Nye tappemaskiner ferskere melk i butikkene i Norge

PUBLISERT: 28 juni 2016
OPPDATERT: 26 januar


Fra og med siste uken i juni 2016 kan alle i hele Norge glede seg over ferskere TINE-melk med lenger holdbarhet i butikken.

Innovasjon og effektivisering gir melken minst én dag ekstra holdbarhet for alle som kjøper melk i butikk.

Det skyldes at TINE har effektivisert håndtering av melk fra gård til butikk. Tappe-maskiner er fornyet, og meieriene har blitt enda dyktigere til å håndtere melken. Gjennom enda bedre planlegging kommer melka enda ferskere ut til butikkene.

Miljøgevinst
– For hver dag vi klarer å levere ferskere melk, vet vi at det bidrar til en miljøgevinst, særlig når hoveddelen av matkastingen foregår hjemme hos forbrukeren. Med ferskere melk forventer vi en miljøgevinst i form av redusert matsvinn, sier leder for samfunnsansvar Bjørn Malm.

Han legger til at matsvinnet kan reduseres ytterligere dersom alle lukter på melken før man kaster den, selv om melken har gått ut på dato.

– Mange ganger er melken like fin likevel, sier han.

Ferskere også i Nord-Norge
Fra 27. juni vil butikker over hele Norge få levert minst én dag ferskere melk enn tidligere. Melken er enda en dag ferskere enn det igjen i Midt-Norge og Sør-Norge, og i praksis vil forbruker oppleve denne ekstra holdbarhetsdagen også i Nord-Norge.

 Dette gjelder både kartonger på 1 liter og på 1,75 liter.

– På bakgrunn av TINEs kontinuerlige innovasjonsarbeid, effektive produksjon og distribusjon, vil vi klare å levere melken tidligere til butikker i hele Norge. Det betyr enda ferskere melk og lengre holdbarhet for forbrukerne, sier markedsdirektør Kathrine Mo.

Systematisk jobbing
Forbrukerundersøkelser viser at ferskhet betyr mye for valg av melk. TINE har derfor jobbet systematisk gjennom hele verdikjeden for å finne områder hvor vi kan øke kvaliteten eller effektivisere enda mer.

– Vi har fornyet tappemaskiner og forbedret rutiner på meieriene ytterligere, sier Mo.

– Samtidig har vi effektivisert distribusjonen enda mer for at melka skal komme enda ferskere ut til butikkene. Vi håper kjedene sikrer at økt holdbarhet på Tinemelk til butikk kommer forbrukerne til gode ved at varene kommer raskt ut i hyllene.

 

 

 

Les mer

Lite kunnskap om emballasjens miljøpåvirkning blant svenske øldrikkere

En ny undersøkelse fra Sveriges Bryggerier viser at svenskene foretrekker å kjøpe øl på flaske for smakens skyld, men boksen er populær av praktiske årsaker. Nær fire av ti synes det er vanskelig å vite hvilken emballasje som er mest miljøvennlig, samtidig som like mange svarer at de ikke bryr seg om emballasjens miljøpåvirkning.
Namnlös design - 7

Ny internasjonal toppjobb for Fujifilms Tommy Segelberg

Tommy Segelberg er utnevnt til segmentsjef for Digital Packaging innenfor EMEA-regionen for Fujifilm.
Tommy-Segelberg-2048x1469x

Svenske GAIA Biomaterials leverer materialer til millioner av sugerør i USA

I disse dager starter det amerikanske selskapet Evanesce produksjonen av de første 7,5 millioner sugerørene av det svenske materialet Biodolomer. En krittbasert plastforsegling produsert av Gaia Biomaterials i Helsingborg.
Irish Coffee

Paboco lanserer nå verdens første markedsklare papirflaske

Paboco og Blue Ocean Closures har inngått partnerskap for å lage bransjens første markedsklare kombinasjon av papirflaske og fiberbasert lukking. Den er nå tilgjengelig på markedet og forventes å nå forbrukerne tidlig i 2025. 8. oktober ble den for første gang vist frem til markedet. Det fant sted på legemiddelmessen CPHI i Milano.
Main-Imagex

Siste nytt

Lite kunnskap om emballasjens miljøpåvirkning blant svenske øldrikkere

En ny undersøkelse fra Sveriges Bryggerier viser at svenskene foretrekker å kjøpe øl på flaske for smakens skyld, men boksen er populær av praktiske årsaker. Nær fire av ti synes det er vanskelig å vite hvilken emballasje som er mest miljøvennlig, samtidig som like mange svarer at de ikke bryr seg om emballasjens miljøpåvirkning.
Namnlös design - 7

Ny internasjonal toppjobb for Fujifilms Tommy Segelberg

Tommy Segelberg er utnevnt til segmentsjef for Digital Packaging innenfor EMEA-regionen for Fujifilm.
Tommy-Segelberg-2048x1469x

Svenske GAIA Biomaterials leverer materialer til millioner av sugerør i USA

I disse dager starter det amerikanske selskapet Evanesce produksjonen av de første 7,5 millioner sugerørene av det svenske materialet Biodolomer. En krittbasert plastforsegling produsert av Gaia Biomaterials i Helsingborg.
Irish Coffee

Paboco lanserer nå verdens første markedsklare papirflaske

Paboco og Blue Ocean Closures har inngått partnerskap for å lage bransjens første markedsklare kombinasjon av papirflaske og fiberbasert lukking. Den er nå tilgjengelig på markedet og forventes å nå forbrukerne tidlig i 2025. 8. oktober ble den for første gang vist frem til markedet. Det fant sted på legemiddelmessen CPHI i Milano.
Main-Imagex