Konsernsjefen i Orkla melder om fremgang i tredje kvartal 2019

PUBLISERT: 24 oktober 2019
OPPDATERT: 26 januar

Konsernsjef Jaan Ivar Semlitsch konsernsjef i Orkla.

Driftsresultatet for Orkla økte med 7 prosent i tredje kvartal og endte på 1.444 millioner kroner. Driftsinntektene økte også med 7 prosent.

Driftsinntektene endte dermed på 10.880 millioner kroner. Merkevarevirksomheten hadde organisk omsetningsvekst på 1,5 prosent og fremgang i driftsresultat på 6,2 prosent.

Vil styrke konkurransekraften

Konsernsjef Jaan Ivar Semlitsch har startet et prosjekt for å styrke Orklas konkurransekraft.

– Orklas merkevarevirksomhet har hatt et tilfredsstillende kvartal, med vekst både på topp- og bunnlinje, forklarer han i en pressemelding fra Orkla.

– Alle de fire forretningsområdene leverte organisk vekst i kvartalet.  Det er positivt å se at vi etter et relativt sterkt 3. kvartal i fjor fortsatt klarer å levere resultatvekst, dog med variasjoner mellom selskapene.

– Tre av fire forretningsområder hadde resultatfremgang, sier Orklas konsernsjef Jaan Ivar Semlitsch som legger til:

-Vi skal levere på de finansielle målene mot 2021. Jeg har startet et prosjekt for å sikre at vi organiserer oss best mulig for å øke den organiske veksten og redusere kompleksitet.

– I tillegg ønsker jeg en tydeligere M&A-agenda. Derfor vil jeg styrke forretningsområdene og spisse konsernets støttefunksjoner. Foreløpige vurderinger viser at vi da også kan redusere årlige kostnader ved Orklas hovedkontor med 150-200 millioner kroner.

Oppkjøp av selskaper og salg av eiendom

Orkla Confectionery & Snacks har i kvartalet kjøpt 20 prosent av det ledende islandske sjokolade- og godteriselskapet Nói Siríus. Orkla Food Ingredients har kjøpt det nederlandske ingrediensselskapet Vamo, mens Orkla House Care har inngått avtale om å overta de resterende 50 prosent av aksjene i joint venture-selskapet Anza Verimex Holding.

25. september 2019 ble Orklas salg av Treschows gate 16 til Oslo kommune godkjent i Oslo bystyre.
Orkla Financial Investments oppnådde i tredje kvartal et driftsresultat på 29 millioner kroner, mot minus 8 millioner kroner i samme periode i fjor. Fremgangen var hovedsakelig relatert til det finske selskapet Kotipizza Group.

Hydro Power hadde et driftsresultat på 78 millioner kroner i tredje kvartal, mot tilsvarende 102 millioner kroner i samme periode i 2018. Nedgangen skyldtes i hovedsak lavere kraftpriser.

Jotun hadde nok et sterkt kvartal og bidro til at resultat fra tilknyttede selskaper økte med 43 prosent til 166 millioner kroner i tredje kvartal.
I kvartalet er det gjort regnskapsmessige nedskrivninger av goodwill knyttet til malerverktøyselskapet Harris i Storbritannia og Orkla Health sine varemerker Gerimax og Colon C. Orklas resultat før skatt endte på 1.276 mill. kroner, en nedgang på 6 prosent.

Justert resultat per aksje økte med 11 prosent til 1,18 kroner.

Les mer

Oppstart for Re3-plast: Reduce, Reuse, Recycle

Den 5. og 6. mars hadde Grønn plattform-prosjektet Re3-plast oppstart hos Nofima i Ås. Prosjektet ledes av Marit Kvalvåg Pettersen, seniorforsker i Nofima, og eies av Nortura ved Per Berg.
re3plast

Konsumentene katalysator for nye bærekraftige emballasjeløsninger

Det er oss forbrukere som driver utviklingen av ny, bærekraftig, emballasje og plastemballasje er ille ute, ifølge en undersøkelse fra Tetra Pak.
ryoji-iwata-IBaVuZsJJTo-unsplashx

Ny teknikk gir innebygd fuktbeskyttelse i fleksible emballasjer

Aptar CSP Technologies og ProAmpac har utviklet en teknologi som gir innebygd fuktbeskyttelse i fleksibel emballasje.
proampac-and-aptar-1709018491x

Lanserer mat-trau av 100% resirkulerte materialer

Klöckner Pentaplast (kp) sier de lanserer en viktig milepæl i matemballasjeindustrien og har lansert de første mattrauene bestående av hundre prosent resirkulert PET (rPET) som utelukkende kommer fra trau.
KP-trayx

Siste nytt

Oppstart for Re3-plast: Reduce, Reuse, Recycle

Den 5. og 6. mars hadde Grønn plattform-prosjektet Re3-plast oppstart hos Nofima i Ås. Prosjektet ledes av Marit Kvalvåg Pettersen, seniorforsker i Nofima, og eies av Nortura ved Per Berg.
re3plast

Konsumentene katalysator for nye bærekraftige emballasjeløsninger

Det er oss forbrukere som driver utviklingen av ny, bærekraftig, emballasje og plastemballasje er ille ute, ifølge en undersøkelse fra Tetra Pak.
ryoji-iwata-IBaVuZsJJTo-unsplashx

Ny teknikk gir innebygd fuktbeskyttelse i fleksible emballasjer

Aptar CSP Technologies og ProAmpac har utviklet en teknologi som gir innebygd fuktbeskyttelse i fleksibel emballasje.
proampac-and-aptar-1709018491x

Lanserer mat-trau av 100% resirkulerte materialer

Klöckner Pentaplast (kp) sier de lanserer en viktig milepæl i matemballasjeindustrien og har lansert de første mattrauene bestående av hundre prosent resirkulert PET (rPET) som utelukkende kommer fra trau.
KP-trayx