De fleste norske forbrukere tror ikke at mat- og dagligvareprodusenter bryr seg om miljø eller er opptatt av å redusere emballasjebruk. Dette vil Orkla gjøre noe med.
– Denne undersøkelsen tydeliggjør at vi har en vei å gå, sier konsernsjef Peter A. Ruzicka i Orkla.
– Vi fortsetter vårt bærekraftarbeid og vil vise at vi tar vår del av ansvaret for miljøet. Som Nordens ledende merkevareselskap ønsker vi å være i front med å utvikle bærekraftige produkter.
Forpliktet seg for to år siden
Ruzicka tok for to år siden utfordringen fra statsminister Erna Solberg om å forplikte seg til FNs bærekraftmål. På et frokostmøte på Sentralen i Oslo onsdag 2. mai, hvor også statsministeren deltok, kunne han presentere hvordan Orkla vil jobbe med miljø og bærekraft frem mot 2025.
Målene innebærer blant annet en gradvis overgang til fornybar energi, halvering av matavfallet, økt ressursgjenvinning og at emballasjen som brukes skal være 100 prosent resirkulerbar.
– For oss i Orkla handler det om å sørge for at våre merkevarer er produsert med omtanke for mennesker, dyr og miljø og at vi skal bidra til en sunn og bærekraftig livsstil, sier Ruzicka.
Vi er alle utviklingsland når det kommer til bærekraftig utvikling
Erna Solberg sa at FNs bærekraftmål er vårt felles veikart. – Felles for de 17 målene er at vi alle er utviklingsland når det kommer til dette arbeidet. Og selv om målene er globale, må tiltakene gjøres lokalt, sa hun.
– Orkla har forpliktet seg til å nå nye bærekraftmål, og flere bedrifter følger etter fordi de ser at dette er god business.
På frokostmøtet på Sentralen inviterte Peter A Ruzicka 10 andre selskaper med på et bærekraftlag der avspark finner sted under Norway Cup i august. Blant disse finner vi TINE, Coop, NorgesGruppen, Mills og Jotun.
Statsminister Erna Solberg, som har spilt bærekraftballen over til en rekke statsledere rundt om i verden, vil stille som lagleder for næringslivslaget under Norway Cup.
På bærekraftindeksen
Orkla har nå vært på Dow Jones Sustainability Index i sju år på rad og omfatter nå 150 virksomheter i 30 land. Ifølge Ellen Behrens, assisterende direktør for bærekraft, har Orkla valgt å fokusere på åtte av de 17 bærekraftmålene FN har satt opp.
– Vi mobiliserer nå hele selskapet for å lykkes med vårt langsiktige og målrettede utviklingsarbeid. Vi har utviklet et internt emballasjeverktøy der vi kan sammenligne forskjellige materialer for å finne ut hva som vil være mest bærekraftig, forteller hun.
Orkla har forpliktet seg til at 100 prosent av emballasjen de bruker skal være resirkulerbar inne 2025. De har også tatt i bruk 100 prosent resirkulert plast i flaskene til på rengjøringsmidlene i KLAR-serien.
Det er ikke tillatt å bruke resirkulert plast i kontakt med materialer i Europa, men i Sverige har Orkla lansert Felix Morotbullar i emballasje laget av bioplast.
Utslippene går ned men utfordringene vokser
Ylva Lindberg er grunnlegger og partner i SIGLA, som har en visjon om et næringsliv som bidrar til å løse bærekraftutfordringer fordi det er bra for bunnlinjen og bra for verden. Selv om mange bedrifter er i gang med omleggingen, er det mer som skal til, ifølge Ylva Lindberg.
– Dekarboniseringen er nå på 1,4 prosent. Det betyr at utslippene av klimagass går ned selv om økonomien vokser. Men dette utgjør bare en tredel av det som må til for å nå 2-gradersmålet. Og det betyr at utfordringene har blitt større, sa hun.
Kasting og mat og plast skaper store problemer. Dessuten er 124 millioner av verdens barn sterkt overvektige, og flere dør av overvekt enn undervekt.
Historiens største investeringsmulighet
Matindustrien tar nå ansvar for å redusere innholdet av sukker og fett, samt å forske på mer bærekraftig og sirkulær plastemballasje. Og hamburgere som både smaker og ser ut som vanlige burgere, men som ikke inneholder kjøtt i det hele tatt, er blitt lansert.
– Unilever har satt seg om mål å forbedre livet til en milliard mennesker innen 2030. De har samtidig innført forbedringer som har spart dem for 700 millioner euro og gitt dem økt forbrukertillit.
Ylva Lindberg avsluttet med å sitere Al Gore som for noen dager siden sa at «bærekraft er historiens største investeringsmulighet».
Om undersøkelsen
En undersøkelse TNS Kantar har gjennomført på oppdrag fra Orkla viser at 34 prosent av den norske befolkningen er enig i påstanden om at «de som produserer mat og andre dagligvarer bryr seg ikke om miljøet». Størst skepsis er det blant de under 30 år.
Videre svarer 52 prosent av befolkningen at mat- og dagligvareprodusentene ikke er opptatt av å redusere bruken av emballasje. Hele 50 prosent mener det er forbrukerne selv som gjør mest for miljøet, mens bare 2 prosent svarer at dagligvareleverandørene gjør mest.