Nyåpnet Tine-meieri satser på osteeksport til Korea

PUBLISERT: 22 mars 2022
OPPDATERT: 26 januar

Oppgradert TINE-meieri skal eksportere brunost til Korea.

Det snart 100 år gamle Tine-meieriet i Balsfjord er oppgradert og utbygd for 230 millioner kroner.

Landbruks- og matminister Sandra Borch var i midten av mars i Troms for å klippe snoren på nyåpningen av Tines store investering i Nord-Norge.

— Dette har vært en viktig investering for Tine og for et levende Norge. Det åpner seg nye muligheter, sikrer geitemelks produksjonen i Nord og understreker vårt engasjement for landsdelen. Og så er det spesielt hyggelig at koreanske myndigheter nå også har godkjent anlegget for eksport til det koreanske markedet, sier konsernsjef Gunnar Hovland i Tine i en pressemelding.

Deler av geitemelka som produseres på geitegårdene går til produksjonen av en av Norges mest tradisjonsrike produkter, nemlig Gudbrandsdalsosten. Dette er også det foreløpige flaggskipet i Tines Asia-satsing.

—Brunosten har blitt veldig godt mottatt i Korea og i 2021 eksporterte vi nesten 100 tonn av brunosten med opphav fra Gudbrandsdalen. Det meste selges så langt i restauranter, men vi ser en positiv trend på salget også i butikker, sier Sigmund Bjørgo, direktør for ny internasjonal vekst.

Bjørgo sier til E24 at en vekst på 30 prosent er målet for 2022 for osteeksporten til Korea. Frem til i dag var det fra Gudbrandsdalsostens opphav i Lom & Skjåk, og på meieriet i Byrkjelo, det ble eksporter «G35» til Asia, men nå har Tine et tredje ben i satsingen med godkjennelsen av Storsteinnes.

 

Les mer

World Packaging Organization og AIPIA i smart samarbeid

WPO, World Packaging Organization, og AIPIA, Active and Intelligent Packaging Industry Association, har signert et Memorandum of Understanding (MOU), for å fremme deres samarbeid om å dele ideer om smart emballasje og vitenskapen bak denne.
WPO-AIPIAx

Fiberflaske som er klar for industriell produksjon

Flasker laget av fiber er et område som interesserer mange utviklere og nå og da kommer det informasjon om nye produkter. Du ser imidlertid ikke mye av dem på markedet. På den nylig avsluttede Pack Expo i Las Vegas ble et alternativ vist frem.
RyPax-and-CelluComp-Launch-Industry-First-All-Fiber-Bottle-Solutionx

Sveriges mest kjøpte bil fyller 70 år og har blitt ”grønn”

Godteriproduktet Ahlgrens biler kalles "Sveriges mest kjøpte bil" – i år fyller den 70 år og har samtidig fått nytt design og emballasje som i stor grad består av "grønn" bioplast. Dette skriver Nordisk Bioplastforening på sine nettsider.
bilar-plantpack-utvald

Her er de nominerte i Packnorth Award 2023 - del 2

Vi fortsetter presentasjonen av de nominerte til årets Packnorth Awards, denne gangen emballasje i kategoriene næringsmidler og netthandel.
A-gg-red

Siste nytt

World Packaging Organization og AIPIA i smart samarbeid

WPO, World Packaging Organization, og AIPIA, Active and Intelligent Packaging Industry Association, har signert et Memorandum of Understanding (MOU), for å fremme deres samarbeid om å dele ideer om smart emballasje og vitenskapen bak denne.
WPO-AIPIAx

Fiberflaske som er klar for industriell produksjon

Flasker laget av fiber er et område som interesserer mange utviklere og nå og da kommer det informasjon om nye produkter. Du ser imidlertid ikke mye av dem på markedet. På den nylig avsluttede Pack Expo i Las Vegas ble et alternativ vist frem.
RyPax-and-CelluComp-Launch-Industry-First-All-Fiber-Bottle-Solutionx

Sveriges mest kjøpte bil fyller 70 år og har blitt ”grønn”

Godteriproduktet Ahlgrens biler kalles "Sveriges mest kjøpte bil" – i år fyller den 70 år og har samtidig fått nytt design og emballasje som i stor grad består av "grønn" bioplast. Dette skriver Nordisk Bioplastforening på sine nettsider.
bilar-plantpack-utvald

Her er de nominerte i Packnorth Award 2023 - del 2

Vi fortsetter presentasjonen av de nominerte til årets Packnorth Awards, denne gangen emballasje i kategoriene næringsmidler og netthandel.
A-gg-red