Nytt regelverk for privat import av næringsmidler i 2020

PUBLISERT: 11 desember 2019
OPPDATERT: 26 januar

Mye av privatimporten i Norge kommer til Norge via Postens Østlandsterminal på Lørenskog. FOTO: Posten

Fra 2020 kommer det nye regler fra myndighetene når du kjøper næringsmidler fra utlandet, melder Posten Norge.

De nye reglene medfører at du betaler merverdiavgift på mat og drikke uansett verdi, samt at noen varer vil få toll og særavgifter, som for eksempel sukkeravgift. Kosttilskudd er også definert som næringsmiddel.

– Vi har grunn til å tro at det er mange som ikke kjenner til reglene ennå. De vil trolig bli overrasket når de importerer te, helsekost og andre næringsmidler og må betale avgifter uansett verdi, sier pressesjef John Eckhoff i Posten Norge.

Fra første krone

Frem til nyttår kan privatpersoner importere næringsmidler for inntil 350 kroner (inkludert frakt) uten å betale avgifter, men Stortinget har vedtatt å innføre merverdiavgift og toll på import av næringsmidler, uansett verdi.

Det utløser også fortollingsgebyr fra speditør.

– Posten er den største speditøren, og vi er redd for at mange lar være å hente pakkene sine dersom de ikke kjenner til at regelverket er endret. Dette skjedde i Sverige da et lignende avgiftsfritak ble fjernet, sier Eckhoff.

Spør nettbutikken

En rekke nettbutikker i utlandet tilpasser seg de nye norske reglene for import av næringsmidler og foretar fortolling på vegne av kundene. Da vil avgiftene inngå i kjøpesummen og varene kan importeres til Norge uten ytterligere avgifter for forbrukeren.

Det kan være lurt å spørre nettbutikken dersom du er i tvil om dette gjelder for din bestilling.
Dersom du handler fra en nettbutikk som ikke ordner fortolling for deg, vil Posten gjennomføre en ordinær fortolling. Dette koster 299 kroner fra 1.1.2020.

Myndighetene krever ordinær fortolling på privat import av næringsmidler og det er dermed ikke tillatt med forenklet fortolling (149 kroner fra 1.1.2020).

Se Postens sider om de nye tollreglene 

Siste nytt

De nominerte til Plastløfteprisene 2025

11 bedrifter er nominert til Grønt Punkt Norge sine prestisjefylte Plastløftepriser.
I 2024 har til sammen 94 virksomheter gjennomført Plastløftet, og 9.april skal 11 av disse konkurrere om de fire Plastløfteprisene. Prisene deles ut i kategoriene: "Økt bruk av gjenvunnet plast", "Reduksjon av unødvendig plast", "Design for gjenvinning" og "Holdbarhet".
finalister

Ny matvareemballasje fra Plus Pack med åttifem prosent resirkulert materiale

Danske Plus Pack lanserer nå Cubus, en sirkulær og resirkulerbar matemballasjeserie som tilbyr fleksible lukkemuligheter. Den nye emballasjeserien er resirkulerbar og effektiv for kalde måltider og snacks som frukt, nøtter, salater, tapas og yoghurt.
Cubus-faelles_edit2x

Elopak blir deleier i Blue Ocean Closures

Elopak investerer nå i Blue Ocean Closures og blir partner i den svenske oppstartbedriften som produserer fiberbaserte lukkinger, korker og kapsler. Elopak får også rettighetene til å markedsføre, selge og distribuere Blue Ocean Closures sine lukkinger globalt for gavltop-emballasje.
BOC

Paul Jenkins og adventskalendere nyheter i Packnorth Award 2025

Dørene er nå åpnet for påmeldinger til Nordens største emballasjekonkurranse, Packnorth Award. Vi tar en titt på årets nye kategorier og snakker med britiske ThePackHub-sjef Paul Jenkins, som er det nye internasjonale tilskuddet til juryen. Hvilke trender ser han? Og hvordan vil den nye PPWR-forskriften til EU påvirke bransjen?
Screenshot

Les mer

De nominerte til Plastløfteprisene 2025

11 bedrifter er nominert til Grønt Punkt Norge sine prestisjefylte Plastløftepriser.
I 2024 har til sammen 94 virksomheter gjennomført Plastløftet, og 9.april skal 11 av disse konkurrere om de fire Plastløfteprisene. Prisene deles ut i kategoriene: "Økt bruk av gjenvunnet plast", "Reduksjon av unødvendig plast", "Design for gjenvinning" og "Holdbarhet".
finalister

Ny matvareemballasje fra Plus Pack med åttifem prosent resirkulert materiale

Danske Plus Pack lanserer nå Cubus, en sirkulær og resirkulerbar matemballasjeserie som tilbyr fleksible lukkemuligheter. Den nye emballasjeserien er resirkulerbar og effektiv for kalde måltider og snacks som frukt, nøtter, salater, tapas og yoghurt.
Cubus-faelles_edit2x

Elopak blir deleier i Blue Ocean Closures

Elopak investerer nå i Blue Ocean Closures og blir partner i den svenske oppstartbedriften som produserer fiberbaserte lukkinger, korker og kapsler. Elopak får også rettighetene til å markedsføre, selge og distribuere Blue Ocean Closures sine lukkinger globalt for gavltop-emballasje.
BOC

Paul Jenkins og adventskalendere nyheter i Packnorth Award 2025

Dørene er nå åpnet for påmeldinger til Nordens største emballasjekonkurranse, Packnorth Award. Vi tar en titt på årets nye kategorier og snakker med britiske ThePackHub-sjef Paul Jenkins, som er det nye internasjonale tilskuddet til juryen. Hvilke trender ser han? Og hvordan vil den nye PPWR-forskriften til EU påvirke bransjen?
Screenshot