Det er stadig flere bedrifter som leter etter bærekraftige alternativer når det gjelder emballasje for fersk frukt og grønnsaker, ifølge Smurfit Kappa.
Emballasjeleverandøren lanserte Better Planet Packaging i fjor. De har arbeidet med en portefølje av alternative emballasjre for varemerker som er under press for å bli mer bærekraftige.
Bølgepappemballasje for druer
Den portugisiske drueprodusenten Pomares do Sol ville ha en løsning som oppfyller bærekraftkravene, samtidig den styrker varemerkets profil og som klarer reisen gjennom en kompleks og krevende forsyningskjede.
Smurfit Kappa har utviklet mange emballasjer for jordbrukssektoren, deriblant So-Fru-emballasjen for bær.
I likhet med So-Fru består den nye løsningen av en kurv i bølgepapp som er lett å montere. Høykvalitets farger og grafikk kan trykkes på for å fange kundenes oppmerksomhet i butikken.
Emballasjen er fullt gjenvinnbar og designet for å garantere at frukten bevares i perfekt tilstand fra gården og hele veien til forbrukeren.
– Dette er resultatet av en samarbeidsprosess med Pomares do Sol der vi analyserte alle aspekter i verdikjeden og produktkravene, forteller Raul Andre, administrerende direktør for Smurfit Kappa Celapack.
– Å styrke varemerkeprofilen var en viktig faktor, og vi skapte en emballasjeløsning med en livslengde som matcher produktet på innsiden, noe som er svært viktig.
Initiativet Better Planet Packaging har som mål å redusere emballasjeavfallet og tar tak i utfordringene med at avfall havner i havene og på deponier.