Økologisk rødvin med miljøsmart emballasje

PUBLISERT: 7 juni 2018
OPPDATERT: 26 januar

Den nye ståposen for Earth Balance rommer vin tilsvarende to glassflasker, mens vekten kun tilsvarer en. Dessuten går det mindre energi til produksjonen.

– Produksjon og transport av tunge glassflasker krever mye energi, og dette kan ha store konsekvenser for miljøet, skriver importøren VCT Norway i en pressemelding.

Endrer emballasjen på vin
Vinmonopolet tar nå grep og satser på produkter med lettere emballasje som gir lavere CO2-fotavtrykk. Emballasje som veier mindre enn 420 gram per 0,75 liter skal merkes med «miljøsmart emballasje» i butikken.

En ståpose – eller pouch – er et eksempel på det Vinmonopolet mener er en miljøsmart emballasje da den er uten unødvendig pappkartong. Emballasje til en 1,5 liter ståpose er cirka 40 gram, mens en glassflaske kan veie fra 420 gram til over en kilo.

– Pouch er derfor et miljøsmart valg, skriver importøren VCT Norway i en pressemelding.

I begynnelsen av 2018 fantes det kun 15 ståposer tilgjengelig på Vinmonopolet; 5 hvitvin, 4 rosévin og 6 rødvin – hvorav kun seks av disse er i basisutvalget. Salget av ståposer økte med 126 prosent i 2017, sammenlignet med 2016.

Organisk vin
Den aktuelle ståposen «Earth Balance Pouch» leveres av Emiliana Organic Vineyards i Chile. Vinen er laget av Merlo-Cabernet Sauvignon-Syrah-druer som er dyrket uten bruk av kjemiske sprøytemidler og kunstgjødsel.

Vinrankene i Rapel-dalen som ligger en 2-timers kjøretur sør for Santiago, blir tilført næring i form av organisk gjødsel. All vin som er økologisk merket er sertifisert av en offentlig godkjent kontrollinstans.

Merknad: Ståposer (pouches) lages av plastlaminater som ikke kan materialgjenvinnes i dagens systemer, men det forskes på nye gjenvinningsmetoder. 
 

 

 

Les mer

World Packaging Organization og AIPIA i smart samarbeid

WPO, World Packaging Organization, og AIPIA, Active and Intelligent Packaging Industry Association, har signert et Memorandum of Understanding (MOU), for å fremme deres samarbeid om å dele ideer om smart emballasje og vitenskapen bak denne.
WPO-AIPIAx

Fiberflaske som er klar for industriell produksjon

Flasker laget av fiber er et område som interesserer mange utviklere og nå og da kommer det informasjon om nye produkter. Du ser imidlertid ikke mye av dem på markedet. På den nylig avsluttede Pack Expo i Las Vegas ble et alternativ vist frem.
RyPax-and-CelluComp-Launch-Industry-First-All-Fiber-Bottle-Solutionx

Sveriges mest kjøpte bil fyller 70 år og har blitt ”grønn”

Godteriproduktet Ahlgrens biler kalles "Sveriges mest kjøpte bil" – i år fyller den 70 år og har samtidig fått nytt design og emballasje som i stor grad består av "grønn" bioplast. Dette skriver Nordisk Bioplastforening på sine nettsider.
bilar-plantpack-utvald

Her er de nominerte i Packnorth Award 2023 - del 2

Vi fortsetter presentasjonen av de nominerte til årets Packnorth Awards, denne gangen emballasje i kategoriene næringsmidler og netthandel.
A-gg-red

Siste nytt

World Packaging Organization og AIPIA i smart samarbeid

WPO, World Packaging Organization, og AIPIA, Active and Intelligent Packaging Industry Association, har signert et Memorandum of Understanding (MOU), for å fremme deres samarbeid om å dele ideer om smart emballasje og vitenskapen bak denne.
WPO-AIPIAx

Fiberflaske som er klar for industriell produksjon

Flasker laget av fiber er et område som interesserer mange utviklere og nå og da kommer det informasjon om nye produkter. Du ser imidlertid ikke mye av dem på markedet. På den nylig avsluttede Pack Expo i Las Vegas ble et alternativ vist frem.
RyPax-and-CelluComp-Launch-Industry-First-All-Fiber-Bottle-Solutionx

Sveriges mest kjøpte bil fyller 70 år og har blitt ”grønn”

Godteriproduktet Ahlgrens biler kalles "Sveriges mest kjøpte bil" – i år fyller den 70 år og har samtidig fått nytt design og emballasje som i stor grad består av "grønn" bioplast. Dette skriver Nordisk Bioplastforening på sine nettsider.
bilar-plantpack-utvald

Her er de nominerte i Packnorth Award 2023 - del 2

Vi fortsetter presentasjonen av de nominerte til årets Packnorth Awards, denne gangen emballasje i kategoriene næringsmidler og netthandel.
A-gg-red