Ny kartong for matkontakt med økobarriere uten plast

PUBLISERT: 31 januar 2019
OPPDATERT: 26 januar


Metsä Board lanserer en ny kartong med økobarriere som er sertifisert for komposterbarhet i henhold til standardene DIN EN 13432 og ASTM D6400.

Sertifiseringen er utført av DIN CERTCO, og testene har blitt gjort av ISEGA-laboratoriene.

Sertifisert av nøytral part
Katja Tuomola, Business Development Director i Metsä Board sier at varemerkeeierne ser etter nye og mer miljøtilpassede løsninger som er produsert av fornybare alternativer til plast og som kan komposteres og gjenvinnes.

– Sertifikatet er utstedt av en nøytral part og hjelper dem med et materialvalg som oppfyller krav til å kvitte seg med avfallet.

DIN EN 13432-standaterden omfatter «Krav til gjenvinning av emballasje gjennom kompostering og biologisk nedbrytning». Den amerikanske standarden STM D 6400-12 gjelder «Standardspesifikasjon for merking av plast beregnet for kompostering i kommunale eller industrielle anlegg».

Barriere uten plast
Den spesielle barrieren inneholder ikke plast og er spesielt utviklet for Metsä Board Pro FSB EB1. Barrieren forbedrer kartongens fettmotstand og gjør den til miljøtilpasset og effektivt material for bruk på næringsmidler, take away og hurtigmat, ifølge en pressemelding fra selskapet.

Fettresistensen kan forsterkes ytterligere med et lakksjikt. Produktet er godkjent for direktekontakt med mat. Verken optisk hvitmiddel eller fluormaterialer er brukt i produksjonen.

Kartongen lages i gramvekter mellom 195 og 320 g/m2 og kan gjenvinnes i eksisterende gjenvinningssystemer for papir og emballasje.

 

 

Siste nytt

Adventkalendere konkurrerer i Packnorth Award 2025

1. oktober deles prisene ut til vinnerne av Packnorth Award på Empack i Kista. Konkurransen har flere nye kategorier i år. En av dem er litt annerledes, nemlig adventkalendere. Et av bidragene som kom inn i denne kategorien er den finske Lumene-kalenderen.
Lumene_Advent_Calendar_V1x

interpack utsolgt som vanlig, men det kan være muligheter for å fortsatt få tak i en utstillingsplass

Hvis du går med planer om å stille ut på interpack i Düsseldorf neste år, kan du nesten bare legge de tankene til side. Vanligvis er messen utsolgt mer enn ett år før den blir en realitet. Cirka 2800 utstillere fra hele verden vil være i hallene. Et større antall selskaper står trolig i kø for å få sjansen via at noen kanskje trekker seg. Men, det kan være en sjanse for å få plass likevel, ifølge messedirektør Thomas Dohse.
Interpack23_MT59191_credit_Messe_Duesseldorf_Constanze_Tillmannx

Tetra Pak investerer 300.000 Euro

Tetra Pak investerer 300 000 euro for å doble gjenvinningskapasiteten til det svenske selskapet Recoma.
Tetra Pak PRM 150425 - Gustav og Max

Coca-Cola lanserer ikonisk kampanje i ny utgave

Heter du Jonas, Emma eller Ahmet? Nå finner du snart navnet ditt der den ikoniske Coca-Cola-logoen vanligvis er plassert. Den berømte "Share a Coke"-kampanjen er tilbake og inviterer nå en yngre generasjon til å oppleve klassikeren på en ny måte. Originalen ble en stor suksess over hele verden i 2013 og var første gang noensinne at Coca-Cola-logoen ble erstattet mot navn på flasker og bokser.
sommar

Les mer

Adventkalendere konkurrerer i Packnorth Award 2025

1. oktober deles prisene ut til vinnerne av Packnorth Award på Empack i Kista. Konkurransen har flere nye kategorier i år. En av dem er litt annerledes, nemlig adventkalendere. Et av bidragene som kom inn i denne kategorien er den finske Lumene-kalenderen.
Lumene_Advent_Calendar_V1x

interpack utsolgt som vanlig, men det kan være muligheter for å fortsatt få tak i en utstillingsplass

Hvis du går med planer om å stille ut på interpack i Düsseldorf neste år, kan du nesten bare legge de tankene til side. Vanligvis er messen utsolgt mer enn ett år før den blir en realitet. Cirka 2800 utstillere fra hele verden vil være i hallene. Et større antall selskaper står trolig i kø for å få sjansen via at noen kanskje trekker seg. Men, det kan være en sjanse for å få plass likevel, ifølge messedirektør Thomas Dohse.
Interpack23_MT59191_credit_Messe_Duesseldorf_Constanze_Tillmannx

Tetra Pak investerer 300.000 Euro

Tetra Pak investerer 300 000 euro for å doble gjenvinningskapasiteten til det svenske selskapet Recoma.
Tetra Pak PRM 150425 - Gustav og Max

Coca-Cola lanserer ikonisk kampanje i ny utgave

Heter du Jonas, Emma eller Ahmet? Nå finner du snart navnet ditt der den ikoniske Coca-Cola-logoen vanligvis er plassert. Den berømte "Share a Coke"-kampanjen er tilbake og inviterer nå en yngre generasjon til å oppleve klassikeren på en ny måte. Originalen ble en stor suksess over hele verden i 2013 og var første gang noensinne at Coca-Cola-logoen ble erstattet mot navn på flasker og bokser.
sommar