Driftsresultatet for Orkla økte med 7 prosent i tredje kvartal og endte på 1.444 millioner kroner. Driftsinntektene økte også med 7 prosent.
Driftsinntektene endte dermed på 10.880 millioner kroner. Merkevarevirksomheten hadde organisk omsetningsvekst på 1,5 prosent og fremgang i driftsresultat på 6,2 prosent.
Vil styrke konkurransekraften
Konsernsjef Jaan Ivar Semlitsch har startet et prosjekt for å styrke Orklas konkurransekraft.
– Orklas merkevarevirksomhet har hatt et tilfredsstillende kvartal, med vekst både på topp- og bunnlinje, forklarer han i en pressemelding fra Orkla.
– Alle de fire forretningsområdene leverte organisk vekst i kvartalet. Det er positivt å se at vi etter et relativt sterkt 3. kvartal i fjor fortsatt klarer å levere resultatvekst, dog med variasjoner mellom selskapene.
– Tre av fire forretningsområder hadde resultatfremgang, sier Orklas konsernsjef Jaan Ivar Semlitsch som legger til:
-Vi skal levere på de finansielle målene mot 2021. Jeg har startet et prosjekt for å sikre at vi organiserer oss best mulig for å øke den organiske veksten og redusere kompleksitet.
– I tillegg ønsker jeg en tydeligere M&A-agenda. Derfor vil jeg styrke forretningsområdene og spisse konsernets støttefunksjoner. Foreløpige vurderinger viser at vi da også kan redusere årlige kostnader ved Orklas hovedkontor med 150-200 millioner kroner.
Oppkjøp av selskaper og salg av eiendom
Orkla Confectionery & Snacks har i kvartalet kjøpt 20 prosent av det ledende islandske sjokolade- og godteriselskapet Nói Siríus. Orkla Food Ingredients har kjøpt det nederlandske ingrediensselskapet Vamo, mens Orkla House Care har inngått avtale om å overta de resterende 50 prosent av aksjene i joint venture-selskapet Anza Verimex Holding.
25. september 2019 ble Orklas salg av Treschows gate 16 til Oslo kommune godkjent i Oslo bystyre.
Orkla Financial Investments oppnådde i tredje kvartal et driftsresultat på 29 millioner kroner, mot minus 8 millioner kroner i samme periode i fjor. Fremgangen var hovedsakelig relatert til det finske selskapet Kotipizza Group.
Hydro Power hadde et driftsresultat på 78 millioner kroner i tredje kvartal, mot tilsvarende 102 millioner kroner i samme periode i 2018. Nedgangen skyldtes i hovedsak lavere kraftpriser.
Jotun hadde nok et sterkt kvartal og bidro til at resultat fra tilknyttede selskaper økte med 43 prosent til 166 millioner kroner i tredje kvartal.
I kvartalet er det gjort regnskapsmessige nedskrivninger av goodwill knyttet til malerverktøyselskapet Harris i Storbritannia og Orkla Health sine varemerker Gerimax og Colon C. Orklas resultat før skatt endte på 1.276 mill. kroner, en nedgang på 6 prosent.
Justert resultat per aksje økte med 11 prosent til 1,18 kroner.