Ny etikett med tuklesikring og vedlegg med flere sider

PUBLISERT: 13 desember 2017
OPPDATERT: 26 januar
|

August Faller Gruppen har utviklet TEAM-label (Temper Evident And Multipage Label) som kombinerer forsegling og etikett med flere sider, tilpasset de kommende reglene.

Fra februar 2019 må alle legemidler som selges i EU ha et individuelt serienummer og beskyttelse mot manipulasjon. I tillegg krever europeisk lovgivning en garanti for at farmasøytisk emballasje ikke har vært brutt.

Må bryte forsegling for å lese vedlegg
Kravet om ikke-manipulerbar emballasje betyr at det ikke skal være mulig å ta ut pakningsvedlegget uten å bryte forseglingen som garanterer at emballasjen er uåpnet. Pasienter og leger kan på denne måten raskt og enkelt fastslå om emballasje har vært åpnet før.

En konsekvens av denne EU-forordningen er at det i fremtiden er umulig å lese pakningsvedlegget på reseptpliktige legemidler uten å bryte forseglingen. Dette vil oppheve garantien om at emballasjen åpnes for første gang.

August Faller GmbH & Co. KG har derfor utviklet TEAM-Label, som kombinerer forsegling og en klistremerkelapp med flere sider.

Spesialutviklet tunge
Den spesielle tungen garanterer for at emballasjen åpnes for første gang. Den er perforert og klistres over klaffen, som stikkes inn i og lukker den sammenleggbare esken.

Laminatet splittes ved bruk av en høypresisjons tolagsstansing. Slik er det enkelt å åpne brosjyren på åpningsklaffen uten å bryte forseglingen.

TEAM-Label kan etter ønske også produseres kun av papir og uten bruk av laminat. Dette gjør det mulig å resirkulere emballasjen i sin helet som papir.

Standard beskyttelse og mer informasjon
TEAM-Label gjør den viktigste informasjonen i pakningsvedlegget tilgjengelig, også utenpå på sjaktelen, med en klistreetikett med flere sider. Slik kan leger, apotekere og pasienter raskt finne viktig informasjon uten å åpne emballasjen. Forseglingen er intakt.

For produsenter av farmasøytiske produkter vil den nye etiketten redusere behovet for å bruke både merkelapp og forsegling. TEAM-Label utfører begge oppgaver. Etiketten kan påføres med enhver etiketteringsmaskin som brukes til TE-etiketter.

Overflaten til den flersidige merkelappen har gjennomgått en omfattende utvidelse, slik at den også kan oppfylle kravet om flerspråklige pakningsvedlegg: Brosjyremerkelappen kan utvides til hele 32 sider.

Etiketter for sjaktler
Faller produserer etiketter med forsegling for alle gangbare størrelser av sjaktler. Den kan trykkes 6/6-farget og med varmfolietrykk for å gjøre produktet attraktivt på utsalgssteder, f.eks. på apoteket.

Etter ønske kan August Faller Gruppen også trykke serienummer på etiketten. Kravene til etiketter med serienummer er komplekse og krever høy ekspertise.

 

 

Siste nytt

Adventkalendere konkurrerer i Packnorth Award 2025

1. oktober deles prisene ut til vinnerne av Packnorth Award på Empack i Kista. Konkurransen har flere nye kategorier i år. En av dem er litt annerledes, nemlig adventkalendere. Et av bidragene som kom inn i denne kategorien er den finske Lumene-kalenderen.
Lumene_Advent_Calendar_V1x

interpack utsolgt som vanlig, men det kan være muligheter for å fortsatt få tak i en utstillingsplass

Hvis du går med planer om å stille ut på interpack i Düsseldorf neste år, kan du nesten bare legge de tankene til side. Vanligvis er messen utsolgt mer enn ett år før den blir en realitet. Cirka 2800 utstillere fra hele verden vil være i hallene. Et større antall selskaper står trolig i kø for å få sjansen via at noen kanskje trekker seg. Men, det kan være en sjanse for å få plass likevel, ifølge messedirektør Thomas Dohse.
Interpack23_MT59191_credit_Messe_Duesseldorf_Constanze_Tillmannx

Tetra Pak investerer 300.000 Euro

Tetra Pak investerer 300 000 euro for å doble gjenvinningskapasiteten til det svenske selskapet Recoma.
Tetra Pak PRM 150425 - Gustav og Max

Coca-Cola lanserer ikonisk kampanje i ny utgave

Heter du Jonas, Emma eller Ahmet? Nå finner du snart navnet ditt der den ikoniske Coca-Cola-logoen vanligvis er plassert. Den berømte "Share a Coke"-kampanjen er tilbake og inviterer nå en yngre generasjon til å oppleve klassikeren på en ny måte. Originalen ble en stor suksess over hele verden i 2013 og var første gang noensinne at Coca-Cola-logoen ble erstattet mot navn på flasker og bokser.
sommar

Les mer

Adventkalendere konkurrerer i Packnorth Award 2025

1. oktober deles prisene ut til vinnerne av Packnorth Award på Empack i Kista. Konkurransen har flere nye kategorier i år. En av dem er litt annerledes, nemlig adventkalendere. Et av bidragene som kom inn i denne kategorien er den finske Lumene-kalenderen.
Lumene_Advent_Calendar_V1x

interpack utsolgt som vanlig, men det kan være muligheter for å fortsatt få tak i en utstillingsplass

Hvis du går med planer om å stille ut på interpack i Düsseldorf neste år, kan du nesten bare legge de tankene til side. Vanligvis er messen utsolgt mer enn ett år før den blir en realitet. Cirka 2800 utstillere fra hele verden vil være i hallene. Et større antall selskaper står trolig i kø for å få sjansen via at noen kanskje trekker seg. Men, det kan være en sjanse for å få plass likevel, ifølge messedirektør Thomas Dohse.
Interpack23_MT59191_credit_Messe_Duesseldorf_Constanze_Tillmannx

Tetra Pak investerer 300.000 Euro

Tetra Pak investerer 300 000 euro for å doble gjenvinningskapasiteten til det svenske selskapet Recoma.
Tetra Pak PRM 150425 - Gustav og Max

Coca-Cola lanserer ikonisk kampanje i ny utgave

Heter du Jonas, Emma eller Ahmet? Nå finner du snart navnet ditt der den ikoniske Coca-Cola-logoen vanligvis er plassert. Den berømte "Share a Coke"-kampanjen er tilbake og inviterer nå en yngre generasjon til å oppleve klassikeren på en ny måte. Originalen ble en stor suksess over hele verden i 2013 og var første gang noensinne at Coca-Cola-logoen ble erstattet mot navn på flasker og bokser.
sommar