Ny emballering kan gi økt inntjening på kjøttvarer

PUBLISERT: 17 oktober 2017
OPPDATERT: 26 januar


På en internasjonal konferanse i Danmark i september belyste man blant annet emballeringens rolle for å skape økt inntjening og tilpasning til sirkulær økonomi.

Konferansen Future Industrial Meat Production ble arrangert av Teknologisk Institut, DMRI, og Plast og Emballage var invitert for å gi bransjen innblikk i mulighetene med ny emballeringsteknologi.

Tre sesjoner
Future Industial Meat Production har besøkende fra store deler av verden og tar for seg nye utviklingstrender i kjøttbransjen. Det ble gjennomfør tre sesjoner:

  • “The voice of the Customer”
  • “Fourth industrial revolution – what’s in it for you?» 
  • “How to make Money in a low margin Industry”.

– Det brukes gigantiske beløp på mattrygghet og hygiene, og det anses som en hygienefaktor å være kvalifisert for å betjene forbrukerne, skriver senterleder Lars Germann om arrangementet i Medlemsnyt.

Store muligheter
Kjøttindustrien ser imidlertid muligheter for å konvertere noen av de massive omkostningene til ekte forretninger med interessant avkastning. Men selv om aller er enige om at emballasjen er viktig, for den ofte lite oppmerksomhet i kjøttindustrien.

– Bransjens muligheter er ifølge egen overbevisning meget stor. Det er utviklet mange spennende løsninger de siste årene, men hva skal til før løsningen når ut til produksjonsbåndet og forbrukerne, spør Germann.

Emballasjeinnovasjonen går i mange retninger, og Plast og Emballasje anbefaler å ta strømningene om mer bærekraftige løsninger alvorlig. Det gjelder også en høyeffektiv kjøttbransje og deres ansvar for å sikre minimalt matsvinn gjennom riktige emballasjeløsninger.

– Mattrygghet har alltid vært prioritert høyt, men nye løsninger kan løfte tryggheten enda høyere og gi forbrukerne trygghet for at maten som står på middagsbordet er helt trygg, skriver Germann.
– Vi mener også at fokus på bedre convenience kan sikre større markedsandeler.

Plast og Emballage ser seks trender knyttet direkte til emballasje:

  1. De grunnleggende basisfunksjonene for emballasje vil ikke endre seg. Det handler fortsatt om barriereegenskaper, holdbarhet og beskyttelse ved transport og håndtering.
  2. Convenience/enkelhet og oppfyllelse av personlige preferanser vil få stadig større betydning for forbrukernes valg.
  3. For europeiske matprodusenter blir evnen til å håndtere små mengder med stor variasjon en avgjørende konkurranseparameter.
  4. Emballasjens evne til å inngå i nye handelsformer blir viktigere. E-handel med matvarer stiller for eksempel spesielle krav til emballasjens evne til å opprettholde kjølekjeden.
  5. Bærekraft blir både et forbrukerkrav og et lovkrav.
  6. På individuelt nivå blir forsikringen om optimale matvaretrygghet stadig mer viktig.

 

Har forslag til løsninger
Plast og Emballasje har noen forslag til løsninger på de utfordringene kjøttbransjen har. Riktig brukt, vil de kun gi marginale meromkostninger, samtidig som varen får vesentlig høyere verdi.

Avansert mikrobølgeovn-emballasje er en effektiv måte å gi forbrukerne et hurtig kvalitetsmåltid med minimum bruk av energi.  Det nylig avsluttede EU-prosjektet PicknPack viser hvor effektiv automatisert og fleksibel matproduksjonen kan være hvis man starter med blanke ark og tenker samspill mellom produksjonsbåndets forskjellige funksjoner.

EPS er ifølge Plast og Emballage et utmerket material for distribusjon av temperatursensitive næringsmidler. Problemet er at dette ikke er bærekraftig material og at alternativene for gjenbruk er begrensede, fortsatt ifølge Plast og Emballage.

Risiko for å bli akterutseilt
– Med en riktig kombinasjon av biologisk nedbrytbare plastemballasjer og coatingteknologi kan man bruke papp og papir til forsendelser av produkter pakke med is. Men diskusjonen om bærekraft er både komplisert og kompleks.

– Det som står fast, er at det lar seg gjøre å lage papirbaserte kasser og beholdere i en kommersiell kvalitet med gode barriereegenskaper. Vi kjenner også veien til industriell skalering, men den siste utviklingen mangler.

Germann påpeker at for mange sitter på gjerdet og at man dermed risikerer å bli akterutseilt.

 

 

Les mer

Nå kan tykkere materialer kjøres i Ricoh Pro C9500

Ricoh utvider mulighetene til sin Pro C9500 digitalpresse. Maskinen har fått en ny tjeneste som gjør det mulig å trykke tykkere materialer enn tidligere, som for eksempel diverse emballasje.
pr19021_Erwin-Busselot-768x513

Ace og Extr:Act blir Food and Beverage Carton Alliance

22. januar ble organisasjonen Food and Beverage Carton Alliance (FBCA) lansert. Den er dannet gjennom sammenslåingen av ACE (The Alliance for Beverage Cartons and the Environment) og EXTR:ACT, to europeiske organisasjoner som har jobbet for å fremme drikkekartonger som en bærekraftig emballasjeløsning og for å støtte industriens arbeid for å sikre at de blir samlet inn og resirkulert.
Vatskekartong

Lidl i Storbritannia fjerner designelementer som tiltaler barn

I Storbritannia har Lidl besluttet å fjerne alle designelementer som tiltaler barn på emballasjen til de minst sunne produktene av eget merke. Den skal være klar til midten av året og vil hjelpe foreldre å handle sunnere til barna sine.
LIDLx

Ishidas Europes nøkkelrolle i Maple Leafs kjempestore kyllingfabrikk

I samarbeid med Maple Leaf Foods, en av Canadas ledende kjøtt- og fjærfeprodusenter, har Ishida Europe spilt en nøkkelrolle i etableringen av Maple Leaf Foods sin nylig åpnede kyllingfabrikk i London, Ontario. Det er en stor investering verdt 772 millioner C$.
Ishida-Maple-Leaf-3x

Siste nytt

Nå kan tykkere materialer kjøres i Ricoh Pro C9500

Ricoh utvider mulighetene til sin Pro C9500 digitalpresse. Maskinen har fått en ny tjeneste som gjør det mulig å trykke tykkere materialer enn tidligere, som for eksempel diverse emballasje.
pr19021_Erwin-Busselot-768x513

Ace og Extr:Act blir Food and Beverage Carton Alliance

22. januar ble organisasjonen Food and Beverage Carton Alliance (FBCA) lansert. Den er dannet gjennom sammenslåingen av ACE (The Alliance for Beverage Cartons and the Environment) og EXTR:ACT, to europeiske organisasjoner som har jobbet for å fremme drikkekartonger som en bærekraftig emballasjeløsning og for å støtte industriens arbeid for å sikre at de blir samlet inn og resirkulert.
Vatskekartong

Lidl i Storbritannia fjerner designelementer som tiltaler barn

I Storbritannia har Lidl besluttet å fjerne alle designelementer som tiltaler barn på emballasjen til de minst sunne produktene av eget merke. Den skal være klar til midten av året og vil hjelpe foreldre å handle sunnere til barna sine.
LIDLx

Ishidas Europes nøkkelrolle i Maple Leafs kjempestore kyllingfabrikk

I samarbeid med Maple Leaf Foods, en av Canadas ledende kjøtt- og fjærfeprodusenter, har Ishida Europe spilt en nøkkelrolle i etableringen av Maple Leaf Foods sin nylig åpnede kyllingfabrikk i London, Ontario. Det er en stor investering verdt 772 millioner C$.
Ishida-Maple-Leaf-3x