Økt interesse for bærekraftig emballasje til frukt og grønt

PUBLISERT: 19 august 2019
OPPDATERT: 26 januar

Smurfit Kappa har laget en kurv i bølgepapp til den portugiske drueprodusenten Pomares do Sol.

Det er stadig flere bedrifter som leter etter bærekraftige alternativer når det gjelder emballasje for fersk frukt og grønnsaker, ifølge Smurfit Kappa.


Emballasjeleverandøren lanserte Better Planet Packaging i fjor. De har arbeidet med en portefølje av alternative emballasjre for varemerker som er under press for å bli mer bærekraftige.

Bølgepappemballasje for druer

Den portugisiske drueprodusenten Pomares do Sol ville ha en løsning som oppfyller bærekraftkravene, samtidig den styrker varemerkets profil og som klarer reisen gjennom en kompleks og krevende forsyningskjede.
Smurfit Kappa har utviklet mange emballasjer for jordbrukssektoren, deriblant So-Fru-emballasjen for bær.

I likhet med So-Fru består den nye løsningen av en kurv i bølgepapp som er lett å montere. Høykvalitets farger og grafikk kan trykkes på for å fange kundenes oppmerksomhet i butikken.

Emballasjen er fullt gjenvinnbar og designet for å garantere at frukten bevares i perfekt tilstand fra gården og hele veien til forbrukeren.

– Dette er resultatet av en samarbeidsprosess med Pomares do Sol der vi analyserte alle aspekter i verdikjeden og produktkravene, forteller Raul Andre, administrerende direktør for Smurfit Kappa Celapack.

– Å styrke varemerkeprofilen var en viktig faktor, og vi skapte en emballasjeløsning med en livslengde som matcher produktet på innsiden, noe som er svært viktig.

Initiativet Better Planet Packaging har som mål å redusere emballasjeavfallet og tar tak i utfordringene med at avfall havner i havene og på deponier.

Siste nytt

De nominerte til Plastløfteprisene 2025

11 bedrifter er nominert til Grønt Punkt Norge sine prestisjefylte Plastløftepriser.
I 2024 har til sammen 94 virksomheter gjennomført Plastløftet, og 9.april skal 11 av disse konkurrere om de fire Plastløfteprisene. Prisene deles ut i kategoriene: "Økt bruk av gjenvunnet plast", "Reduksjon av unødvendig plast", "Design for gjenvinning" og "Holdbarhet".
finalister

Ny matvareemballasje fra Plus Pack med åttifem prosent resirkulert materiale

Danske Plus Pack lanserer nå Cubus, en sirkulær og resirkulerbar matemballasjeserie som tilbyr fleksible lukkemuligheter. Den nye emballasjeserien er resirkulerbar og effektiv for kalde måltider og snacks som frukt, nøtter, salater, tapas og yoghurt.
Cubus-faelles_edit2x

Elopak blir deleier i Blue Ocean Closures

Elopak investerer nå i Blue Ocean Closures og blir partner i den svenske oppstartbedriften som produserer fiberbaserte lukkinger, korker og kapsler. Elopak får også rettighetene til å markedsføre, selge og distribuere Blue Ocean Closures sine lukkinger globalt for gavltop-emballasje.
BOC

Paul Jenkins og adventskalendere nyheter i Packnorth Award 2025

Dørene er nå åpnet for påmeldinger til Nordens største emballasjekonkurranse, Packnorth Award. Vi tar en titt på årets nye kategorier og snakker med britiske ThePackHub-sjef Paul Jenkins, som er det nye internasjonale tilskuddet til juryen. Hvilke trender ser han? Og hvordan vil den nye PPWR-forskriften til EU påvirke bransjen?
Screenshot

Les mer

De nominerte til Plastløfteprisene 2025

11 bedrifter er nominert til Grønt Punkt Norge sine prestisjefylte Plastløftepriser.
I 2024 har til sammen 94 virksomheter gjennomført Plastløftet, og 9.april skal 11 av disse konkurrere om de fire Plastløfteprisene. Prisene deles ut i kategoriene: "Økt bruk av gjenvunnet plast", "Reduksjon av unødvendig plast", "Design for gjenvinning" og "Holdbarhet".
finalister

Ny matvareemballasje fra Plus Pack med åttifem prosent resirkulert materiale

Danske Plus Pack lanserer nå Cubus, en sirkulær og resirkulerbar matemballasjeserie som tilbyr fleksible lukkemuligheter. Den nye emballasjeserien er resirkulerbar og effektiv for kalde måltider og snacks som frukt, nøtter, salater, tapas og yoghurt.
Cubus-faelles_edit2x

Elopak blir deleier i Blue Ocean Closures

Elopak investerer nå i Blue Ocean Closures og blir partner i den svenske oppstartbedriften som produserer fiberbaserte lukkinger, korker og kapsler. Elopak får også rettighetene til å markedsføre, selge og distribuere Blue Ocean Closures sine lukkinger globalt for gavltop-emballasje.
BOC

Paul Jenkins og adventskalendere nyheter i Packnorth Award 2025

Dørene er nå åpnet for påmeldinger til Nordens største emballasjekonkurranse, Packnorth Award. Vi tar en titt på årets nye kategorier og snakker med britiske ThePackHub-sjef Paul Jenkins, som er det nye internasjonale tilskuddet til juryen. Hvilke trender ser han? Og hvordan vil den nye PPWR-forskriften til EU påvirke bransjen?
Screenshot