Den nye ISO-standarden gjør det enklere for både kunder og leverandører av etiketter. Enklere bestilling og rettferdig konkurranse er noen av fordelene.
Den nye standarden er utviklet blant annet fordi mange bestillere ikke vet hvilken informasjon leverandørene trenger for å kunne levere etiketter i riktig material til tenkt bruk.
Standarden kan redusere kostnader
Typen etikettmaterialer, lim, kjøling og varmefaktorer påvirker hvordan etikettene vil fungere til en et gitt bruksområde. Den nye standarden kan føre til reduserte kostnader, da risikoen for feilbestilling og reklamasjoner reduseres hos de som leverer og bestiller etiketter.
Ericsson og IKEA er blant selskapene som har vært med å utvikle den nye standarden. Det finnes tusenvis av kombinasjoner av lim, frontmaterial og bakpapir som etikettleverandørene kan velge mellom, og uten klar informasjon om bruksområdet, er risikoen stor for feil.
For IKEA er det snakk om store volumer, og iblant kan det være langt mellom bestillingene, noe som kompliserer saken ytterligere. I den nye standarden er det laget en sjekkliste som omfatter all informasjon leverandøren trenger for å unngå feil.
Har manglet en definisjon på etikett
Behovet for en spesifikasjon på dette området har vært stort, da det tidligere ikke har eksistert en teknisk definisjon på hva en etikett er.
– Vi ser at det kommer mye positivt ut av den nye standarden, sier Stefan Vestlund, adm. dir. for Tryckeri AB Etiketten og Etikettgruppens/Grafiska Företagens representant i arbeidsgruppen som har utviklet standarden.
– Den kommer til å belyse de problemområdene som finnes i bestillingsleddet, og vi kommer til å unngå en hel del problemer.
Standarden har fått betegnelsen «SIS-ISO/TS 18614:2016 Packaging – Label material – Required information for ordering and specifying self-adhesive labels”.