Nytt sirkulært emballasjemateriale med gressfiber

PUBLISERT: 28 november 2024
OPPDATERT: 28 november
Voidmateriale med gressfiber. Foto: Ranpak.

Mye av det naturen gir kan brukes som råstoff til emballasjematerialer. Hva med gress som en del av et papirmateriale? Ranpak lanserer nå en løsning for fylling av tomrom der gress er en del av råstoffet.

Ranpak som spesialiserer seg på papirbaserte emballasjeløsninger for netthandel og industrielle forsyningskjeder har nå lansert GrasiKraft papirfylling, et gressfibermateriale. Ranpak sier at det er det første selskapet i verden som tilbyr gresspapir som en del av sin standardiserte produktportefølje for utfylling av tomrom.

Laget med en blanding av bærekraftig høstede gressfibre og fibre fra resirkulert papir, sies materialet å kombinere ytelsen til Ranpaks andre papirvarianter med unike fordeler som tilbys ved å bruke gress som en ekstra fiberkilde. Disse fordelene inkluderer redusert vannforbruk i produksjonsprosessen sammenlignet med andre hulromsfyllstoffer basert på kraftpapir, samt diversifisering av fornybare fiberkilder som kan bidra til sirkulariteten til sekundære emballasjematerialer.

– Vi er glade for å legge GrasiKraft-papir til vårt produktspekter. Som vår første kommersielt tilgjengelige papirmasse som bruker gress som fiberkilde, er denne milepælen et viktig skritt ettersom Ranpak fortsetter å evaluere de mest mulig bærekraftige materialene. Vi mener at engangsemballasje bør være resirkulerbar og laget av fornybare ressurser for å beskytte vår verden for fremtidige generasjoner, og de fornybare egenskapene til gress som materiale er perfekte i den sammenheng, sier Omar Asali, styreformann og administrerende direktør i Ranpak.

GrasiKraft er resultatet av et samarbeid med Creapaper som utforsker bruken av gress som en bærekraftig fiberkilde for papirproduksjon. Innovasjonsprosessen inkluderte omfattende testing for å produsere et materiale som er sterkt nok til å forbli kompatibelt med Ranpaks eksisterende utstyr samtidig som det inkorporerte gressfibre.

Gress er selvsagt en svært fornybar ressurs som kan høstes flere ganger i året. Her brukes fibre fra de marginale områdene av jordbruksarealer som kan bidra til å minimere avstandene fra kjøp til foredling samtidig som produksjonen i disse områdene maksimeres. Gress kan også komme fra gjenfuktede myrområder, noe som bidrar til å bevare verdifulle naturtyper i Sentral-Europa.

– Vi byttet til papirbasert emballasjemateriale for en tid siden for å vise vårt engasjement for bærekraft, og vi introduserer gresspapir som et spennende skritt fremover både i vårt engasjement for miljøet og for kundenes unboxing-opplevelse, sier Stéphane Doerane, Logistic Services Manager hos Multipharma, en ledende belgisk distributør av legemidler.

– Vi har brukt GrasiKraft i emballasjen vår i noen måneder nå og den oppfyller ikke bare kravene våre, den har også en mykere følelse som har ført til positive tilbakemeldinger fra kunder.

GrasiKraft-papir har et unikt utseende og mykere følelse takket være den synlige gressfiberen i konstruksjonen, som bidrar til å sette forpliktelse til bærekraft i sentrum under utpakking. Det er fullt resirkulerbart og biologisk nedbrytbart.

Siste nytt

Ketsjupemballasje som "eksploderer"

Det nederlandske designfirmaet Akarton har utviklet en reklameemballasje for det nederlandske selskapet Hela og deres Hela Tomato Ketchup. Løsningen viser hvordan innovativ design og funksjonalitet kan møtes, samt tiltrekke seg influensere som markedsførere.
Akarton_HelaTomaat_VM3_25_verpakkingx

Starbucks lanserer plastfrie kaffebegre

En ny versjon av Starbucks' ikoniske hvite beger har nylig blitt lansert i Europa. Etter mye forskning og utvikling har Starbucks nå en kaffekopp der plastfôringen er erstattet med et mineralbelegg. Det nye begeret er sertifisert som hjemmekomposterbart og i stor grad resirkulerbart.
starbux

Ny trauforsegler for store kvanta fra Ishida bygger på smart intelligens

Ishida Europe har introdusert en ny trau-forsegler for næringsmiddelindustrien, QX-800, som gir økt kapasitet og adresserer ytelses- og effektivitetsutfordringene ved trauforseglingsapplikasjoner. Den er basert på smart intelligens og har et kompakt design.
QX-800-close-up-shot-of-gripper-arms-with-pots-of-fruitx

Kongsberg forenkler håndteringen med ny programvare

På Drupa i fjor lanserte Kongsberg PCS sitt nye flaggskip innen skjærebord, ultimate 24. Det var en gitt følgesvenn for årets FESPA -messe samt et C24 -bord og nyheter innen programvare.
David

Les mer

Ketsjupemballasje som "eksploderer"

Det nederlandske designfirmaet Akarton har utviklet en reklameemballasje for det nederlandske selskapet Hela og deres Hela Tomato Ketchup. Løsningen viser hvordan innovativ design og funksjonalitet kan møtes, samt tiltrekke seg influensere som markedsførere.
Akarton_HelaTomaat_VM3_25_verpakkingx

Starbucks lanserer plastfrie kaffebegre

En ny versjon av Starbucks' ikoniske hvite beger har nylig blitt lansert i Europa. Etter mye forskning og utvikling har Starbucks nå en kaffekopp der plastfôringen er erstattet med et mineralbelegg. Det nye begeret er sertifisert som hjemmekomposterbart og i stor grad resirkulerbart.
starbux

Hit skal plastemballasje fra Vestland sendes

Den første lasten med plastemballasje er ankommet Norges nye finsorteringsanlegg. I løpet av 2025 skal husholdningsplast fra Vestland sorteres her.
omraa_frontbilde

Fra fruktpose til matavfallspose – nytt pilotprosjekt kan spare millioner av plastposer

Hvert år brukes det over 200 millioner tynne fruktposer i norske dagligvarebutikker. Med kommende krav fra EU om å fase ut slike poser innen 2030, haster det å finne alternative løsninger. Prosjektet “Fra fruktpose til matavfallspose” undersøker om enkle, lett tilgjengelige poser kan få dobbelt funksjon – først som handlepose, så som sorteringspose for matavfall.
Monika Myhrstuen butikksjef Extra Jevnaker