Økologisk rødvin med miljøsmart emballasje

PUBLISERT: 7 juni 2018
OPPDATERT: 26 januar

Den nye ståposen for Earth Balance rommer vin tilsvarende to glassflasker, mens vekten kun tilsvarer en. Dessuten går det mindre energi til produksjonen.

– Produksjon og transport av tunge glassflasker krever mye energi, og dette kan ha store konsekvenser for miljøet, skriver importøren VCT Norway i en pressemelding.

Endrer emballasjen på vin
Vinmonopolet tar nå grep og satser på produkter med lettere emballasje som gir lavere CO2-fotavtrykk. Emballasje som veier mindre enn 420 gram per 0,75 liter skal merkes med «miljøsmart emballasje» i butikken.

En ståpose – eller pouch – er et eksempel på det Vinmonopolet mener er en miljøsmart emballasje da den er uten unødvendig pappkartong. Emballasje til en 1,5 liter ståpose er cirka 40 gram, mens en glassflaske kan veie fra 420 gram til over en kilo.

– Pouch er derfor et miljøsmart valg, skriver importøren VCT Norway i en pressemelding.

I begynnelsen av 2018 fantes det kun 15 ståposer tilgjengelig på Vinmonopolet; 5 hvitvin, 4 rosévin og 6 rødvin – hvorav kun seks av disse er i basisutvalget. Salget av ståposer økte med 126 prosent i 2017, sammenlignet med 2016.

Organisk vin
Den aktuelle ståposen «Earth Balance Pouch» leveres av Emiliana Organic Vineyards i Chile. Vinen er laget av Merlo-Cabernet Sauvignon-Syrah-druer som er dyrket uten bruk av kjemiske sprøytemidler og kunstgjødsel.

Vinrankene i Rapel-dalen som ligger en 2-timers kjøretur sør for Santiago, blir tilført næring i form av organisk gjødsel. All vin som er økologisk merket er sertifisert av en offentlig godkjent kontrollinstans.

Merknad: Ståposer (pouches) lages av plastlaminater som ikke kan materialgjenvinnes i dagens systemer, men det forskes på nye gjenvinningsmetoder. 
 

 

 

Siste nytt

De nominerte til Plastløfteprisene 2025

11 bedrifter er nominert til Grønt Punkt Norge sine prestisjefylte Plastløftepriser.
I 2024 har til sammen 94 virksomheter gjennomført Plastløftet, og 9.april skal 11 av disse konkurrere om de fire Plastløfteprisene. Prisene deles ut i kategoriene: "Økt bruk av gjenvunnet plast", "Reduksjon av unødvendig plast", "Design for gjenvinning" og "Holdbarhet".
finalister

Ny matvareemballasje fra Plus Pack med åttifem prosent resirkulert materiale

Danske Plus Pack lanserer nå Cubus, en sirkulær og resirkulerbar matemballasjeserie som tilbyr fleksible lukkemuligheter. Den nye emballasjeserien er resirkulerbar og effektiv for kalde måltider og snacks som frukt, nøtter, salater, tapas og yoghurt.
Cubus-faelles_edit2x

Elopak blir deleier i Blue Ocean Closures

Elopak investerer nå i Blue Ocean Closures og blir partner i den svenske oppstartbedriften som produserer fiberbaserte lukkinger, korker og kapsler. Elopak får også rettighetene til å markedsføre, selge og distribuere Blue Ocean Closures sine lukkinger globalt for gavltop-emballasje.
BOC

Paul Jenkins og adventskalendere nyheter i Packnorth Award 2025

Dørene er nå åpnet for påmeldinger til Nordens største emballasjekonkurranse, Packnorth Award. Vi tar en titt på årets nye kategorier og snakker med britiske ThePackHub-sjef Paul Jenkins, som er det nye internasjonale tilskuddet til juryen. Hvilke trender ser han? Og hvordan vil den nye PPWR-forskriften til EU påvirke bransjen?
Screenshot

Les mer

De nominerte til Plastløfteprisene 2025

11 bedrifter er nominert til Grønt Punkt Norge sine prestisjefylte Plastløftepriser.
I 2024 har til sammen 94 virksomheter gjennomført Plastløftet, og 9.april skal 11 av disse konkurrere om de fire Plastløfteprisene. Prisene deles ut i kategoriene: "Økt bruk av gjenvunnet plast", "Reduksjon av unødvendig plast", "Design for gjenvinning" og "Holdbarhet".
finalister

Ny matvareemballasje fra Plus Pack med åttifem prosent resirkulert materiale

Danske Plus Pack lanserer nå Cubus, en sirkulær og resirkulerbar matemballasjeserie som tilbyr fleksible lukkemuligheter. Den nye emballasjeserien er resirkulerbar og effektiv for kalde måltider og snacks som frukt, nøtter, salater, tapas og yoghurt.
Cubus-faelles_edit2x

Elopak blir deleier i Blue Ocean Closures

Elopak investerer nå i Blue Ocean Closures og blir partner i den svenske oppstartbedriften som produserer fiberbaserte lukkinger, korker og kapsler. Elopak får også rettighetene til å markedsføre, selge og distribuere Blue Ocean Closures sine lukkinger globalt for gavltop-emballasje.
BOC

Paul Jenkins og adventskalendere nyheter i Packnorth Award 2025

Dørene er nå åpnet for påmeldinger til Nordens største emballasjekonkurranse, Packnorth Award. Vi tar en titt på årets nye kategorier og snakker med britiske ThePackHub-sjef Paul Jenkins, som er det nye internasjonale tilskuddet til juryen. Hvilke trender ser han? Og hvordan vil den nye PPWR-forskriften til EU påvirke bransjen?
Screenshot