserte materialer i kontakt med mat

Bedrifter som utvikler nye biomaterialer bør huske på at materialer laget av biobaserte råvarer krever minst like mye materialtesting som tradisjonell plast, ofte enda mer. Dette er skrevet av Niko Markkinen, ekspert på testing av matemballasje ved Measurlabs i Finland.
markkinen

Er denne drikkevareemballasjen en game-changer som ryster de store selskapene?

15. mai var deler av emballasjepressen samlet i Amsterdam for å være med på lanseringen av en helt ny emballasjeløsning som selskapet bak pressekonferansen, Zotefoams, mener er en "game changer". Skulle de store produsentene av flytende kartongemballasje, Tetra Pak, Elopak og SIG Combibloc, føle seg truet?
rezorce

Fremtidssikker og bærekraftig løsning for transport av stablede kartonger

PepsiCo produserer potetchips i Broek op Langedijk i Nederland. For transport trengte selskapet et nytt system som pålitelig skulle forhindre at kartonger stablet på paller sklir. Selskapet valgte Nordsons smeltelimteknologi, som har redusert limkostnadene og antallet kundeklager drastisk.
Nordson-PepsioCo-MiniBlue-Modul-spray-applicationx

Siste nytt

Klokken tikker for emballasjefirmaene om man skal klare EUDR til årsskiftet

Nedtellingen fortsetter mot 30. desember 2024, da de fleste bedrifter som er basert i EU eller som leverer varer til EU, må overholde EUs nye avskogingsforordning (EUDR). Det vil stille store krav til for eksempel produsenter av papir, papp og emballasje.
johannes-plenio-1vzLW-ihJaM-unsplashx

Utfordringer ved testing av nye biobaserte materialer i kontakt med mat

Bedrifter som utvikler nye biomaterialer bør huske på at materialer laget av biobaserte råvarer krever minst like mye materialtesting som tradisjonell plast, ofte enda mer. Dette er skrevet av Niko Markkinen, ekspert på testing av matemballasje ved Measurlabs i Finland.
markkinen

Er denne drikkevareemballasjen en game-changer som ryster de store selskapene?

15. mai var deler av emballasjepressen samlet i Amsterdam for å være med på lanseringen av en helt ny emballasjeløsning som selskapet bak pressekonferansen, Zotefoams, mener er en "game changer". Skulle de store produsentene av flytende kartongemballasje, Tetra Pak, Elopak og SIG Combibloc, føle seg truet?
rezorce

Fremtidssikker og bærekraftig løsning for transport av stablede kartonger

PepsiCo produserer potetchips i Broek op Langedijk i Nederland. For transport trengte selskapet et nytt system som pålitelig skulle forhindre at kartonger stablet på paller sklir. Selskapet valgte Nordsons smeltelimteknologi, som har redusert limkostnadene og antallet kundeklager drastisk.
Nordson-PepsioCo-MiniBlue-Modul-spray-applicationx