Konsernsjefen i Orkla melder om fremgang i tredje kvartal 2019

PUBLISERT: 24 oktober 2019
OPPDATERT: 26 januar

Konsernsjef Jaan Ivar Semlitsch konsernsjef i Orkla.

Driftsresultatet for Orkla økte med 7 prosent i tredje kvartal og endte på 1.444 millioner kroner. Driftsinntektene økte også med 7 prosent.

Driftsinntektene endte dermed på 10.880 millioner kroner. Merkevarevirksomheten hadde organisk omsetningsvekst på 1,5 prosent og fremgang i driftsresultat på 6,2 prosent.

Vil styrke konkurransekraften

Konsernsjef Jaan Ivar Semlitsch har startet et prosjekt for å styrke Orklas konkurransekraft.

– Orklas merkevarevirksomhet har hatt et tilfredsstillende kvartal, med vekst både på topp- og bunnlinje, forklarer han i en pressemelding fra Orkla.

– Alle de fire forretningsområdene leverte organisk vekst i kvartalet.  Det er positivt å se at vi etter et relativt sterkt 3. kvartal i fjor fortsatt klarer å levere resultatvekst, dog med variasjoner mellom selskapene.

– Tre av fire forretningsområder hadde resultatfremgang, sier Orklas konsernsjef Jaan Ivar Semlitsch som legger til:

-Vi skal levere på de finansielle målene mot 2021. Jeg har startet et prosjekt for å sikre at vi organiserer oss best mulig for å øke den organiske veksten og redusere kompleksitet.

– I tillegg ønsker jeg en tydeligere M&A-agenda. Derfor vil jeg styrke forretningsområdene og spisse konsernets støttefunksjoner. Foreløpige vurderinger viser at vi da også kan redusere årlige kostnader ved Orklas hovedkontor med 150-200 millioner kroner.

Oppkjøp av selskaper og salg av eiendom

Orkla Confectionery & Snacks har i kvartalet kjøpt 20 prosent av det ledende islandske sjokolade- og godteriselskapet Nói Siríus. Orkla Food Ingredients har kjøpt det nederlandske ingrediensselskapet Vamo, mens Orkla House Care har inngått avtale om å overta de resterende 50 prosent av aksjene i joint venture-selskapet Anza Verimex Holding.

25. september 2019 ble Orklas salg av Treschows gate 16 til Oslo kommune godkjent i Oslo bystyre.
Orkla Financial Investments oppnådde i tredje kvartal et driftsresultat på 29 millioner kroner, mot minus 8 millioner kroner i samme periode i fjor. Fremgangen var hovedsakelig relatert til det finske selskapet Kotipizza Group.

Hydro Power hadde et driftsresultat på 78 millioner kroner i tredje kvartal, mot tilsvarende 102 millioner kroner i samme periode i 2018. Nedgangen skyldtes i hovedsak lavere kraftpriser.

Jotun hadde nok et sterkt kvartal og bidro til at resultat fra tilknyttede selskaper økte med 43 prosent til 166 millioner kroner i tredje kvartal.
I kvartalet er det gjort regnskapsmessige nedskrivninger av goodwill knyttet til malerverktøyselskapet Harris i Storbritannia og Orkla Health sine varemerker Gerimax og Colon C. Orklas resultat før skatt endte på 1.276 mill. kroner, en nedgang på 6 prosent.

Justert resultat per aksje økte med 11 prosent til 1,18 kroner.

Les mer

Første yoghurtbeger med matgodkjent resirkulert polystyren

INEOS Styrolution lanserer yoghurtbeger med mekanisk resirkulert polystyren som et resultat av samarbeid mellom flere partnere i verdikjeden. Milepælen ble oppnådd gjennom samarbeid mellom flere partnere langs verdikjeden. Det kalles en game changer.
Yoghurt-cupsx

Mars reduserer emballasjeplasten med digital simuleringsløsning

Mars' bruk av Ansys simuleringsløsning har redusert mengden av plast som Mars kjøper inn for testing med cirka 246 tonn og har potensial til å redusere utviklingstiden med opptil 40 prosent.
Bilde: Mars

Papirsperre fikk pris i bærekraftkonkurranse

Tetra Pak har blitt tildelt "Resource Efficiency"-prisen på Sustainable Packaging News Awards 2024, for sin papirbaserte innovasjon innen barrierematerialer.
Mimosa_choco_3d-strawsx

EUBP: ”Bioplast en nøkkelfaktor for å oppfylle PPWR-forordningen”

Bioplast vil få økende betydning i fremtiden med innføringen av EUs emballasje- og emballasjeavfallsforordning (PPWR). Det mener organisasjonen European Bioplastics (EUBP) og deres administrerende direktør Hasso von Pogrell.
euflag-ppwr-toppx

Siste nytt

Første yoghurtbeger med matgodkjent resirkulert polystyren

INEOS Styrolution lanserer yoghurtbeger med mekanisk resirkulert polystyren som et resultat av samarbeid mellom flere partnere i verdikjeden. Milepælen ble oppnådd gjennom samarbeid mellom flere partnere langs verdikjeden. Det kalles en game changer.
Yoghurt-cupsx

Mars reduserer emballasjeplasten med digital simuleringsløsning

Mars' bruk av Ansys simuleringsløsning har redusert mengden av plast som Mars kjøper inn for testing med cirka 246 tonn og har potensial til å redusere utviklingstiden med opptil 40 prosent.
Bilde: Mars

Papirsperre fikk pris i bærekraftkonkurranse

Tetra Pak har blitt tildelt "Resource Efficiency"-prisen på Sustainable Packaging News Awards 2024, for sin papirbaserte innovasjon innen barrierematerialer.
Mimosa_choco_3d-strawsx

EUBP: ”Bioplast en nøkkelfaktor for å oppfylle PPWR-forordningen”

Bioplast vil få økende betydning i fremtiden med innføringen av EUs emballasje- og emballasjeavfallsforordning (PPWR). Det mener organisasjonen European Bioplastics (EUBP) og deres administrerende direktør Hasso von Pogrell.
euflag-ppwr-toppx